نسخه چاپی

اسرائیل راننده مستی است كه آمریكا را می‌راند

افسر ارشد و سابق سازمان«سیا» معتقد است اسرائیل در حال مستی رانندگی می‌كند و منافع آمریكا را به خطر انداخته است.

به گزارش نما به نقل از کیهان، فیلیپ جرالدی که 20 سال در اروپا و غرب آسیا فعالیت کرده ضمن یک سخنرانی در مرکز خبرگزاری ملی در واشنگتن گفت: اسرائیل در رسانه‌ها و حلقه‌های مطبوعاتی یک متحد آمریکا خوانده می‌شود، حال آنکه چنین نیست. سربازان اسرائیلی هیچ‌گاه در کنار نیروهای آمریکایی نجنگیده‌اند. برای متحد بودن نیاز به پیمان مکتوبی است که چنین سند الزام‌آوری بین واشنگتن و تل‌آویو رد و بدل نشده است. اعضای متملق کنگره هم دوست دارند اسرائیل را بهترین و نزدیکترین دوست واشنگتن بخوانند؛ هر چند که اسرائیل با استفاده از نفوذ خود در حکومت و رسانه‌های ما سیاست‌هایی را ترویج می‌کند که برای ایالات متحده و حتی خودش نتیجه خوبی ندارند.
به گزارش الف، وی می‌افزاید: اگر این گفته را در نظر بگیریم که یک دوست هیچ‌گاه به دوست مست خود اجازه رانندگی نمی‌دهد؛ می‌توان گفت اسرائیل مدت‌هاست که در حال مستی رانندگی می‌کند و این رفتار خطرناک مورد تأیید آمریکا و بسیاری از حامیان وی در واشنگتن است. شاید اسرائیل زمینه‌ساز اصلی حمله آمریکا به عراق نباشد، اما همان مقامات پنتاگون که به پیشنهادهای آماده شده برای بنیامین نتانیاهو در سال 1996 کمک کردند، در پس پرده سرعت بخشیدن به جنگ عراق با فراهم آوردن اطلاعات دروغین بودند.
افسر سابق سیا معتقد است: تعاملات آمریکا با اسرائیل به هیچ‌وجه شباهتی به تعاملاتش با سایر کشورها ندارد. امتیازات مستقیم، بخشش وام‌ها، معافیت‌های دستگیرانه و تمهیدات اندیشیده شده با کمک پنتاگون همه بخشی از هزینه‌های برنامه‌های حمایتی از اسرائیل هستند که برای هیچ دولت دیگری در نظر گرفته نمی‌شوند. براساس یکی از مصوبات اخیر کنگره که با 410 رأی موافق در مقابل 1 رأی مخالف تصویب شد، اسرائیلی‌ها می‌توانند آزادانه به ایالات متحده سفر کنند، حال آنکه حکومتشان مجاز به رد درخواست ورود شهروندان آمریکایی است. امتیازی که هیچ کشور دیگری از آن بهره‌مند نیست. اسرائیل در انتخابات آمریکا دخالت می‌کند، کنگره ما را فاسد کرده است، نخست‌وزیرش مقامات ما را تحقیر می‌کند، بر وزارتخانه‌ها تسلط دارد و به جان کری توهین می‌کند و جاسوسانش اطلاعات هشداردهنده غیردقیق در اختیار سناتورهای آمریکایی قرار می‌دهند. هیچ کشور دیگری این‌گونه به درون سیستم ما راه نیافته است.
جرالدی خاطر نشان کرد: اینکه اسرائیل مجددا عملیاتی مانند ماجرای لاون در قاهره در سال 1954 یا حمله به ناو یواس‌اس‌لیبرتی در سال 1967 که منجر به مرگ 34 ملوان آمریکایی گردید را برنامه‌ریزی نماید چندان دور از ذهن نیست. علاوه بر میلیاردها دلار هزینه شده در حوزه نظامی، جاسوسی علیه آمریکا دلیل بسیار خوب دیگری برای ایستادن ایالات متحده در مقابل اسرائیل است. دوستان آمریکایی اسرائیل از یک مرکز در پنسیلوانیا اورانیوم غنی‌شده دزدیدند تا زرادخانه اتمی آنها را تجهیز کنند. اخیرا دریافته‌ایم که آرنون میلچان تهیه کننده اسرائیلی الاصل هالیوود در خرید غیرقانونی 800 سلاح اتمی دست داشته است؛ اما اولین جایزه اسکار خود را در روز دوم مارس بدون هیچ مشکلی با FBI دریافت کرد.
افسر سابق سیا با اشاره به جاسوسی‌های گسترده اسرائیل در آمریکا گفت: نمونه‌های گسترده این جاسوسی‌ها در حوزه مخابرات، نرم‌افزار و مواد و پوشش‌های پیشرفته گزارش شده است. سایر گزارش‌ها از جمله گزارش افسر امنیتی، جان‌کول، حاکی از این هستند که حدود 125 پرونده مشکوک به جاسوسی شهروندان اسرائیلی و آمریکایی به علت فشارهای سیاسی از سوی مقامات عالی‌رتبه، کنار گذاشته شده‌اند. پس آیا باید اسرائیل را متحد آمریکا دانست؟ جواب مطمئنا منفی است. آیا اسرائیل یک دوست محسوب می‌شود؟ درست است که دوستی انواع مختلف دارد اما با توجه به نحوه تعاملات اسرائیل با حکومت و مردم آمریکا جواب باز هم منفی به نظر می‌رسد.

۱۳۹۳/۵/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...