نسخه چاپی

بحران آب جدی است!

قطع آب ، در انتظار مشتركان پر مصرف

هر ساله با شروع فصل گرما بحث كمبود آب شرب تهران و نقاطی از كشور مطرح می شود اما امسال با كاهش بارندگی ها بحران آب واقعا جدی است به طوری كه درماه های اخیر هر روز اخبار جدیدی مبنی بر بحران كمبود آب شرب و احتمال جیره بندی و قطع آب شنیده می شود.

به گزارش نما، در سال جاری میزان نزولات جوی بسیار کم بوده و در سرتاسر کشور و به ویژه پایتخت به طور جدی با مشکل کمبود آب روبهرو هستیم.
با صرفه جویی از این بحران رد می شویم
تنها راه نجات از این معضل صرفه جویی است، و این امر تنها در صورتی میسر می شود که تمام اقشار جامعه صرفه جویی را رعایت کنند. در کلانشهری مانند تهران که هر روزه شاهد افزایش روز افزون جمعیت آن هستیم کمبود آب دور از انتظار نیست. رییس کمیته محیط زیست شورای شهر نیز جمعیت پذیری و مهاجرت پذیری شهرها را عامل عمده کمبود آب می داند و معتقد است که این مسئله باعث می‌شود کم آبی، در وضعیت خطر قرار گیرد.
«حقانی» افت 50 تا 60 سانتیمتری آب‌های زیرزمینی در هر سال را ناشی از برداشت نادرست از آب‌های زیرزمینی دانست و تاکید کرد که با پیشرفت علم می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که در مصرف آب صرفه‌جویی شود و باید با مدیریت صحیح، بحران را رد کرد، 30 درصد آب تهران، به دلیل فرسودگی و عدم نوسازی لوله های آب و فاضلاب از بین می رود.
وی همچنین با اشاره به اینکه مصرف آب در تهران 3 برابر کشورهای دیگر است لازمه عبور از این بحران را صرفه جویی در مصرف آب دانست.
قطع دائم آب مشترکان پرمصرف
دولت برای حل بحران آب علاوه بر اطلاع رسانی و آگاهی مردم از نحوه صرفه جویی ناگزیر به قطع و جریمه مشترکان پر مصرف بر آمده است. تا جایی که وزیر نیرو در مراسم افتتاح اولین مزرعه برق بادی ایران در تاکستان قزوین در خصوص سیاست جدید وزارت نیرو درباره قطع آب مشترکان پرمصرف گفت: در تمامی شهرهایی که با تنش آبی روبرو باشیم، آب مشترکان پرمصرف ابتدا به صورت موقت و سپس به صورت دائم قطع خواهد شد.
حمید چیت چیان با بیان اینکه قطع آب مشترکان پرمصرف تنها در سطح شهر تهران اعمال نخواهد شد، تاکید کرد: این طرح در تمامی شهرها که با تنش آبی روبرو باشند اجرایی و عملیاتی خواهد شد و تمامی مصوبات قانونی آن از سوی دولت اخذ شده است.
وی در خصوص جریمه مشترکان پرمصرف آب هم توضیح داد: هم اکنون لایحه جریمه مشترکان پرمصرف آب و برق به هیات دولت ارسال شده و در صورت تصویب دولت، این طرح هم به منظور مدیریت مصرف آب در کشور عملیاتی خواهد شد.
گزارش: سیده الهام جوادی

۱۳۹۳/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...