نسخه چاپی

62درصد مدال‌آوران المپیادها از ایران رفتند !

عکس خبري -62درصد مدال‌آوران المپيادها از ايران رفتند !

روزنامه شرق نوشت:

روند مهاجرت نخبگان ايراني به خارج از كشور سير صعودي به خود گرفته است و 62‌درصد از دانش‌آموزان مدال‌آور المپيادي كشور طي 14 سال گذشته به كشور‌هاي توسعه‌يافته دنيا اعم از آمريكا و كانادا مهاجرت كرده‌اند.

مساله‌اي كه نشان مي‌دهد فرش قرمز دانشگاه‌هاي برتر دنيا به روي مدال‌آوران ايران در المپياد‌هاي جهاني همچنان پهن است.

طي بررسي صورت گرفته در «روزنامه شرق» از مجموع 225 دانش‌آموز ايراني كه طي سال‌هاي 1372 (م1993) تا 1386 (م2007) در 53 المپياد جهاني شركت كردند بيش از140 نفر معادل 2/62‌درصد آنها هم‌اكنون در يكي از دانشگاه‌هاي مطرح دنيا در آمريكا و كانادا تحصيل مي‌كنند.

گستره مهاجرت مدال‌آوران و دانش‌آموزان ديروز ايران و دانشجويان، اساتيد و سرمايه امروز كشورهاي توسعه‌يافته نشان مي‌دهد، هم‌اكنون 2/69‌درصد مدال‌آوران در المپياد فيزيك، 7/76‌درصد رياضي، 50‌درصد كامپيوتر و 50‌درصد شيمي خارج از مرز جغرافيايي كشور و اكثرا عضو دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي برتر و تاثير‌گذاري در دنيا همچون دانشگاه هاروارد، استنفورد، ام‌آي‌تي، كاليفرنيا، كمبريج، جان هاپكينز و پرينستون در آمريكا و دانشگاه تورنتو و سايمون فريز در كانادا هستند.

مبدا 94‌درصد آنها سكوي پرتابي به‌نام «دانشگاه صنعتي‌شريف است» و مقصد 4/66‌درصد آنها آمريكا. سرمايه‌هايي كه در كنار ساير نخبگان ايراني كه مارك يا برچسب حضور در المپياد‌هاي جهاني را ندارند و با چراغ خاموش پا از جغرافياي مرزي كشور بيرون مي‌گذارند، بخش عمده‌ای از جامعه نخبگان ايراني در كشورهاي توسعه‌يافته را تشكيل مي‌دهند.

زبان تلخ آمار مي‌گويد هم‌اكنون چهار تا پنج ‌ميليون مهاجر ايراني در 32 كشور جهان حضور دارند. بيش از 500 پروفسور ايراني (معادل با يك پنجم كل استادان ما در داخل كشور) در ايالات متحده وجود دارند.

همچنین براساس پژوهشی سه‌ تا چهارنمره از میانگین ضریب هوش ایرانیان در اثر مهاجرت نخبگان کاسته شده است و غم‌انگيز‌تر آنكه براساس پژوهش صورت گرفته در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران بيش از 70‌درصد دانشجويان دكتراي آن دانشگاه كه موفق به دريافت مدرك دكتراي خود شده‌اند به فكر مهاجرت هستند. يعني قدم گذاشتن به راه هموار و بي‌برگشتي كه گرچه به زيان كشور است اما آنها را به سمت دانشگاه‌ها و كرسي‌هاي علمي تراز اول جهان مي‌رساند.

۱۳۹۱/۳/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...