نسخه چاپی

چرا علی ضیا از «ویتامین 3» رفت؟

عکس خبري -چرا علي ضيا از «ويتامين 3» رفت؟

سری جدید برنامه «ویتامین 3» مدتی است در غیبت علی ضیا با چند مجری جدید روی آنتن می رود؛ مجریان جدیدی كه برخی از آنها حتی اصول اولیه اجرا را هم رعایت نمی كنند. در گفتگویی بافضل الله شریعت پناه، مدیر گروه اجتماعی شبكه سه، این مسئله را بررسی می كنیم.

به گزارش نما به نقل از روزنامه هفت صبح: برنامه «ویتامین 3» که تا قبل از نوروز 93 هر روز با اجرای علی ضیا روی آنتن می رفت با وجود ضعف های زیادی که داشت اما تا حدی توانسته بود به یک برند در میان برنامه های صبحگاهی تبدیل شود و کاری کند که مخاطبان در ساعات اولیه روز، کانال تلویزیونشان را روی شبکه سه تنظیم کنند.

با رفتن ضیا، برنامه تعطیل شد و اینطور به نظر می رسید که شبکه سه بدون ضیا دیگر تمایلی به ادامه آن نداشته باشد چون به هر حال برنامه، برنامه ای بود که خوب یا بد به دست ضیا شکل گرفته بود و درصدی از مخاطبان هم به خاطر او تماشایش می کردند.

قضیه اما طور دیگری پیش رفت و بعد از عید فطر، بدون آنونس و خبر قبلی، «ویتامین 3» روی آنتن رفت؛ آن هم بدون علی ضیا و با اجرای چند مجری جدید. کمترین تصوری که می شد از «ویتامین 3» بدون علی ضیا داشت، این بود که علی زاهدی پای مجریان بهتر از او رابه این برنامه باز کند تا حداقل نشان دهد برنامه در نبود او هم می تواند سرپا بماند اما...

برنامه ای که از دو هفته قبل تحت عنوان «ویتامین 3» رأس ساعت هشت صبح روی آنتن شبکه سه می رود، نه تنها با بدترین برنامه علی ضیا هم برابری نمی کند که حتی از برنامه های صبحگاهی سایر شبکه ها همسطحش پایین تر است. هفت صبحح این مسئله را در گفتگو با فضل الله شریعت پناه، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه بررسی می کند.

ویتامین 3 با مجریان جدید در کما

مجریان بی تخصص و ناوارد

در همه جای دنیا انتخاب مجریان برنامه های تلویزیونی بر طبق اصول و تکنیک خاص صورت می گیرد و طبیعتا تا زمانی که فرد آمادگی لازم را پیدا نکند اجازه رفتن جلوی دوربین را پیدا نمی کند. اصولی از قبیل: فن بیان، نگاه موثر و دقیق، توانایی بداهه گویی، توانایی هدایت بحث، برخورداری از چهره و اندامی مناسب، سرعت و دقت در انتقال مفاهیم و ...

این اصول و تکنیک اتفاقا در دهه های قبل در خود تلویزیون ایران هم سفت و سخت رعایت می شد اما گویا این اواخر، مدیران چندان هم روی آنها پافشاری نمی کنند. سری جدید برنامه «ویتامین 3» نمونه های بارزی از رعایت نشدن اصول اجرا را در خودش به نمایش گذاشته.

یکی از مجریان خانم، بدون اینکه تسلطی روی گفته هایش داشته باشد، تند و تند خبر را از رو می خواند و هر جا نفس کم می آورد، مکث می کند و نفس تازه می کند. چند دقیقه بعد، موقع خواندن یک خبر، توپوق می زند، برمی گردد درستش می کند اما آنقدر هول شده که از آن به بعد صدایش کاملا می لرزد و صورتش گُر گرفته است.

مجری خانم دیگر که اتفاقا یک دونده خانم را به استودیو دعوت کرده، بدون اینکه کمترین تحرکی از خودش به خرج دهد، روی مبل مقابل او می نشیند و ابتدایی ترین سوالات ممکن را از او می پرسد و گهگاه توی دوربین هم نگاهی می اندازد و لبخندی به طرف مخاطبان می زند. انگار نه انگار که «ویتامین 3» برنامه ای صبحگاهی است و شادابی و نشاط باید در آن حرف اول را بزند.

فقر مجری و دعوت از نابلدها

اصولا بنا بر این بوده که مدیران شبکه و تهیه کننده یک برنامه، زمانی به فکر ادامه یک برنامه موفق می افتند که حس کنند می توانند در مسیر موفقیت شان بیشتر جلو روند. با وضعیتی که در سری جدید «ویتامین 3» پیش آمده مهمترین سوالی که می شود پرسید این است: «چه اصراری داشتید برند موفق «ویتامین 3» را خراب کنید؟»

برای رفع این ابهامات با فضل الله شریعت پناه، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه تماس گرفتیم و ضعف مجریان این برنامه را با او در میان گذاشتیم.

درست در شرایطی که انتظار داشتیم این مدیر هم مثل مدیران دیگر، ضعف را کتمان کند و برداشت اشتباه را گردن ما بیندازد، توضیح جالبی داد. او گفت: «ما در بحث مجری مشکل داریم و در واقع با فقر مجری مواجهیم. باید تمهیداتی بیندیشیم که مجریان جدید تربیت کنیم؛ نمی توانیم همه اش با مجری های قدیمی کار کنیم. البته هنوز چیزی از برنامه نگذشته و باید یک مقدار جلو برویم تا ببینیم در فرصت پیش رو چه می کنند و بعدا اگر لازم بود، تغییراتی در برنامه ایجاد کنیم.»

