نسخه چاپی

مصرف قلیان به كودكان 8 تا 12 ساله اصفهانی هم رسید

عکس خبري -مصرف قليان به کودکان 8 تا 12 ساله اصفهاني هم رسيد

وی شعار امسال هفته مبارزه با دخانیات را دخالت‌های صنایع دخانی چند ملیتی را متوقف كنید، معرفی كرد و اظهار داشت: مسئولان مربوطه روی هشت زمینه به بحث كنترل دخانیات در كشور پرداختند.

متخصص بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: میزان مصرف قلیان به سنین 8 تا 12 ساله اصفهانی هم رسید که جای تأسف دارد.

غلامرضا پریا گفت: قبول دارم که امروز سن مصرف قلیان بسیار پایین آمده است و به جامعه دانش‌آموزش کشیده شده است.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار که چرا با وجود اینکه هر ساله هفته مبارزه با دخانیات در تمام استان‌های کشور برگزار می‌شود و به تبع آن اقداماتی نمادینی با هدف اطلاع‌رسانی عامه مردم به وقوع می‌پیوندد، اما شاهد روند رو به افزایش اعتیاد به قلیان در اصفهان هستیم، افزود: نمی‌توان گفت تمام اقدامات حالت نمادین داشته یا تأثیری بسزایی در کنترل و بهبود وضعیت مصرف دخانیات در اصفهان نداشته است.

متخصص بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: افزایش شکایات و گلایه‌های مردم از وجود مراکز عرضه قلیان و مصرف آن در اماکن عمومی دلیل بزرگ آگاهی سازی مردم از مضرات آن و تلاش کارشناسان بهداشتی استان در این راستا است.

وی ادامه داد: با وجود اقدامات وسیعی که برای کنترل دخانیات در اصفهان انجام شده، اما همگام نبودن اتحادیه اصناف چایخانه‌داران و مصوبه 21 آبان ماه سال گذشته وزیر کشور مبنی بر خارج کردن چایخانه‌ها از اماکن عمومی به نوعی دست ما را برای مبارزه با دخانیات بست.

پریا با اشاره به اقداماتی که با هدف جمع‌آوری مراکز عرضه قلیان انجام دادند، گفت: با اجرای این طرح از سال 84، 420 مرکز عرضه قلیان را به 250 مرکز رساندیم که از این تعداد هم 80 مرکز مجوز دارند و بقیه پروانه کسب و صلاحیت بهداشتی ندارند.

وی چاپ عکس قلب و کبد را بر روی پاکت‌های سیگار را بیشتر وجه تفاوت سیگار ساخت ایران با سیگارهای وارداتی عنوان کرد و اضافه کرد: به دلیل اینکه در سیگارهای وارداتی مواد خنک کننده یا رادیواکتیو مشاهده می‌شد و همین مسئله سبب سودآوری عده‌ای از افراد شده بود بنابراین با پیشنهاد چاپ این عکس‌ها و تفکیک سیگار ایرانی با خارجی مردم را به نحوی از خرید این نوع سیگارها دور ساختیم.

متخصص بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: هنوز تحقیقی در ارتباط با اینکه تا چه اندازه چاپ این‌گونه عکس‌ها فرد را نسبت به مضرات سیگار و پرهیز از مصرف آن آگاه ساخته، صورت نگرفته است.

وی شعار امسال هفته مبارزه با دخانیات را دخالت‌های صنایع دخانی چند ملیتی را متوقف کنید، معرفی کرد و اظهار داشت: مسئولان مربوطه روی هشت زمینه به بحث کنترل دخانیات در کشور پرداختند.

پریا که در ابتدا وضعیت موجود مصرف دخانیات در اصفهان را زنگ خطر اعلام کرد اما زمانی که با این پرسش خبرنگار روبرو شد که یعنی از وضعیت هشدار گذشتیم، بیان داشت: در وضعیت هشدار به سر می‌بریم و هنوز زنگ خطری به صدا در نیامده است.

۱۳۹۱/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...