نسخه چاپی

عبدالله گل: استعفاء نمی‌دهم

در حالی كه كنگره عمومی حزب عدالت و توسعه برای تعیین نخست‌وزیر و رئیس‌ جدید حزب یك روز پیش از اتمام دوره ریاست‌جمهوری عبدالله گل برگزار خواهد شد، وی اعلام كرد كه برای شركت در این نشست قصد استعفاء ندارد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، روزنامه جمهوریت نوشت که عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه، قصد ندارد برای حضور در کنگره حزب عدلت و توسعه که یک روز قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری وی برگزار خواهد شد، از سمتش استعفاء دهد.

این امر بدین معنا است که اگرچه عبدالله گل اعلام کرده پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری به حزب عدالت و توسعه بازخواهد گشت اما نمی‌تواند ریاست‌ آن را بر عهده بگیرد زیرا یک روز قبل از پایان دوره وی کنگره عمومی رئیس‌ جدید را انتخاب خواهد کرد.

از سوی دیگر بر اساس قانون اساسی ترکیه نخست‌وزیر باید حتما عضو مجلس باشد و بدین ترتیب گل دستکم تا انتخابات ماه مارس 2015 نمی‌تواند به کرسی نخست‌وزیری نیز بیندیشد.

گل پیشتر اعلام کرده بود که ترکیه شاهد سیستم پوتین-مدودف در روسیه نخواهد بود اما اعلام بازگشت به حزب را برخی ناظرین به عنوان نشانه‌ای از حضور مجدد وی در عرصه سیاسی و حزبی قلمداد کرده‌اند؛ موضوعی که ظاهرا به مذاق اردوغان خوش نیامده است.

گفته می‌شود که اردوغان می‌خواهد فردی به عنوان نخست‌وزیر و رئیس جدید حزب معرفی شود که دارای استقلال عمل نبوده و اقدامات خود را با وی هماهنگ کند. در میان اسم‌هایی که برای این سمت‌های در نظر گرفته شده‌اند، نام احمد داوداوغلو، وزیر خارجه فعلی، بیش از هر کس دیگری به گوش می‌رسد.

۱۳۹۳/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...