نسخه چاپی

آخوندی:

سالانه یك میلیون تقاضا در بخش مسكن داریم

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برآورد سالانه یك میلیون تقاضا در بخش مسكن داریم و برای خروج از ركود 20 هزار میلیارد تومان برای فعالیت های اقتصادی در شهرهای مختلف نیاز است تا بتوانیم 40 تا 50 درصد ارزش واحد مسكونی از طریق بانك و پس انداز متقاضیان را تامین مالی كنیم.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهر سازی، عباس آخوندی روز سه شنبه در همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود با بیان این که، نحوه تجهیز منابع در موفقیت بخش مسکن، حمل و نقل و پیمانکاری بسیار مهم است افزود: پرداخت بدهی به پیمانکاران از موضوع هایی است که امروز باید در خصوص آن صحبت شود.

وی گفت: متاسفانه حجم بدهی های دولت رو به فزونی بوده و هست و متاسفانه در حال حاضر رقم دقیقی در باب این بدهی نداریم که به جامعه ارائه دهیم.

آخوندی با بیان این که، در این بسته پیش بینی شده که وزارت اقتصاد و دارایی میزان بدهی را پایش کند تا بتواند رقم دقیقی را اعلام کند افزود: این موضوع در سنوات گذشته باعث شده که بخش مهمی از توان مهندسی کشور فرسوده شود.

آخوندی اظهار داشت: براساس ماده 25 لایحه بابت پرداخت مطالبات به پیمانکاران 20 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار قرار است منتشر شود تا پیمانکاران با بازسازی خود وارد عرصه سازندگی شوند که این اوراق در بازار بورس قابل معامله است و می تواند گردش مالی ایجاد کند.

وی گفت: با توجه به ماده 6 لایحه به بانک های عامل حساب ذخیره ارزی اجازه داده می شود تا 100 هزار میلیارد ریال به اتکای مطالبات از اشخاص بابت اعطای تسهیلات از محل ذخیره ارزی، اوراق بهادار مبتنی بر دارایی منتشر نمایند و منابع حاصل را به حساب خزانه واریز کنند.

آخوندی افزود: همچنین در ماده 4 کلیه بانک ها و موسسات اعتباری موظف هستند از تاریخ اجرا شدن این قانون تا مدت سه سال از اموال و دارایی های مازاد بر حد مجاز(اعم از منقول و غیرمنقول، سهام و سرقفلی) را بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار که به تملک آنها و شرکت های تابعه درآمده است واگذار نمایند.

وی با بیان این که، در حوزه مسکن نیز چند سیاست عمده پیش بینی شده است گفت: طبق برآوردی که از نیاز مسکن در کشور شده است بیش از یک میلیون خانوار در یک اتاق زندگی می کنند.

آخوندی گفت: برآورد سالانه یک میلیون تقاضا در بخش مسکن داریم و برای خروج از رکود 20 هزار میلیارد تومان برای فعالیت های اقتصادی در شهرهای مختلف نیاز است تا بتوانیم 40 تا 50 درصد ارزش واحد مسکونی از طریق بانک و پس انداز متقاضیان را تامین مالی کنیم.

وی با بیان این که، عمده تمرکز راه اندازی صندوق پس انداز مسکن بدون توسل به بانک مرکزی و افزایش پایه پولی با تخصیص بهینه منابع باید صورت گیرد اعلام کرد: متاسفانه در گذشته تخصیص منابع به جاهایی داده می شد که برگشت نداشتند.

وی در خصوص وضعیت حمل و نقل بار در کشور طی سال های آینده گفت: پیش بینی می شود که در بخش حمل و نقل حدود 200 میلیون تن افزایش بار داشته باشیم که با فرض رشد اقتصادی 30 درصد تا سال 1400 انجام می شود.

آخوندی افزود: برنامه ای که به ما برای خروج از رکود کمک می کند، حمل بار از 32 به 200 میلیون تن و حمل مسافر از 26 به 58 میلیون مسافر است.

وزیر راه وشهرسازی گفت: هم اکنون در کشور بیش از 600 واگن باری و 30 هزار واگن مسافری وجود دارد که با توسعه این بخش حدود 72 هزار میلیارد تومان، معادل 27 میلیارد دلار می تواند صرفه جویی ایجاد کند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هم اکنون 400 هزار دستگاه کامیون در کشور مشغول به کار هستند که 127 هزار دستگاه آن بالای 25 سال عمر دارند که مصرف سوخت آنها 60 درصد بیشتر از کامیون های نو است.

وی گفت: برآورد ما تا سال 1400 حدود 584 هزار میلیارد تومان صرفه جویی انرژی است.

۱۳۹۳/۵/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...