نسخه چاپی

راز جذابیت روزافزون شاسی‌بلندها

اگر تا یك دهه قبل شاسی بلندها خودروهای غول پیكر و بنزین خوری به شمار می‌رفتند اما اكنون خریداران مراجعه كننده به بازار از مدل‌های متنوع شاسی بلندها كه كامپكت و كم مصرف بوده و رانندگی روانی دارند، متحیر می‌شوند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: پس از چند دهه برتری خودروهای صندوقدار معمولی در بازار، آمار اخیر شرکت تحقیقات خودروی آی اچ اس نشان داد سهم خودروهای صندوقدار جدید در بازار آمریکا تا ماه مه 35.4 درصد و شاسی بلندها 36.5 درصد بود.

زمانی شاسی بلند از نظر بیشتر مصرف کنندگان یک خودروی گران قیمت بود اما اکنون این خودرو نسبت به قبل ارزان‌تر شده است و شاسی بلندهای مدل بالا و لوکسی در بازار وجود دارند که قیمت‌های متنوعی دارند و در همه اندازه و استایلی عرضه می‌شوند.

اگرچه شاسی بلندهای غول پیکری همچون مدل جی ام سی یوکون و شورولت تاهوئه همچنان فروش دارند اما بیشتر رشد در این بخش از بازار خودرو به ظهور شاسی بلندهای کامپکت و کوچک نسبت داده می‌شود.

این وضعیت در آمار فروش ژوییه خودروسازان به خوبی منعکس شده است. فروش شاسی بلندهای برند جیپ 41 درصد افزایش یافت. فروش تاهوئه که در سال گذشته به همراه شاسی بلندهای بزرگ دیگر جنرال موتورز بازطراحی شد، 52 درصد در این ماه افزایش یافت. فروش مدل اکسپلورر فورد که زمانی مترادف با خودروهای گازخور سنگین قدیمی بود، 32 درصد افزایش یافت.

اما تنها خودروسازان آمریکایی نیستند که از فروش بالای شاسی بلندها بهره مند شده‌اند. تویوتا موتور که بزرگ‌ترین خودروساز جهان است، از رکورد سود در سه ماهه دوم امسال خبر داده است که منعکس کننده عملکرد خوب این شرکت در بخش خودروهای شاسی بلند بوده است. در این بین فروش بی ام و که بزرگ‌ترین سازنده خودروهای لوکس در جهان است، با کمک مدل پرفروش ایکس فایو، 30 درصد افزایش یافت.

در حالیکه مدتی نه چندان قبل تصور می‌شد دوران شاسی بلندها به پایان رسیده است اما احیای اقتصادی آمریکا، گزینه‌های مناسب برای پرداخت اقساطی ماهانه و بازطراحی مدل‌های رقابتی نظر مصرف کنندگان آمریکایی را نسبت به شاسی بلندها که خودروهای جادار و بلندتری نسبت به خودروهای صندوقدار معمولی هستند، مجددا جلب کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، محبوبیت شاسی بلندها در بازارهای آسیایی و اروپایی نیز افزایش یافته و دیگر همانند قبل به عنوان خودروهای غول پیکر آمریکایی که مناسب مصرف کنندگان این کشور هستند دیده نمی‌شوند.

تحول این خودروها تا اندازه‌ای به دلیل رقابت جهانی بوده است که شرکت‌های آمریکایی را به واکنش واداشته تا برای حفظ توان رقابت، مدل‌های جدیدی را معرفی کنند یا مدل‌های قبلی را بازطراحی کنند.

۱۳۹۳/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...