نسخه چاپی

نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی:

روغن پالم نباید با شیر تركیب شود

نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی گفت: روغن پالم به میزان اندك و با رعایت استانداردهای تعیین شده برای مصارف خوراكی قابل استفاده است اما نباید جایگزین روغن شیر شود چراكه چارچوب تركیبات آن را برهم می زند.

به گزارش نما، دکتر سیدضیاءالدین مظهری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد:شیر طبیعی حاوی 2.5 تا 3 درصد چربی است و درصورتی که ماده ای خارجی به آن افزوده شود چارچوب ترکیبات آن را برهم زده و به سلامتی افراد آسیب وارد می کند

وی با بیان اینکه روغن پالم از گذشته در تولید روغن های نباتی در کشور استفاده می شد، افزود: مدتی است تولیدکنندگان شیر به علت عدم توانایی برای تولید کافی و جبران قیمت های تعیین شده، چربی آن را جدا می کنند و به صورت های مختلف به فروش می رسانند و به جای آن روغن پالم را با شیر ترکیب می کنند.

مظهری اظهار کرد: تا مدت ها به دلیل پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور و نگرانی از کاهش میزان مصرف شیر، موضوع ترکیب روغن پالم به صورت محرمانه در برخی محافل مطرح اما عمومی نمی شد.

وی افزود: با توجه به اینکه روز به روز گرایش مردم به لبنیات پرچرب بیشتر می شد و این امر با سیاست های کلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای حفظ سلامت مردم منافات داشت، به تدریج موضوع ترکیب روغن پالم با لبنیات علنی شد و اکنون وزارت بهداشت و سازمان استاندارد تلاش دارد این روند را متوقف کند.

مظهری اظهار کرد: روغن پالم از هسته میوه درخت پالم که نوعی خرما است، گرفته می شود و انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها کاربردی خاص در صنایع سنگین یا صنعت غذایی دارد.

وی گفت: این روغن ابتدا در صنعت به کار برده می شد اما به تدریج کاربرد خوراکی پیدا کرد. پالم جزو چربی های جامد و نیمه جامد اشباع شده است و در محیط خانه به صورت جامد درمی آید.

وی با بیان اینکه در صنعت روغن سازی از انواع دانه های روغنی ازجمله پالم استفاده می شود، افزود: روغن پالم به دلیل اینکه ازنظر اسیدهای چرب اشباع شده بسیار غنی است مصرف بیش از حد استاندارد آن می تواند عوارض زیادی مانند بیماری های قلبی عروقی ایجاد کند.

مظهری گفت: می توان از روغن پالم براساس استانداردهای تعیین شده در برخی موارد مانند پخت و پز و شیرینی پزی ها استفاده کرد اما نباید جایگزین چربی شیر که با قیمت بالایی نیز در کشور ما به فروش می رسد، شود.

۱۳۹۳/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...