اما مسئله اینجاست که برند «ویتامین 3» بعد از گذشت مدتی طولانی شکل گرفته و واقعا حیف است که آنقدر راحت خراب شود. شریعت پناه می گوید: «باید چند روز صبر کنیم. باید اجازه دهیم ببینیم مجریان در این مدت چه می کنند. من احساس می کنم مجری های خانم روز به روز بهتر خواهند شد.»

علی ضیا تمایل نداشت؟ داشت؟

قطعا اگر علی ضیا در سری جدید باقی می ماند و برنامه با اجرای خودش روی آنتن می رفت، چنین مشکلاتی پیش نمی آمد اما چرا علی ضای از «ویتامین 3» رفت؟ علی زاهدی، تهیه کننده این برنامه همین چند وقت پیش در یکی از گفتگوهایش دلیل رفتن ضیا از برنامه را درگیر بودن او به خدمت سربازی اش عنوان کرده بود.

مجله تماشاگران بعد از انتشار این نقل قول، در گزارشی توضیح داده بود که «ضیا مدت هاست سرباز است و قبلا گفته بود اطلاعی از ساخت سری جدید برنامه ندارد و اگر پیشنهادی برای اجرای سری جدید به او شود، قبول خواهد کرد و دوباره جلوی دوربین «ویتامین 3» قرار خواهد گرفت اما زاهدی در همان زمان توقف پخش «ویتامین 3» گفته بود که اگر برنامه ادامه هم پیدا کند، دیگر ضیا در برنامه حضور ندارد چون بیشتر فشارها به او وارد می شد و در روزهای آخر لحظه شماری می کرد که برنامه تمام شود.»

ویتامین 3 با مجریان جدید در کما

دلیل رفتن ضیا از «ویتامین 3»، ابهامی بود که شریعت پناه، بهتر از همه می توانست رفعش کند. خود او توضیح داد: «خود علی ضیا دنبال برنامه جدید است. الان با نبش جنت آباد شروع کرده، ضمن اینکه اجرای برنامه صبحگاهی بعد از یک مدت برای مجری سخت می شود. او اکنون سرباز است ولی دوست دارد فضای جدید با ایده های جدید را تجربه کند. بعد از نبش جنبت آباد، قصد دارد برنامه ای را به شکل هفتگی روی آنتن ببرد.»

تغییر مجریان و شایعه حضور ژیلا صادقی

شریعت پناه در بخشی از صحبت هایش توضیح داد که شبکه دنبال این بوده که مجری جدید برای «ویتامین 3» معرفی کند اما واقعا به چه قیمتی؟ یک مجری جدید نباید بعد از شرکت در کلاس های مختلف و گذراندن دوره های تخصصی، وارد عرصه اجرا شود؟

این مسئله را با شریعت پناه در میان گذاشتیم. توضیح داد: «خود علی ضیا و سایر مجریان باسابقه هم بالاخره از یک جایی شروع کرده اند. مثلا ضیا از «گزینه جوان» شروع کرد. من احساس می کنم تیم جدید هم این پتانسیل را دارند که توانایی خود را نشان دهند.»

اما مسئله اصلی اینجاست که قبل از شروع سری جدید «ویتامین 3» از گوشه و کنار شنیده می شد که شبکه سه تصمیم دارد از ژیلا صادقی برای اجرای بخش خانم ها دعوت به همکاری کند. طبیعتا با آمدن صادقی، برنامه به سمت و سوی بهتری می رفت.

شریعت پناه توضیح داد: «نه تهیه کننده به ما چنین چیزی گفته بود نه کس دیگری. شاید شایعه بوده و درباره حضور ایشان صحبتش هم نشده.» با همه این اوصاف از قدیم گفته اند جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است. از او پرسیدیم اگر مجریان نتوانند رضایت مخاطبان را جلب کنند، تغییر خواهند کرد؟ گفت: «اگر بازخوردهای منفی داشتیم حتما عوض می شوند. به هر حال ملاک برای ما مخاطب است و تلاش می کنیم برنامه هایمان پربیننده باشند.»

استفاده از چند مجری برای رفع مشکلات

شریعت پناه در بخش دیگری از صحبت هایش توضیح داد که سری جدید «ویتامین 3» قرار بوده از اول مهر هر روز ساعت 6 صبح روی آنتن باشد که این اتفاق یک مقدار زودتر افتاده. به گفته او قرار است این برنامه از اول مهر با رویکردی متفاوت پخش شود.

شریعت پناه توضیح داد که به خاطر مشکلات علی ضیا در اجرای سری قبل، این بار تصمیم گرفته اند برنامه بیشتر حالت یک مجله تصویری داشته باشد: «فرمت سری جدید «ویتامین 3» مثل مجله است. به خاطر برخی مشکلات که در دور قبل داشتیم تصمیم گرفتیم ساختار آن را تغییر دهیم. مثلا یکی دو بار آقای ضیا دیر رسیدند و به این نتیجه رسیدیم که حداقل دو مجری ثابت داشته باشیم و بقیه مجریان به صورت صفحه صفحه بخش مربوط به خودشان را اجرا کنند. این دفعه بحث مجله تصویری مطرح است که نزدیک 15 صفحه است و هر کدام یک دبیر دارند. قرار است برنامه ریتم تندتر و بخش های متنوع تری داشته باشد. هر روز دو الی سه صفحه خواهیم داشت، ضمن اینکه مجری آقا و خانم میزبان میهمانان برنامه باشند.»

۱۳۹۳/۵/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...