نسخه چاپی

چرا ایران از نوری مالكی حمایت نكرد؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی در تبریكی زودهنگام به خاطر انتخاب حیدرالعبادی به عنوان نخست‌وزیر مهر پایانی بر حمایت های ایران از نوری مالكی زد.

همواره رسانه هاي مخالف دولت عراق از نوري مالكي به عنوان نماينده ايران ياد مي كردند، اما پيام شمخاني نشانه ديگري داشت.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در تبریکي زودهنگام به خاطر انتخاب حیدرالعبادی به عنوان نخست‌وزیر به وي و مرجعیت، مردم و گروه‌های سیاسی عراق آن را در چارچوب‌های قانونی پیش‌بینی‌ شده در قانون اساسی عراق عنوان كرده بود.
اما نوري مالكي ، نخست وزیر پايان يافته عراق و رئیس ائتلاف "دولت قانون" در سخنرانی تلویزیونی خود با بیان اینکه مکلف کردن حیدر عبادی به تشکیل دولت جدید "نقض هولناک قانون اساسی" است، گفت: من اسناد و مدارک معتبری در اختیار دارم که نشان می‌دهد ائتلاف دولت قانون بزرگترین فراکسیون پارلمانی است.
از مجموع شنيده هايي كه خبرنگار نما به دست آورده است، چنين استنباط مي شود كه نوري مالكي اگرچه همواره مورد حمايت دولت ايران بوده است؛ اما اين حمايت بيشتر براي حفظ ثبات در كشور همسايه و جلوگيري از تنش هاي داخلي آن بوده است. در كنار اين حمايتها، انتقادات متعددي نيز به نوري مالكي در ميان كارشناسان وارد بوده است.
از جمله انتقادات به وي اين بوده است كه وي به تذكرات بزرگان از جمله تصفيه ارتش از عناصر حزب بعث، اصلاح كتب درسي از مفاهيم نادرست دوره صدام، ساماندهي 2 ميليون نيروي مردمي ثبت نام كرده بعد از فراخوان مراجع و ... بي توجه يا ناتوان بوده و حتي 3 سال است كه برخي مراجع وي را به حضور نپذيرفته اند.
از سوي ديگر بجز مرجعيت شيعه، ديگر گروه هاي مرجع موثر عراق همچون اهل سنت و كردها نيز همگي بر رفتن نوري مالكي متمركز شده اند اما وي داراي رأي مناسب در مجلس است كه موجب چالش جديد در اين كشور شده است.
تا آنجا كه هوشیار زیباری، وزیر خارجه برکنار شده دولت مالکی در مصاحبه با شبکه الحرة اعلام کرد: این احتمال وجود دارد که نوری مالکی، نخست وزیر کنونی عراق که دوران ریاستش پایان یافته در اعتراض به مکلف کردن حیدر العبادی، برای تشکیل دولت جدید از طریق ارتش و نیروهای امنیتی متوسل به خشونت شود و این احتمال یک فاجعه و کودتا خواهد بود.
دوشنبه رسانه های عراقی از جمله تلویزیون العراقیه اعلام کردند دادگاه عالی قانون اساسی ائتلاف دولت قانون را فراکسیون اکثریت پارلمان دانسته است. این در حالی است که برخی از رسانه‌ها از جمله خبرگزاری کل العراق اعلام کرد که دادگاه قانون اساسی خبر منتشر شده درباره اینکه ائتلاف قانون فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق برای انتخاب نخست وزیر شده است، تکذیب کرد.
در همين حال سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا بدون آنكه جزئيات را باز كند، از تماس تلفنی دوشنبه مقامات آمریکایی با نوری المالکی نخست وزیر عراق خبر داد.
شمخاني اما بعد از پيام تبريك خود، اين بار در جمع خبرنگاران تمکین گروه‌های سیاسی عراق به رعایت قانون اساسی را خواستار شد و گام برداشتن در مسیر وحدت تنها گزینه موجود در مسیر حفظ آرامش دانست.
حتي آيت الله سيستاني آیت‌الله سیستانی كه كمتر ورود مصداقي در مسائل سياسي بروز مي دهد، در پي تدارك حاميان نوري مالكي براي حمايت خياباني از وي، در بیانیه‌ای از تمام گروههای سیاسی خواست تا جهت دوری از هرگونه بحران، از اقدام به تظاهرات بپرهیزند.
نوری المالکی نيز در دیدار با فرماندهان نظامی، آن‌ها را از هرگونه ورود به مسائل سیاسی منع کرد. با اين وصف به نظر مي رسد نوري مالكي بدون حمايت حاميان ديروز خود همچون ايران، آمريكا و ... و نيز بدون حمايت اقوام عراقي تنها متكي به رأي نمايندگان مجلس قصد مقاومت در برابر نظر رئيس جمهور را دارد. آيا اين مقاومت تشكيل دولت را به تعويق خواهد انداخت؟

۱۳۹۳/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...