نسخه چاپی

همه چیز درباره یزیدیان ، مهره تكمیلی پازل داعش

عکس خبري -همه چيز درباره يزيديان ، مهره تكميلي پازل داعش

در عقاید یزیدیان، شیطان جایگاه ویژه ای دارد كه ملك طاووس نام دارد و هنگامی كه از سجده كردن بر آدم سر باز زد، بر تقربش به درگاه الهی افزوده شد و خداوند اداره جهان را به وی سپرد!

اين روزها با توجه به اقدامات داعش در خصوص زنان ايزدي، نام اين فرقه بيشتر از هميشه مطرح است؛ گويا داعش براي تكميل چهره اي كه سعي دارد آن را مقدس نشان دهد به آن نياز دارد. شايد براي شما هم جالب باشد بدانيد آنها چه اعتقاداتي دارند.
در عقايد ايزديان يا یزیدیان، شیطان جايگاه ويژه اي دارد و از اين رو اغلب آنها را شيطان پرست مي دانند، اما خود از اين عنوان طفره مي روند. در باور یزیدیان، شیطان دشمن اصلی بشریت نیست، بلکه مقربترین فرشته خداوند و نخستین آفریده اوست و ملک طاووس نام دارد؛ فرشته ای که خداوند تنها با این انگیزه به او فرمان داد به آدم سجده کند که او را بسنجد و هنگامی که او از سجده کردن سر باز زد، بر تقربش به درگاه الهی افزوده شد و خداوند اداره جهان را به وی سپرد.
گویند نسبت یزیدیان به یزیدبن معاویه است و گروهی گویند به یزیدبن انیسه منسوب اند که از خوارج نهروان بود .
گروهی دیگر کیش یزیدیه را صورت دگرگون شده دین زرتشتی و لفظ یزید را از ریشه "یز" به معنی پرستش می دانند که" ایزد" و "یزدان" نیز از آن است .
یزیدیان بر این باورند که قدمت کیش آنان به زمان پیدایش بشر باز می گردد اما مورخان، کیش یزیدی را در شمار دیگر فرقی طبقه بندی می کنند که قرن پنجم پس از اسلام، به نیت احیای سنتهای پیشینیان و با انگیزه حفظ و بازیافت هویت تاریخی در نقاط مختلف خاورمیانه زاییده شدند و رشد کردند، هرچند بنیانگذارانشان صوفیان مسلمان بودند.
یزیدی ها مي گويند که پسر معاویه موسس و موجد این دین نیست بلکه شریعت آن را تقویت و ترویج کرده است و می گویند یزید بن معاویه از اسلام برگشت و به این دین گروید از این رو یزید را مظهر دومین ملک از ملایک سبعه خود می شمارند . یزیدیان موسس این دین را شاهد بن جراح فرزند منحصر به فرد آدم ! می دانند .

آنها مي گويند یزیدیان از نسل آدمند و نه از نسل حوا؛ در حالی که در باور ادیان ابراهیمی، ابنای بشر حاصل ازدواج آدم و حوا هستند، یزیدیان خود را حاصل پسری می دانند که از بذری که آدم کشت پدید آمد و سپس با حوریه ای وصلت کرد. بدین ترتیب، یزیدیان خود را تافته ای جدابافته می دانند که نباید با دیگر اقوام وصلت کنند و دیگر ابنای بشر را به کیش خود بپذیرند.
یزیدیان جز در عراق در ترکیه، ایران، سوریه و قفقاز زندگی می کنند و اگرچه آماری رسمی و مشخص در مورد آنان در دست نیست اما شمار آنان در مجموع این کشورها تا پانصد هزار نفر برآورد می شود که حدود دویست هزار نفر از آنان در عراق زندگی می کند. البته در ديگر كشورها نيز يزيدي هست و گفته می شود در آلمان سی هزار یزیدی زندگی می کنند که عمدتاً از پناهندگان کرد عراقی و ترکیه ای اند و بزرگترین جامعه یزیدی در خارج از قلمرو اجدادی شان را تشکیل می دهند كه توانسته اند يك كرسي پارلمان آلمان را نيز به دست بياورند.
شمار اندکی از یزیدیان عربند و در زمان حکومت صدام حسین در عراق، دولت مرکزی می کوشید با انگشت نهادن بر همین اقلیت عرب، عرب بودن بانی کیش یزیدی و عرب تبار قلمداد کردن دیگر یزیدیان آنان را بسوی خود جلب کند و هم اینکه از آنان به عنوان اهرمی علیه دیگر کردها که رکن عمده ای از ناراضیان حکومت حزب بعث را تشکیل می دادند استفاده کند. از اين رو يزيديان در افكار عمومي عراق به ياوران صدام شناخته مي شوند.

