نسخه چاپی

آمار سازمان بهزیستی از افزایش جمعیت معلولان در كشور

سخنگویی با بیان اینكه بسیاری از معلولان تحت پوشش این سازمان دارای بیمارهای خاص مانند هپاتیت و ایدز نیز هستند، گفت: نگهداری و خدمات توانبخشی به این افراد بسیار دشوار است.

به گزارش نما، «یحیی سخنگویی» در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، 15درصد از افراد هر جامعه معلول هستند که در ایران این آمار به بیش از 11 میلیون نفر می رسد، که سه درصد از این افراد دارای معلولیت های بسیار شدید هستند.

وی ادامه داد: امکانات سازمان بهزیستی محدود است و اگر امکانات این سازمان 10 برابر شود، همچنان قادر به پاسخگویی به نیازها نیستیم، زیرا جمعیت معلولان نیز هر ساله افزایش می یابد.

سخنگویی تصریح کرد: اکنون بیش از یکهزار و 800 مرکز توانبخشی در کشور وجود دارد که حدود یکصد هزار نفر از جامعه هدف بهزیستی را حمایت می کنند.

وی گفت: سازمان بهزیستی در چند سال گذشته حضور معلولان در کنار خانواده را در اولویت کاری خود قرار داده، زیرا بهزیستی اعتقاد دارد که فرد معلول باید در کنار خانواده نگهداری شود و در واقع مجموعه بهزیستی وجه نظارتی خود را ایفا کند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده اکنون از استان های محروم شروع شده، به طوریکه در این بخش ماهانه یکصد هزار تومان به خانواده هایی که افراد معلول خود را نگهداری می کنند، پرداخت می شود.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات انجام شده از سوی سازمان، ترخیص معلولان خودکفا از مراکز است که در این زمینه نیز موظفیم تا 60 درصد از یارانه پرداختی مراکز را به خانواده ها جهت نگهداری معلولانی که قابلیت ترخیص را دارند، پرداخت کنیم، بطوریکه ماهانه حداقل یکصد هزار تومان و حداکثر 150 هزار تومان بابت ترخیص معلولان جسمی حرکتی به خانواده ها داده می شود.

سخنگویی با بیان اینکه بسیاری از معلولان تحت پوشش این سازمان دارای بیمارهای خاص مانند هپاتیت و ایدز نیز هستند، گفت: نگهداری و خدمات توانبخشی به این افراد بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: 20 هزار بیمار روانی نیز در مراکز تحت پوشش بهزیستی بستری هستند که اگر این مراکز تعطیل شود باعث بروز مشکلات زیادی در شهر و محلات خواهد شد.

۱۳۹۳/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...