نسخه چاپی

درخواست‌رفسنجانی‌برای‌تعویق‌دادگاه‌آقازاده

حضور خواهر و برادر مهدی در دادگاه روز اول به این دلیل بوده تا آنها فضای دادگاه را با حضور خود سیاسی جلوه داده و اینطور القا كنند كه دادگاه با خاندان هاشمی طرف شده است. با این ترفند نیز از مطرح شدن مباحث اقتصادی این دادگاه تا حد زیادی بكاهند. اما این همان دلیلی است كه شنیده می شود سبب شده تا مسئولان دادگاه تصمیم به برگزاری غیرعلنی آن داشته باشند.

به گزارش نما به نقل از فردا، بالاخره بعد از گذشت 697 روز از بازگشت شبانگاهی مهدی هاشمی به کشور و بازگردانده شدن کیفر خواست 125 صفحه ای وی از سوی دادگاه به دادسرای تهران در اردیبهشت ماه سال گذشته، روز یازدهم مرداد ماه سال جاری بار دیگر بزرگترین فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جایگاه متهم به دادگاه احضار شد.

مهدی هاشمی پس از بازگشت به تهران در فرودگاه توسط نماینده دادستانی تفهیم اتهام شد و تعهد داد تا ۲۴ ساعت بعد خود را به دادستانی معرفی کند. سرانجام مهدی هاشمی در تاریخ ۳ مهر به دادسرای اوین رفت و براساس وعده‌ای که دستگاه قضایی برای رسیدگی به پرونده وی داده بود تحقیقات از این فرد آغاز شد. دادسرای تهران در تاریخ ۲۶ آذر عنوان کرد که مهدی هاشمی پس از تکمیل تحقیقات و با تودیع وثیقه مناسب از زندان اوین آزاد شد و روند قضایی اتهامات وی طی شد تا اینکه کار به مرداد ماه سال جاری رسید.

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی به ریاست قاضی مقیسه روزهای شنبه و یکشنبه، 11 و 12 ماه جاری طی سه نوبت برگزار شد که در آن، قرائت کیفرخواست وی نزدیک به 360 دقیقه زمان را به خود اختصاص داد. حالا اما در دومین دادگاه، نوبت به دفاعیات مهدی هاشمی و وکلای اوست تا از خود در برابر اتهامات وارده دفاع کنند.

این روزها اما خبر می رسد که دومین دادگاه مهدی هاشمی قرار است روز 25 مرداد ماه به ریاست قاضی مقیسه برگزار شود. اما نکته ای 5که این روزها مطرح می شود این است که آیا دادگاه دوم نیز همانند روزهای یازدهم و دوازدهم ماه جاری به صورت غیرعلنی برگزار خواهد شد یا خیر.

چرا دادگاه غیرعلنی برگزار شد؟

2 جلسه ابتدایی دادگاه مهدی هاشمی به دلیل برگزاری غیرعلنی آن با حاشیه هایی همراه بود. اولین جلسه دادگاه در شرایطی برگزار شد که گفته شده بود این جلسه ساعت 10 صبح روز شنیه 11 مرداد برگزار می شود. اما مهدی هاشمی و همراهانش ساعت 8 و 25 دقیقه صبح خود را به مقابل دادگاه انقلاب رسانده بودند تا قبل از حضور خبرنگاران در دادگاه حاضر شوند. در این بین اما رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی نیز در حالی در دادگاه انقلاب برگزار شد که او پس از پایان جلسه اول نیز از درب مخصوص متهمان و مراجعان از دادگاه خارج نشد. امروز نیز مانند عصر دیروز در جمع خبرنگاران حاضر نشد. دومین جلسه دادگاه نیز در حالی برگزار شد که مهدی هاشمی باز هم از در دیگری وارد و خارج شد تا با خبرنگاران روبرو نشود.

در این بین وقتی وکلای مهدی هاشمی نیز از روند دادگاه اظهار بی اطلاعی کردند، تنها منبع اخبار دادگاه معطوف به صفحه فیسبوک مهدی هاشمی بود. وی در صفحه شخصی اش درخصوص جلسه دادگاه نوشت: سرانجام انتظار به سرآمد و با کش و قوس و اصرار فراوان تصمیم گرفتند دادگاه را برگزار کنند... روند دادگاه راضی کننده بود. از دادگاه که بیرون آمدم پشت کامپیوتر نشستم تا خبرهای مربوط به خودم را بخوانم. صادقانه می گویم تا پیش از این تصور می کردم خود و خانواده ام با رسانه هایی مواجه هستم که به لحاظ فکری تفاوت هایی با ما دارند و به همین دلیل خبرهایش علیه ماست. امروز که مطالب چند خبرگزاری و سایت وابسته به نهادهایی که همه می دانید کجاست، خواندم به این نکته پی بردم که اینها رسانه نیستند. بله! ما با یک دستگاه عریض و طویل اطلاعاتی مواجه هستیم که رسانه مکتوب، اینترنتی و تصویری هم دارد.

روز اول و دوم دادگاه مهدی هاشمی البته تفاوت هایی نیز با هم داشت و این به ماجرای حضور خانواده وی در دادگاه مربوط بود. در جلسه اول یاسر و فائزه هاشمی برادر بزرگتر را مشایعت کردند اما به دلیل غیرعلنی بودن دادگاه این افراد از جلسه دادگاه بیرون شدند. همین مسئله نیز سبب شد تا خانواده مهدی هاشمی وی را در جلسه دوم دادگاه همراهی نکنند.

در این باره شنیده می شود حضور خواهر و برادر مهدی در دادگاه روز اول به این دلیل بوده تا آنها فضای دادگاه را با حضور خود سیاسی جلوه داده و اینطور القا کنند که دادگاه با خاندان هاشمی طرف شده است. با این ترفند نیز از مطرح شدن مباحث اقتصادی این دادگاه تا حد زیادی بکاهند. اما این همان دلیلی است که شنیده می شود سبب شده تا مسئولان دادگاه تصمیم به برگزاری غیرعلنی آن داشته باشند.

ماجرای درخواست هاشمی رفسنجانی از رئیس قوه قضائیه

خبر برگزاری دادگاه مهدی هاشمی با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید سعید فطر همراه شد و درست یک روز بعد از تعطیلات بود که این دادگاه برگزار شد. در این خصوص اما شنیده شد که هاشمی رفسنجانی در مراسم روز عید سعید فطر از آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه درخواست کرده که این دادگاه را عقب بیندازد. درخواستی که با توضیحات رئیس قوه قضائیه همراه می شود و آیت الله لاریجانی به دلیل اعلام رسمی زمان برگزاری دادگاه، تعویق آن را غیرممکن عنوان می کند. این درخواست هاشمی رفسنجانی در شرایطی مطرح شده که هنوز مشخص نیست علت آن چه بوده و چه دلیلی باعث شده تا رئیس تشخیص مصلحت خواستار عقب انداختن زمان دادگاه فرزندش باشد؟!

۱۳۹۳/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...