نسخه چاپی

بهای خوراك، حداقل دستمزد را بلعید!

بررسی های تهران پرس بیانگر آن است كه میانگین قیمت یك وعده غذای گرم در رستوران ها و آشپزخانه های تهران درحدود ۱۰هزارتومان است، این در حالی است كه اگر هزینه خوراك هرفرد را ۲۰هزارتومان در روز برآورد كنیم در ماه معادل كل حداقل حقوق یك كارگر صرف هزینه خوراك وی می شود.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، قیمت یک وعده غذای گرم در رستوراه ها و آشپزخانه های شهر تهران بسته به نوع و کیفیت غذا بین ۸تا ۱۶هزار تومان در نوسان است.

بررسی های تقریبی نشان می دهد که برای تهیه یک وعده غذای گرم باید بطور ۱۰هزار تومان هزینه کرد، حال با تخیف اگر هزینه خوراک هرفرد را در روز ۲۰هزار تومان در نظر بگیریم، هزینه خوراکی هر فرد درماه ۶۰۰هزارتومان می شود.

درحالی هزینه خوراک در اقتصاد ایران افزایش یافته و پیش بینی می شود همچنان رشد کند که شورای اشتغال حداقل حقوق ۱۲ میلیون کارگر را ۶۱۰هزار تومان تعیین کرد.

حال جا دارد مسئولان دولت یازدهم از خود سوال کنند که کارگران چگونه هزینه معیشت خود و خانواده خود را تعمین می کنند.

در قانون کار آمده است که شورای عالی اشتغال باید مزد کارگران را برحسب تورم موجود در کشور و همچنین هزینه های معیشت یک خانواده ۴ نفره تعیین کند.

در پایان مطالعات بیانگر ان است که تورم بخش غذایی در ایران از تورم عمومی در جامعه بیشتر است و به نظر می رسد تورم بخش غذایی سهم قابل ملاحظه از درآمد خانوارها را به خود اختصاص می دهد.

نرخ تورم در تیر ماه سال جاری در حدود ۲۵درصد براورد شد، این در حالی است که تورم حوزه غذایی ۳تا ۴درصد از تورم عمومی کشور بیشتر است و پیش بینی می شود به دلیل افزایش نرخ ارز رسمی و همچنین اعمال افزایش قیمت ناشی از اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها بر تولید در مهر ماه، بهای مواد غذایی در کشور نیز رشد بیشتری پیدا کند.

در این بین «حسین راغفر» اقتصاددان و پژوهشگر حوزه فقر و عدالت اقتصادی می گوید به طور متوسط ۱۴ درصد جمعیت کشور دچار سوءتغذیه حاد و گرسنگی هستند. یعنی کل مخارج این گروه، کالری و غذای مورد نیاز آنها را تامین نمی کند.

این اقتصاد دان، بر این عقیده است که پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و همچنین تشدید تحریم ها، قیمت محصولات غذایی افزایش یافت و قدرت خرید خانوارها به این تناسب ارتقا نیافت و مردم نیز غذاهای اصلی را از سبد خانوار حذف کرده و به سوی غذاهای پرکالری مانند نان رفتند.

۱۳۹۳/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...