نسخه چاپی

تنها سئوال اوباما درباره اسرائیل

رئیس‌جمهور آمریكا گفت از آنجائیكه اسرائیل از لحاظ نظامی توانمند است، درباره بقای آن نگران نیستم. فكر می‌كنم سئوال اینجاست كه اسرائیل چگونه به بقا ادامه می‌دهد؟

فارس: رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به او از رای یبیشتری برخوردار است و بنابراین، فشاری برای مصالحه با فلسطینی‌ها بر خود نمی‌بیند.

باراک اوباما در گفت‌وگو با روزنامه «نیویورک‌تایمز» گفت: اسرائیل برای اینکه سنت و رسوم دموکراتیک و مدنی خود را حفظ کند، باید راهی بیابد تا با فلسطینی‌ها در صلح زندگی کند اما درباره توانایی رهبران دوطرف برای حرکت در این مسیر تردید دارم.

وی افزود: از آنجائیکه اسرائیل از لحاظ نظامی توانمند است، درباره بقای آن نگران نیستم. فکر می‌کنم سئوال اینجاست که اسرائیل چگونه به بقا ادامه می‌دهد؟

اوباما در پاسخ به سئوالی درباره نقش وی برای اعمال فشار به منظور پیشبرد مذاکرات صلح برای یافتن راه‌حل ایجاد دو کشور گفت: دورنمای پیشرفت در ابتدا به مقامات بستگی دارد. تعداد رای‌های نتانیاهو بسیار بیشتر از تعداد رای‌های من است که این تعداد به خاطر جنگ غزه بسیار تقویت شده است، بنابراین اگر او فشار داخلی را احساس نکند، بسیار دشوار خواهد بود که شاهد مصالحه او باشیم. این اقدام کار دشواری خواهد بود.

وی با بیان اینکه «در رابطه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این موضوع مشکل نسبتا متفاوتی خواهد بود»، اظهار داشت: در بعضی مسائل، نتانیاهو بیش از حد قدرتمند است و در برخی مسائل دیگر، عباس بیش از حد ضعیف است که آنها را کنار هم بیاورد تا تصمیمات شجاعانه‌ای اتخاذ کنند؛ تصمیماتی که سادات یا بگین یا رابین مایل بودند، اتخاذ کنند.

اوباما افزود: لازم است رهبران فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها فراتر از فردا را ببینند. دشوارترین کار برای سیاستمداران این است که درباره مسائل دوراندیش باشند.

۱۳۹۳/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...