نسخه چاپی

واردات «روغن پالم» ۱۵ درصد كاهش یافت

مدیر كل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از كاهش سهم ۱۵ درصدی واردات روغن پالم خبر داد و به شهروندان توصیه كرد: از شیر و لبنیات كم چرب، یعنی كمتر از ۵،۲ درصد چربی استفاده كنند.

به گزارش نما، زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: روغن پالم یکی از انواع چربی های گیاهی است که معمولاً در صنعت صابون سازی استفاده می شود و نوع چربی آن از نوع سنگین است، یعنی اسیدهای چرب اشباع شده دارد و به همین علت در مصارف خانگی توصیه نمی شود. علت آن این است که اسیدهای چرپ اشباع شده باعث گرفتگی عروق و بیماری های قلبی می شود.

او ادامه داد: اتفاقی که الآن افتاده این است که به دلیل ارزان بودن روغن پالم در مقایسه با سایر چربی های گیاهی، سهم واردات آن در یکی دو سال اخیر افزایش پیدا کرده است و نهایتاً میزان روغن پالم در ترکیب روغن های خوراکی افزایش یافت و متأسفانه بر اساس گزارش هایی که داریم در صنایع شیر و لبنیات و در محصولاتی نظیر ماست پرچرب و خامه، چربی گیاهی که استفاده می شود، روغن پالم است که قاعدتاً بدترین چربی است و نباید مصرف شود.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اقدام وزارت بهداشت در خصوص استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی گفت: طی جلساتی که وزارت بهداشت با وزارت بازرگانی و ارگان های مسئول داشتیم، قرار شد که سهم واردات روغن پالم کاهش یابد. سهم واردات این روغن در حال حاضر ۵۰ الی ۶۰ درصد است که این سهم، امسال به ۳۰ درصد و در سال آینده به ۱۵ درصد کاهش پیدا می کند. قاعدتاً با کاهش سهم واردات روغن پالم، شاهد افزایش کیفیت روغن‌های خوراکی و شیر و لبنیاات خواهیم بود.

عبداللهی که در برنامه زنده «ره آورد» شبکه رادیویی سلامت صحبت می‌کرد، به شهروندان توصیه کرد: از شیر و لبنیات کم چرب، یعنی کمتر از ۵،۲ درصد چربی استفاده کنند.

۱۳۹۳/۵/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...