نسخه چاپی

رونمایی از زیردریایی فاتح در سال جاری

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به این كه توانمندی ساخت ناوهواپیمابر را داریم اما تصمیم ساخت آن با بزرگان كشور خواهد بود، گفت: امیدواریم درسال جاری در مراسم خاصی حتما زیردریایی فاتح را به ناوگان نیروی دریایی الحاق كنیم.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، امیردریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سؤال درباره پروسه ساخت ناو هواپیمابر و پاسخ به اینکه آیا ایران به عنوان کشوری صاحب سبک در دنیا این ناو را خواهد ساخت، اظهار داشت: قدرت دریایی مؤلفه مهم قدرت نظامی و حضور در آب‌های آزاد و حفظ امنیت و آرامش در دریا از جمله این مؤلفه‌هاست که باید داشته باشیم.

وی افزود: برای این موضوع ما نیاز به تجهیزات مختلفی مانند ناوهای هواپیمابر، ناوشکن‌ها و دیگر توانمندی‌هایی داریم که این قدرت را تقویت می‌کنند.

امیرسیاری تصریح کرد: اکنون توانمندی ساخت ناو هواپیمابر را داریم اما تصمیم آن با بزرگان کشور خواهد بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به این سؤال که ناوگروه سی یکم نیروی دریایی ارتش در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: هم اکنون که با شما صحبت می‌کنم این ناوگروه در ورودی تنگه باب‌المندب است محدوده دریای سرخ خلیج عدن و تنگه مالاگا که برای برقراری امنیت این منطقه عازم شده که یکی از اهداف ناوگروه‌ها است.

وی افزود: اولین کاری که این ناوگروه‌ها انجام می‌دهند این است که امنیت را برای کشور برقرار می‌کند و حضور در آب‌های آزاد مظهر اقتدار کشور است و باعث افتخار خواهد بود که ناوشکن‌های ما در عرصه دریاهای آزاد در حرکت هستند و پرچم کشورمان بین همه کشورهای جهان به اهتزاز درمی‌آید.

امیری سیاری تصریح کرد: هدف مهم ناوگروه سی‌یکم نیروی دریایی ارتش نیز تأمین امنیت و افزایش اقتدار ملی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه درباره تولید ناوشکن‌ها گفت: ما باید برای نیازمان ناوشکن تولید کنیم و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند ناوشکن جماران و سپس دماوند و سهند را ساختیم و ناوشکن‌های بعدی نیز در خط تولید است که به مرور زمان خواهید دید.

وی هم‌چنین درباره ساخت زیردریایی اظهار داشت: امیدواریم در سال جاری زیردریایی فاتح را به ناوگان نیروی دریایی الحاق کنیم که یکی از زیردریایی‌های پیشرفته دنیاست و امکانات بسیار خوبی دارد و نشان‌دهنده توان علمی و صنعتی و توانمندی موجود در کشور جمهوری اسلامی است که در مراسم خاصی حتماً رونمایی خواهد شد.

وی افزود: امروز به‌عنوان یک کشور اثرگذار و مهم در عرصه آب‌های بین‌المللی حضور داریم و دنیا روی توانایی دریایی ما حساب می‌کند و این افتخار است که به ویژه در برقراری امنیت در شمال اقیانوس هند به کار می‌آید.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره آخرین عملیات‌های نیروی دریایی گفت: دو عملیات مهمی که انجام دادیم در دنیا صدا کرد یکی آزادسازی کشتی خودمان در نزدیکی خط استوا بود و دومی کشتی چینی را در آن منطقه آزاد کردیم.

وی افزود: نزدیک به ۲۰۰ مورد درگیری با دزدان دریایی داشتیم که در بحث برقراری امنیت برای اقتصاد کشور حائز اهمیت است زیرا دشمنان می‌خواهند به اقتصاد ما ضربه بزنند بنابراین حضور در آب‌های آزاد بسیار سرنوشت‌ساز است و دنیا بر روی توانمندی دریایی ما حساب می‌کند.

