نسخه چاپی

نظر رئیس كمیسیون قضایی در باره جرم سیاسی

عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: انتقاد ناپذیری برخی مسئولان باعث اشتباهات مكرر آن‌ها در سال‌های گذشته شده و خسارت‌های جبران ناپذیری را به حقوق عامه مردم وارد كرده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا؛محمدعلی اسفنانی در خصوص مرز میان جرم سیاسی و فعالیت سیاسی اظهارکرد: قانون مرز میان این دو مساله را به روشنی مشخص کرده به طوری که می‌توان گفت بر اساس قانون هیچ فعل یا ترک فعلی جرم سیاسی محسوب نمی‌شود مگر اینکه خارج از چارچوب‌های تعریف شده باشد.

وی تصریح کرد: انجام هرعملی که بر اساس قانون، جرم سیاسی محسوب می‌شود برای آحاد جامعه ممنوع است اما آن فعلی که خارج از این حد قرار بگیرد جز فعالیت سیاسی تلقی می‌شود.
نماینده مردم فریدن، فریدون شهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس خاطر‌نشان‌کرد: اینکه اقشار جامعه بتوانند از تمام حقوق خود در جامعه بهره‌مند شوند هم وابسته به تلاش خود مردم در احقاق حقوق طبیعی‌شان است و هم وابسته به کیفیت و کمیت تسهیلات اجرایی که دولت برای رفاه حال مردم در نظر گرفته است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: علت اینکه اصول قانون اساسی به تمامی در جامعه اجرا نمی‌شود، ضعف قانونی و یا عدم درک و تشخیص قانون از حریم‌های میان مفاهیم متضاد و مرتبط با یکدیگر نیست بلکه اگر زیرساخت‌های اجرایی لازم در جامعه ایجاد شود همه افراد می‌توانند از حقوق قانونی خود بهره‌مند شوند.

اسفنانی ادامه داد: اگر قانون مرز میان جرم سیاسی و فعالیت سیاسی را تعیین نکرده بود افراد می‌توانستند این گونه ادعا کنند که به علت نبود یک تعریف مشخص برای جرم سیاسی انجام هر فعلی فعالیت سیاسی محسوب می‌شود، اما از آنجایی که قانون مرز میان این دو را مشخص کرده تنها اعمالی جز فعالیت سیاسی محسوب می‌شوند که در دایره جرائم امنیتی و ضد نظام قرار نگیرند.

وی اظهار کرد: اگر مسئولان این حقیقت را بپذیرند که معصوم زاده نیستند و بنابراین ممکن است مرتکب خطا و اشتباه شوند، نقد پذیر خواهند شد و در برابر انتقادات وارده به عملکرد خود جبهه نخواهند گرفت.

نماینده مردم فریدن، فریدون شهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: مسئولان باید واقع گرا باشد و مقام خود را بالاتر از پیامبر و امامان معصوم نداند همان‌گونه که امام صادق (ع) درباره نقد پذیری فرموده‌اند "بهترین دوستان من آن کسانی هستند که عیوب من را به من هدیه می‌دهند".

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطر‌نشان‌کرد: مسئولان کشور در دستگاه‌های مختلف علاوه بر اینکه نباید از شنیدن کاستی‌ها و عیوب خود ناراحت شوند باید آن را به عنوان راهی برای رسیدن به کمال تلقی کنند و خود را مبرا از خطا و اشتباه ندانند.

وی فضای نقد پذیری در جامعه را ناامید کننده خواند و گفت: عدم انتقاد پذیری مسئولان باعث اشتباهات مکرر آن‌ها در سال‌های گذشته شده و خسارت‌های جبران ناپذیری را به حقوق عامه مردم وارد کرده است.

اسفنانی تصریح کرد: تکیه بی حد و حصر بر سیاست آزمون و خطا در سال‌های گذشته باعث استمرار اشتباهات مکرر مسئولانی شده که هرگز روحیه نقدپذیری نداشته‌اند و تلاشی نیز برای تقویت این روحیه در وجود خود نکرده‌اند.

۱۳۹۳/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...