نسخه چاپی

"اپل" برای چینی ها ممنوع شد

دولت چین خرید مجموعه ای از محصولات شركت اپل را برای كاركنان رسمی خود ممنوع اعلام كرد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، این تصمیم در پی افزایش نگرانی های امنیتی دولت چین و جبهه گیری دولت این کشور در برابر محصولات الکترونیکی و پیشرفته تولید ایالات متحده، اتخاذ شد.

با وجود اینکه برخی از مدل های تحریم شده محصولات اپل در ماه ژوئن در قالب فهرستی به تایید کمیسیون توسعه و بازسازی ملی و وزارت دارایی چین رسیده بود، این محصولات در ماه ژوئیه از این فهرست حذف شدند.

بدین ترتیب، اپل آخرین شرکت آمریکایی است که در پی افشاگری های ادوارد اسنودن در خصوص هک و جاسوسی سایبری ایالات متحده، خرید محصولات آن با استفاده از بودجه عمومی در کشور چین ممنوع شد.

اسنودن مدعی شد که سازمان امنیت ملی ایالات متحده، به طور مخفیانه به تجهیزات مخابراتی غول مخابرات چین، یعنی شرکت هواوی دسترسی یافته است و در نتیجه می تواند تمام ارتباطات مخابراتی این کشور را شنود کند.

دولت چین، شرکت هواوی را متهم به مخاطره انداختن امنیت ملی این کشور کرد.

کشور چین در ماه می نیز استفاده از سیستم عامل ویندوز 8 محصول شرکت مایکروسافت و همچنین نرم افزارهای ضدویروس سمانتک و کسپرسکی را در کامپیوتر های دولتی ممنوع اعلام کرد. گفته می شود علت این ممنوعیت ها وجود نگرانی در خصوص فناوری هایی با مصرف انرژی پایین است.

بر اساس اظهارات مقامات چینی، محصولاتی که خرید آن ها با پول مالیات دهندگان ممنوع شد، عبارتند از: iPad، iPad Mini، MacBook Air و MacBook Pro

ادوارد جوزف اسنودن به عنوان یک مدیر سیستم و متخصص ارتباطات رادیویی در سال 2006 به سازمان سی آی ای پیوست. وی در ماه مه سال 2006 در نشریه آرس تکنیکا نوشت که یافتن شغل برای او کار ساده ای بوده است؛ چرا که در کار خود یک متخصص تمام عیار است. وی در ماه اوت همان سال نوشت امکان اشتغال وی در بدنه دولت فراهم شده است، اما ممکن است برای این کار مجبور شود به کشور چین سفر کند. او در سال 2007 تحت پوشش دیپلماتیک به سوئد سفر کرد تا حفظ امنیت یک شبکه کامپیوتری را عهده دار شود.

اسنودن در سال 2009 به عنوان پیمانکار با شرکت Dell همکاری کرد که در آن زمان در یکی از ساختمان های سازمان امنیت ملی در یک پایگاه نظامی در کشور ژاپن فعالیت می کرد و وظیفه ارایه خدمات به چندین شرکت بزرگ و سازمان دولتی را بر عهده داشت. او در طول 4 سال همکاری با این شرکت به یک « متخصص مبارزه با جاسوسی سایبری » و « طراح استراتژی های سایبری » تبدیل شد.

بر اساس اظهارات مقامات ایالات متحده، اسنودن در همین دوران گرد آوری و ذخیره اطلاعات درباره جاسوسی های سایبری و برنامه های جاسوسی الکترونیکی دولت ایالات متحده را آغاز کرد. بر اساس تحقیقات انجام شده، وی بین 50 تا 200 هزار سند مختلف که در اختیار رسانه ها قرار گرفت را در همین دوران گردآوری کرده است.

برآورد دقیق میزان اطلاعاتی که اسنودن تا کنون افشا کرده، امکان پذیر نیست. اما مقامات استرالیایی معتقدند در حدود 15 هزار فایل و مقامات انگلیسی می گویند حدود 58 هزار فایل اطلاعاتی آن ها توسط اسنودن افشا شده است.

سازمان امنیت ملی آمریکا نیز در ابتدا معتقد بود بین 50 تا 200 هزار سند اطلاعاتی مربوط به ایالات متحده توسط وی منتشر شده است. اما بررسی های بعدی مقامات نشان داد که بیش از 1.7 میلیون مورد سند و فایل اطلاعاتی توسط اسنودن افشا شده است.

اسنودن پس از افشای اطلاعات اعلام کرد هر یک از اسناد منتشر شده را به دقت بررسی کرده است و هر یک از آن ها بخشی از منافع عمومی شهروندان را تامین می کند و اثرات مهمی بر زندگی عموم مردم داشته است.

در تاریخ 30 اوت سال 2013 میلادی، سه نهاد مدنی ضد فساد در کشور آلمان، شامل « بنیاد شفافیت بین المللی »، « انجمن دانش پژوهان آلمان » و « سازمان حقوق دانان علیه سلاح اتمی » با اهدای جایزه Whistleblower به اسنودن، ضمن تقدیر از وی، اقدامات افشاگرانه او را گام موثری در راه حفظ حقوق شهروندی معرفی کردند.

اسنودن در حال حاضر در کشور روسیه به سر می برد و دولت این کشور اجازه اقامت وی را برای سه سال آینده تمدید کرده است.

۱۳۹۳/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...