نسخه چاپی

چای هندی هم آلوده از آب درآمد

مدتی است كه دست روی هر ماده خوراكی می‌گذاری خبر از آلوده بودنش می‌دهند، میوه و سبزی را كه می‌گویند با فاضلاب آبیاری می‌شود، شیر و لبنیات را هم كه می‌گویند با روغن پالم غنی می‌كنند! برنج _البته از نوع وارداتی_ هم كه آرسنیك و سرب دارد دارد و بسیاری از محصولاتی كه استفاده می‌كنیم به نوعی استانداردهای لازم را ندارند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، مدتي است كه دست روي هر ماده خوراكي مي‌گذاري خبر از آلوده بودنش مي‌دهند، ميوه و سبزي را كه مي‌گويند با فاضلاب آبياري مي‌شود، شير و لبنيات را هم كه مي‌گويند با روغن پالم غني مي‌كنند! برنج _البته از نوع وارداتي_ هم كه آرسنيك و سرب دارد دارد و بسياري از محصولاتي كه استفاده مي‌كنيم به نوعي استانداردهاي لازم را ندارند. در اين ميان تنها چاي بود كه اميدوار بوديم سالم باشد كه گويا آن هم حاوي سموم آفت كش است. البته سخن از چاي ايراني نيست چرا كه چاي ايراني سالهاست زير پاي واردكنندگان چاي لگد مال شده و زمينهاي چايكاري جاي خود را به ويلا داده و فنجان چاي ما با چاي وارداتي هندي پر مي‌شود. آنگونه كه يک سازمان غير دولتي هندي اعلام کرده؛ بررسي نمونه‌هايي از ۴۹ برند تجاري چاي از ۱۱ شرکت برجسته که به کشورهايي از جمله ايران صادرات دارند حاوي سموم آفت کش است.

به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه اينترنتي آي اي ان اس، سازمان صلح سبز هند روز دوشنبه اعلام کرد، چاي‌هاي عرضه شده به بازارهاي داخلي و خارجي در هند با اسامي‌تجاري معتبر، حاوي سموم آفت کش هستند. سازمان ديگري به نام ميز چاي هند به عنوان مرکزيت توليد و عرضه چاي در هند با رد اين ادعا اعلام کرد که چاي‌هاي هندي «کاملا سالم» هستند و با استانداردهاي بالاي جهاني مطابقت دارند. نها سايگال، يکي از مسئولان صلح سبز هند در اين باره گفت: «چاي هند يک عامل افتخار ملي است و نبايد به مواد شيميايي سمي‌با ريسک‌هاي جدي زيست محيطي و بهداشتي آلوده شود. تمام فعالان صنعت چاي هند بايد پا پيش بگذارند و گام‌هايي را براي تضمين اعتبار اين نوشيدني ملي هند بردارند.» ميز چاي هند پس از اين اظهارات در بيانيه‌اي اعلام کرد«...پس از مطالعه يافته‌هاي صلح سبز، ما تاييد مي‌کنيم که تمام نمونه‌هاي آزمايش شده با قوانين و مقررات هند که براي حمايت از مصرف کنندگان تنظيم شده اند، مطابقت دارند.

چاي هند با تبعيت از سرسختانه‌ترين استانداردها، کاملا سالم است.» صلح سبز هند اعلام کرد در فاصله ژوئن ۲۰۱۳ تا مي‌۲۰۱۴، نمونه‌هايي از ۴۹ برند تجاري چاي از ۱۱ شرکت برجسته را که محصولات آنها به کشورهايي نظير ايران، روسيه، انگليس، آمريکا و امارات صادر مي‌شود مورد آزمايش قرار داده است. بر اساس اعلام صلح سبز هند، تعداد زيادي از اين نمونه‌ها «داراي ترکيباتي از سموم آفت کش بوده اند.» اين سازمان غير دولتي افزود: «آفت کش دِ دِ تِ با وجود اينکه ديگر در بخش کشاورزي هند استفاده نمي‌شود و استفاده از آن از ۱۹۸۹ ممنوع شده است، تقريبا در ۶۷ درصد نمونه‌هاي چاي مشاهده شده است.» ميز چاي هند اعلام کرد تمايل دارد هرگونه تصور غلط در مورد چاي هند را از منظر مصرف کنندگان برطرف نمايد.

