نسخه چاپی

فقط آرایش خانم ها دیده می شود!

موضوع ارایش در كشور ما هراز گاهی مطرح می شود بعد از مدتی فراموش می شود و دوباره مطرح می شود و این دور تسلسل ادامه دارد و این موضوع لاینحل مانده است .

به گزارش نما دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر از 10 برابر شدن آمار جراحیهای زیبایی میان مردان در پنج سال اخیر خبر داد.

پروفسور حسین باهر جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با فرارو (8/11/1392)گفت: «امروزه جراحی زیبایی در میان خانم ها و سپس آقایان در ایران تقریبا در حال حرکت به سمت یک اپیدمی است. متاسفانه به نظر می رسد ایران در این زمینه در سطح جهانی و به طور نسبی رکورد دار است.»

گزارش خبرگزاری فرانسه (۱۵ تير ۱۳۹۳) می‌گوید ایرانی ها باز هم در استفاده از لوازم آرایش از دیگر کشور ها سبقت گرفتند و در منطقه، بعد از عربستان سعودی در جایگاه دوم پرمصرف‌ها قرار گرفته‌اند .

دکتر باهری :«مهمترین علت جراحی زیبایی خود کمتر بینی ظاهری و باطنی است. یعنی چون فرد وضعیت خود را قبول ندارد سعی می کند با تغییر در ظاهر خود مطلوب دیگران شود.»
البته دکتر ابهری در باره علت این موضوع ،هم عقیده پروفسور باهری است و می گوید ، تغییر سبک زندگی، توجه بیش از اندازه به ظاهر و زیبایی، بی توجهی به زیباییهای باطن و سیرت، ضعف اعتماد به نفس و رقابت منفی رفتاری بین مردان باعث رونق گرفتن این حرکت شده است.
علت های بیان شده بالا بیشتر رواشناختی است .بسیاری از کارشناسان دینی هم آن را به بی دینی افراد نسبت می دهند

و حتی علت افزایش طلاق را هم به این موضوع مرتبط می دانند .
آیا علت روانشناختی می تواند ما را به راهکار ماثر هدایت کند ؟
آیا علت اجتماعی و عام دیگر در این موضوع فراگیر تاثیر ندارد ؟

باید فراتراز انگیزهای فردی برای یافت پاسخ کنکاش کرد . آیا مظاهر ارایش فقط در ارایش ظاهری اقایان و خانم ها دیده می شود یا در حوزه های دیگر اجتماعی هم می توان آن را دید ؟
براساس تحقیقات انجام شده در یکی از نواحی کرج مراسم های مختلفی که در مدارس برگذار می شود بیشتر از این که محتوی داشته باشد برای این است که به ناحیه اموزش و پرورش گزارشی از این مراسم داده شود .

این امر را به عنوان مصاحبه با چند نفر از دبیران پرورشی تهران و بعضی از شهرستان ها مطرح شد و انان هم این موضوع را در مدارس خود تایید کرد اند که مراسم های گوناگون در سطح بسیار پایین و برای رفع تکلیف انجام می شود .

توجه در این مراسم به زد بنر و انداختن عکس از مراسم و همچنین اذین مدرس است .
البته در ادارات دیگر هم که با چند نفر از مدیران روابط عمومی مصاحبه کرده ام وضع چنین است انان تاکید دارند مسئولان ادارات بر تشریفات مراسم های ملی و مذهبی بیش از محتوی توجه دارند و تمام تاکیدشان انعکاس خبری مراسم اداره مربوطه است .

در حوزه فرهنگی هم به عنوان نمونه که برای جامعه بسیار مهم است سیاست گذاری رهبری انقلاب در اول هر سال است . از دوم فروردین ما شاهدیم که تمام پلاکاردهای شهر پر می شود از عنوان سیاست گذاری ایشان این تکرار انقدر غلیظ است که از فردای آن روز برای مردم عادی می شود و در برنامه های صداو سیما به هر بهانه که ربطی به موضوع سیاست گذاری معظم له ندارد عنوان سیاست گذاری برده می شود . و حتی افتتاح طرح های عمرانی و خداماتی که از چند سال پیش شروع شده است در راستای فرمایش ایشان و سیاست گذاری آن سال انجام می گیرد و در خبرهای رسمی عنوان می شود .

این نوعی تبلیغ ضد تبلیغ است که متاسفانه به کار مدارس و روابط عمومی ها شبیه است
دروضع چیدمان شهری یا همان مبلمان شهری رویه اماده کردن شهر برای بهار در تمام شهرهای ایران به الگو برداری از سبک شهردار تهران که محدویت مکانی دارد گرویده است این الگو برداری در شهرهای شمالی بعضی مواقع به طنز بیشتر شبیه است تا چیدمان شهری ،به جای ایجاد بستر های فظای سبز شهری با قرار دادن گلدان های موقت شهر را تزئین می کنند و هر بیننده ای در می یابد این تزیئن موقت است و برای رفع مسئولیت انجام شده است .