تکالیف مذهبی یزیدیان :
آداب نیایش جمعی شان همچون نذر و نیاز و قربان به صوفیان مسلمان شباهت دارد و مرکز عمده نشو و نمایشان کردستان بوده و فرهنگ و زبان کردی رکن مهمی از آیین آنان را تشکیل می دهد. اما نمادهايي از باورهای باستانی ایرانیان، مهرپرستی و دین زرتشت نيز در ميان کیش یزیدی وجود دارد، همچون ستایش خورشید و آتش. اعتقاد به تناسخ و سیر تکاملی روح از طریق زایشهای پی در پی و دمیده شدن در کالبدهای پیاپی یزیدیان را با مسالک شرقی پیوند می دهد.
از سوی دیگر، یزیدیان همچون مسلمانان روزانه پنج بار به شیوه خود نماز می گزارند، اما قبله شان در چهار بار از این نمازهای پنجگانه، خورشید است و در نیمروز، مقبره شیخ عدی بن مسافر، صوفی عرب قرن ششم هجری که به باور مورخان، بنیانگذار کیش یزیدی است.
مقبره شیخ عدی در روستای لالش در 36 کیلومتری موصل در شمال عراق، قبله گاه یزیدیان است و هر یزیدی در صورت توانایی باید در طول عمرش دست کم یک بار به زیارت این آرامگاه برود. موسم این "حج" بدلي، تابستان است، در کنار قبله گاه یزیدیان، چشمه گاه مقدسی قرار دارد که زمزم خوانده می شود، کوهی مقدس است که نامش را عرفات نام نهاده اند، پلی نیز هست به نام پل صراط، در موسم زیارت گاوی را هم قربانی می کنند. یزیدیان همچون صوفیان در مراسم خود به ذکر و سماع می پردازند و پیروان این کیش به طبقات پیر و شیخ و مرید تقسیم می شوند.

ارکان عبادت یزیدی ها چهار عمل است.1ـ نماز 2 ـ روزه 3 ـ زکات 4ـ حج .
1- نماز : به این کیفیت که هنگام طلوع خورشید از خواب بر خاسته و پا برهنه رو به خورشید می‌ایستند و چهار بار سجده می‌کنند و دعای مخصوصی را به زبان عربی ، کردی ، و فارسی می‌خوانند .
2- روزۀ عمومی و خصوصی ، سه روز روزه در روزهای سه شنبه ، جهارشنبه و پنجشنبۀ ماه دسامبر یعنی کوتاهترین روزهای سال .
روزۀ خصوصی هم هشتاد روز است . نیمی از آن را در بیستم ماه دسامبر شرقی و نیم دیگر را در بیستم ماه جولای شرقی آغاز می‌کنند .
3- حج : یزیدیان مرقد شیخ عدی را کعبه قرار داده و مراسم خود را در روز 15ماه سپتامبر شرقی(مطابق روز 28 سپتامبر غربی) آغاز می‌کنند و در بیستم سپتامبر شرقی(سوم اکتبر غربی) تمام می‌کنند .
بعد از مراسم شراب می‌خورند و شادی می‌کنند.
4- زکات : برهر مرید واجب است یک دهم محصول خود را به شیخ و.... بپردازد .

عقاید یزیدی ها :
ـ چهارشنبه برای یزیدیان روز مقدس هفته است .
مراسم ازدواج و طلاق : ازدواج در میان آن ها مراسم مفصلی دارد که مخصوص خود آن ها است. عقد با تقسیم یک نان از خانۀ پیشوایان دین بین عروس و داماد و خوردن آن دو محقق می‌شود. طلاق نیز با پرتاب یک سنگ ریزه از طرف شوهر به سوی زن انجام می‌شود.
ـ پوشیدن لباس آبی در این مسلک حرام است. رهبران آن ها غالبا لباس سیاه می‌پوشند و مردها خرقه ای از پشم سیاه روی پیراهن می‌پوشند و آنرا مقدس می‌دانند .
ـ برخی از در ختان بزرگ و قدیمی را تقدیس می‌کنند و با پار چه ای می‌پوشانند یا رنگ می‌زنند .
ـ رعد وبرق ، ابر و آتش و خورشید و ماه و ستارگان را گرامی می‌دارند و به نان و چراغ احترام می‌کنند .
ـ غسل تعمید دارند که در رودخانۀ "شمس" انجام می‌دهند و کفنهای خود را در این رودخانه می‌شویند .
ـ آموختن سواد حرام است و سزای آن در دنیا قتل و در آخرت عذاب است .آموختن عربی نیز ممنوع است . فقط یک نفر از نسل شیخ عدی حق دارد عربی و قرآن را یاد بگیرد ولی باید نام شیطان را از نسخۀقرآن پاک کند ، چرا که کسی حق ندارد نام او را به زبان بیاورد .
ـ نماز جماعت حرام است .
ـ آب دهان انداختن توهین به ملک طاووس است و حرام است .
ـ قضای حاجت در مستراح حرام است و نیز حمام کردن زیر سقف حرام است و بعد از قضای حاجت ، طهارت و استنجا جایز نیست .
ـ گوشت خوک و تمام ماهی ها و گوشت آهو حرام است . خروس نیز برای مشایخ و رهبران حرام است .
ـ کاهو ، کلم ، لوبیا کدو ، بامیه ، حرام است .
ـ تراشیدن و چیدن سیبیل حرام است، ریش تراشیدن بهتر است ولی برای رهبران دینی ممنوع است و در حضور غیر یزیدی و با تیغ او ، تراشیدن ریش ممنوع است .
ـ کوتاه نمودن ناخن حرام است .
ـ غسل جنابت حرام است .
ـ استفاده از اسب برای باربری ممنوع است .
ـ ترک وطن بیش از یک سال حرام است و موجب جدایی زن از شوهرش می‌شود .
ـ تقویم آنها خورشيدي است و آغاز سال آن ها روز چهارشنبه هفتۀ اول ماه آوریل است .

۱۳۹۳/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...