امیر سیاری اظهار داشت: همان طور که دنیا روی توان هسته‌ای ما حساب می‌کند روی توان دریایی ما نیز حساب می‌کند.

امیرسیاری درباره آخرین عملیات نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: برای نیروی دریایی جنگ و صلح تفاوتی نمی‌کند زیرا همواره در عرصه دریا در حال فعالیت است و امروز هم ناوگروه سی یکم ما در خلیج عدن مشغول مأموریت است.

وی در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه آیا این حضور در راستای دیپلماسی دریایی است، گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری نیروی دریایی هم علمی هم نظامی هم بین‌المللی و هم سیاسی است و دیپلماسی دریایی از این جا نشأت می‌گیرد.

امیرسیاری افزود: همین که ۵۰ کیلومتر از ساحل دور می‌شویم درآب‌های بین‌المللی هستیم لذا تمامی رفتارها و گفتارای ما در عرصه بین‌المللی و دنیا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و ما برای انتقال فرهنگ ناب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران مسئولیت سنگینی در عرصه بین‌المللی داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند نیروی دریایی سیاسی است زیرا می‌تواند مانند وزارت امور خارجه در توسعه دیپلماسی کشور اثرگذار باشد و به دلیل حضور در بنادر و ارتباط با کشورهای مختلف همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند نیروی دریایی موجب الهام بخشی و امیدآفرینی و مظهر اقتدار است.

وی تصریح کرد: ما در هر جا که حضور پیدا کنیم به منظور انتقال پیام صلح و دوستی و تحکیم روابط صلح و دوستی بین کشور جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه و فرا منطقه بوده که در جلوگیری از ایران هراسی، شیعه هراسی و اسلام هراسی و نیز آشنایی کشورها با فرهنگ ما بسیار تأثیرگذار است.

امیر سیاری در پاسخ به سؤال دیگری درباره اولین جشنواره خانواده‌های موفق ارتش گفت: این برنامه خوبی بود و از تدابیر مقام معظم رهبری بوده که در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشکده افسری در نوشهر سال گذشته فرمودند رزمنده‌ای موفق است و می‌تواند با تمام وجودش در عرصه رزم حضور داشته باشد و امنیت را برای کشور به ارمغان بیاورد که خانواده‌اش که پشت سر او هستند محکم بایستند و ایشان ۵۰ درصد ارزش این کار را به خانواده‌ها دادند.

وی افزود: باید از هر خانواده ارتشی که نهایت سختی را پشت سر می‌گذارد تقدیر کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: من در طول زندگی خود فقط ۱۵، ۱۶ بار در استان‌های مختلف کشور اسباب‌کشی کرده‌ام که می‌بینید زن و فرزند ما در چه بستری زندگی کرده و بزرگ‌شده‌اند لذا این برای خانواده‌ها سخت است.

وی تصریح کرد: این مانند خوش‌نشینی و آپارتمان‌نشینی در تهران نیست زیرا وقتی از چابهار به بوشهر و ازآنجا به بندر انزلی و از آنجا به بندرعباس و از بندرعباس به جاسک می‌روید و نقل مکان می‌کنید با خانواده بسیار سخت است.

امیرسیاری گفت: خانواده‌های نظامی به ویژه ارتشی‌ها واقعاً قابل قدردانی هستند زیرا سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کنند لذا از همه آن‌ها باید تجلیل کرد و این حرکت بسیار زیبایی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به این سؤال که از توان علمی و معنوی کارکنان و خانواده‌های ارتشی در کجا استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: ارگان‌های مختلف از این توانایی علمی و معنوی کارکنان و خانواده‌های ارتش استفاده می‌کنند و ما نیز در نیروی دریایی ارتباط مستقیم با آن‌ها داریم و سعی می‌کنیم نیازمندی‌های علمی‌شان را برطرف کنیم.

۱۳۹۳/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...