آیا این رفتار، با رفتار اقایان و خانم های که ارایش می کنند فرقی دارد ؟
شما در صداو سیما به انکاس سفر و جلسه مدیران نگاهی از روی کنجکاوی بیندازید .
مشاهد خواهید کرد که جایگاه سخرانی این مراسم ها با قالی و گل و هزار چیز دیگر تزئین شده اند و اتفاقا هم در آن زیاده روی شده است .

متاسفانه در سخرانی رمضان 1392 مراجع تقلید که از صداو سیما پخش شد از دکور استفاده شد . غافل از این که دیدار این اقایان در محل دفترشان برای مردم جذابتر است . نگاه من به این اتفاق این است که مجریان این برنامه می خواهند با زیباتر کردن محیط مخاطب را جذب کنند . و در حقیقت به مقام اقایان توجه ندارند و فکر می کنند باید اقایان هم در جای زیبای بنشینند تا مورد توجه قرار گیرند .حال شما فکر می کنید این نوع نگاه در جامعه چه اثری خواهد گذاشت .
هر چند امسال این نقیص تا حدی کمتر شد .

در صورتی که شما به سخرانی پاپ نگاه کنید هیچ تزئین محیطی در آن نمی توانید ببینید .در مقام های دیگر هم الا در ایام تبلیغات انتخاباتی کمتر مشاهد می شود .
یکی از پیمانکاران بزرگ مسکن شهر تهران می گوید در طراحی ساختمان توجه به دو چیز مهم است یکی نما و دیگری لابی ساختمان ،ایشان در باره طراحی داخلی می گوید خیلی مهم نیست چون مردم هم به این دو مورد بیشتر توجه می کنند .

خانم ناظری نژاد که در این تحقیقات به عنوان کارشناس ارشد معماری همکاری داشتند پس از بازدید از چند ساختمان در کرج و تهران می گوید :ساختمانهای بازدید شده اصلا با اصول علمی طراحی نشده است ولی بیشترین هزینه در نما شده است .مثلا در یک خانه 150 متری ،3 عدد سرویس بهداشتی طراحی شده است وفروشنده از آن به عنوان مزیت یاد می کند در صورتی که پذیرای و اتاق ها قناص در امده است .

وی با بررسی چند سایت فروش ملک می گوید در تمام سایت ها در معرفی واحد فقط به توصیف نما پرداخته اند و اگر مستر روم داشته باشد ذکر شده است دیگر هیچ توضیحی در باره نوع طراحی و دسترسی داخل خانه داده نشده است .

خانم ناظری نژاد از یک اتفاق نادر در ساختمان سازی ایران یاد می کند که آن هم تعمیر نما است که در هیچ جای دنیا مرسم نیست در تمام دنیا برای طراحی بهتر داخل خانه هزینه می کنند در ایران بر عکس برای نما ی مجدد هزینه می کنند .

از دید جامعه شناختی باید گفت این ها همه علایمی هستند که کل جامعه به سمت ارایش و ظاهر سازی توجه دارد .

حال این ارایش در خانم ها به چشم امده است و چون با شرع هم خوانی ندارد مورد اعتراض قرار گرفته است ولی در موارد دیگرهمه سکوت کرده اند و یا نا دانسته از کنار آن گذشته اند .

این ارایش یک امر اجتماعی است که ظهور و بروز پیدا کرده است و تا ریشه ای به موضوع نگاه نکنیم با فشار به یک بخش کوچک نمی توان راحل منطقی برایش یافت.
بر اساس یافته جامعه شناسان رفتار عمومی جامعه رفتار شخصی را هم تحت تاثیر قرار می دهد .

به عبارت دیگر جامعه به یک امر شخصی محیط بروز و ظهور می دهد و اگر آن رفتار در جامعه استقبال نشود کمتر قابل تکرار است و اگر استقبال شود به احتمال قوی قابل تکرار است . حال ارایش که ما نسبت به آن معترض هستیم و محیط عمومی را برای آن نمی پسندیم آیا نباید به مظاهر دیگر آن که به نوعی تایید غیر مستقیم ارایش ظاهری است حساس باشیم .

اگر ما ارایش را در قالب های دیگر که مطرح است که در بالا به انها اشاره شد و مثل ارایش ظاهری خانم ها و اقایان برای جامعه مضر است تایید کنیم ویا در قبالش سکوت کنیم اعتراضمان به اقایان و خانم ها کمتر شنیده خواهد شد .

۱۳۹۳/۵/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...