نسخه چاپی

نظر سازمان حفاظت محیط زیست درباره بنزین پتروشیمی

سرپرست مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گیجی، سردرد، ناهوشیاری، اختلالات خونی، آسیب به سیستم ایمنی و سرطان خون از جمله اثرات سو بنزین پتروشیمی و اسناد آن در تمام مجامع علمی قابل ارایه است.

به گزارش نما، ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست یوسف رشیدی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات اخذ شده از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، میزان بنزن و آروماتیک بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی بسیار بالاتر از حد استاندارد است و این موضوع نیز در تمامی مجامع علمی کشور قابل بحث است.

وی با ابراز تعجب از اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه آلودگی بنزین پتروشیمی، سیاسی است، گفت: بر اساس اطلاعات اخذ شده از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، میزان بنزن و آروماتیک بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی بسیار بالاتر از حد استاندارد است.

رشیدی ادامه داد: به عنوان مثال میزان بنزن در ریفرمیت تولیدی پتروشیمی بندر امام10-8 درصد و میزان آروماتیک‌ها 62 - 56 درصد بوده است، در حالی که مقادیر استاندارد این پارامترها به ترتیب 1و 35 درصد است و این اعداد خود حاکی از غیر استاندارد بودن بنزین تولیدی از واحدهای پتروشیمی است و این موضوع نیز در تمامی مجامع علمی کشور قابل بحث است و دلیل اینکه عده‌ای در مصاحبه‌ها این موضوع را سیاسی می پندارند، مشخص نیست.

رشیدی تاکید کرد: بنزین فرآورده‌ای است که در پالایشگاه از فرآیند‌های مختلف شامل تقطیر، واحدهای کاتالیستی، ایزومریزاسیون، آلکیلاسیون و غیره تولید می‌شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: مهمترین ویژگی بنزین از دیدگاه زیست محیطی به ترتیب عبارت از مقدار بنزن، مقدار آروماتیک‌ها، عدد اکتان و فشار بخار است و نهایتا بنزین توزیعی در جایگاه‌های سوخت کشور باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد.

توزیع ترکیبات تولیدی در پتروشیمی‌ها به جای بنزین خطری جدی برای سلامت جامعه

وی گفت: در هیچ جای دنیا از ترکیبات تولیدی در پتروشیمی‌ها به رغم برخورداری از عدد اکتان و خواص احتراق بالا به جای بنزین استفاده نمی‌شود، ترکیبات تولیدی پتروشیمی‌ها به دلیل اینکه بر مبنای تولید ترکیبات BTX و دارای آروماتیک بالاست، سلامت جامعه را با مخاطره جدی مواجه می‌کند.

این مقام مسئول گفت: پرسش مهم و اساسی از طراحان استفاده از ترکیبات پتروشیمی به جای سوخت این است که اساسا فلسفه احداث واحدهای پتروشیمی چیست؟

رشیدی با یادآوری این موضوع که تمام واحدهای پتروشیمی دارای حق انحصاری تولید (license) محصول در شرایط خاص هستند و عملا امکان تولید بنزین از واحدهای پتروشیمی امکان پذیر نیست، اظهار کرد: کافی است طرفداران و طراحان استفاده از ترکیبات پتروشیمی به جای سوخت، نگاهی مختصر به طرح‌های توجیهی احداث واحدهای مذکور داشته باشند تا جواب تمام سوالات مشخص شود.

بنزن در رده نخست مواد سرطانزا

وی گفت: بر اساس طبقه بندی آژانس تحقیقات سرطان (IARC) در سال 2010، بنزن در گروه نخست مواد سرطانزا قرار دارد و این نتیجه در سایر مجامع علمی دنیا نیز به اثبات رسیده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آمار اخذ شده از بیمارستان مفید در خصوص کودکان مبتلا به سرطان خون، اظهار داشت: تعداد کودکان مبتلا به سرطان خون که به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند، در سال 1392 به میزان 518 مورد نسبت به سال 1389 که برابر 467 مورد بوده، افزایش یافته است.

بنزن و آروماتیک بخش اصلی ترکیب بنزین پتروشیمی

رشیدی اظهار کرد: میزان بنزن و آروماتیک در بنزین استاندارد یورو 4 که همواره مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست است به ترتیب یک و 35 درصد است، در حالی که در بنزین پتروشیمی بنزن و آروماتیک بخش اصلی ترکیب بنزین هستند و قطعا میزان آنها بیش از حد استاندارد است.

وی تاکید کرد: بر اساس نتایج آنالیز نمونه‌های مستقیم برداشت شده از واحد‌های توزیع بنزین پتروشیمی شهر تهران در آلمان، میزان آروماتیک موجود در بنزین پتروشیمی 48.6 درصد گزارش شده که بسیار فراتر از حد استاندارد است.

رشیدی افزود: نتایج به دست آمده از آنالیز نمونه‌ها در مرکز آزمایشگاهی سازمان حفاظت محیط زیست نیز میزان بنزن و آروماتیک موجود در بنزین پتروشیمی را به ترتیب 6.98 و 72.63 درصد نشان داد. چنانکه به استناد نتایج همین آزمایشگاه از ترکیبات آلی فرار در هوای محیط ، میزان بنزن هوای محیط ایستگاه‌های نمونه بیش از حد مجاز و استانداردهای ملی و بین‌المللی گزارش شد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: همچنین به استناد نمونه برداری انجام شده در مرکز آزمایشگاهی سازمان حفاظت محیط زیست، نتایج به دست آمده حاکی ازبالا بودن میزان آروماتیک‌ها به مقدار 72.63و میزان بنزن 6.98 درصد است .

وی با یادآوری این موضوع که تعداد روزهای ناسالم شهر تهران طی سال های 91، 90 و 92 به ترتیب 147، 217 و 160 بوده است، گفت: این ارقام بیانگر وضعیت بسیار نامطلوب زیست محیطی شهر تهران است و ادامه مماشات گذشته منجر به وارد کردن صدمات بدتر به سلامت مردم خواهد شد.

رشیدی افزود: مطالعه انجام شده طی پروژه بررسی وضعیت کمی و کیفی انتشار آلاینده ها BTEX در شهر تهران توسط دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران نشان می‌دهد که در اطراف پمپ بنزین‌ها میزان غلظت آلاینده بنزن چندین برابر استاندارد است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، خواب آلودگی، گیجی، سردرد، ناهوشیاری، تحریک پوست، چشم ها و سیستم تنفسی، اختلالات خونی، اثر سوء بر مغز استخوان و کم خونی، خونریزی بیش از حد، اختلالات کروموزومی، آسیب به سیستم ایمنی و سرطان خون را از جمله اثرات سوء بنزن برشمرد.

وی تاکید کرد: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، بنزن برای انسان سرطان‌زا بوده و هیچ سطح ایمنی برای مواجهه با آن توصیه نمی‌شود. همچنین به گزارش دپارتمان بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، بنزن از سال 1980 در نخستین گزارش مواد سرطان زا قرار گرفته است.

رشیدی با یادآوری اینکه در خصوص بنزین وارداتی همانگونه که قبلا اعلام شده، هدف اصلی سازمان تلاش برای توزیع سوخت کشور مطابق با استاندارد رایج و مصوب است، گفت: هیچ گونه تفاوتی بین بنزین تولید داخل و وارداتی وجود ندارد و در بنزین‌های وارداتی نیز قطعا باید استاندارد یورو 4 رعایت شود.

۱۳۹۳/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...