۳۰ هزار کيلو برگ چاي به ايران صادر شد
خبر آلوده بودن چاي وارداتي به ايران در حالي شنيده مي‌شود كه هند تنها از ابتداي امسال ۳۰ هزار کيلو برگ چاي به ايران صادر کرده است، ‌اين در حالي است كه هند هر سال ۱۲ ميليون کيلو چاي به ايران صادر مي‌کند و يک شرکت توليد کننده چاي در ايالت تريپوراي هند تفاهمنامه‌اي را براي فروش ۱۰ تن چاي به يک واردکننده ايراني در سال مالي جاري امضا کرده است.

اما چرا با وجود اينكه ايران مستعد ترن زمينها را براي كشت چاي در اختيار دارد و يكي از مرغوب‌ترين چيهاي جهان را توليد مي‌كند بايد در ليست بيشترين واردكنندگان چاي قرار بگيرد تا علاوه بر بيكاري بيش از ۶۰ هزار چايكار، چاي سمي‌ليوان ما را پر كند. چه كساني از اين اوضاع سود مي‌برند؟ از رئيس اتحاديه‌هاي چايكاري تا مديران شركت‌هاي چاي و همه باغ داران و چايكاران همه تقريبا حرف‌هاي مشابهي در مورد اين صنعت ميزدند. براي مثال مدير عامل يك شركت فرآوري چاي در بيستمين نمايشگاه بين المللي صنايع كشاورزي گفته بود: سياست‌هاي چاي كشور در دست ۱۲ نفر است كه قصد دارند توليد داخلي را نابود كنند چرا كه وارد كننده‌هاي اصلي چاي به كشور هستند و۱۲۰ هكتار باغ چاي در سيلان هندوستان دارند.

ايرج هوسمي‌رئيس اتحاديه چايكاران نيز چندي پيش بر همين نكته تاكيد كرده و گفته بود: دليل اينكه زمين‌هاي چايكاران به انبار متروكه تبديل شده اين است كه وارد كنندگان كه اتفاقا تعداد كمي‌هم هستند وقدرت زيادي هم دارند از كاهش توليد داخلي سود مي‌برند واين‌ها هستند كه با قدرتشان كمر توليد را شكسته اند. وي مدعي شده بود: سازمان چاي نيز با اينكه مجددا ا‌حيا شد ولي نه تنها مساعده‌اي به كشاورزان نمي‌دهد بلكه حق الزحمه عادي آنها را هم پرداخت نمي‌كند و حتي از دادن كود شيميايي به كشاورزان هم مضايغه مي‌كند، با اين شرايط من يقين دارم ما‌فياي چاي در وزارت كشاورزي نفوذ كرده است.

مافيا يا يقه سفيدها به چه كسا‌ني مي‌گويند؟ مافيا كساني هستند كه با زر وزور وارتباط و آگاهي بيشتر ره صد ساله را يكساله مي‌روند. متاسفانه روند شكل گيري افزايش واردات محصول پرمصرفي مانند چاي به كشور زمينه افزايش دلال بازي و شكل گيري مافياهاي گسترده تر را رقم زده است. كاهش توليدات برگ چاي كشور از ۷۰ هزار تن در سال به ۲۰ هزار تن درسال، در حالي رخ مي‌دهد كه طبق آمار در گذشته ايران چهارمين توليد كننده چاي در دنيا بوده است كه با سياست‌هاي غلط در دولت‌هاي گذشته امروز هيچ جايگاهي بين توليد كنندگان چاي در دنيا ندارد وسالانه ۹۰ هزار تن چاي وارد كشور مي‌شود.

به طوري كه رئيس كميته چاي هند گفته بود: تقاضاي ايران براي واردات چاي هندي در سال ۲۰۱۳ افزايش داشته است ودر سال گذشته تحريم‌هاي امريكا ومشكلات موجود در نقل وانتقال پول بين ايران وهند تاثير منفي بر صادرات چاي به ايران داشت كه اگر اين مشكل مرتفع شود امسال شاهد افزايش صادرات چاي هند به ايران خواهيم بود. به راستي چه كساني باعث كاهش توليد داخلي مي‌شوند و از افزايش واردات چاي به كشور سود مي‌برند؟ داستان مافياي چاي در ايران به كجا خواهد رسيد؟ و چرا هيچ كس براي احياي باغ‌هاي چايكاري متروكه پيش قدم نمي شود؟

۱۳۹۳/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...