نسخه چاپی

قائم مقام نهاد ریاست جمهوری:

اقتصاد امروز از درون پاشیده است

قائم مقام نهاد ریاست جمهوری گفت: اقتصاد امروز از درون پاشیده است چرا كه دولت گذشته تحلیل غلطی از اقتصاد داشت و نگاهش این بود كه مردم را راضی نگهدارد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ "مرتضی بانک" قائم مقام نهاد ریاست جمهوری با حضور در همایش ملی واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت یازدهم که ظهر امروز در دفتر مطالعات بین المللی وزارت خارجه برگزار شد، گفت: مسائل اقتصادی کشور با توجه به شرایط ویژه انقلاب فضای اقتصادی نسبتا مثبتی بود و به هرحال هدف تحریم‌ها مشخص‌تر بود که با چه اهرمی ما را کنترل می‌کنند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین تحریم‌ها در حوزه‌های تجاری، حمل و نقل، خدمات، ارتباطات، بهداشت، آموزش و بانکداری بود و برای اینکه مردم ما را تحت تاثیر قرار دهند فعالیت بعدی خود را در حوزه دولت و نخبگان قرار دادند، اما این تحریم‌ها به مردم بر می‌گردد.

بانک اظهار داشت: محور همه تحریم‌ها حول و حوش نفت است، چون اقتصاد ما متکی به نفت است.

قائم مقام نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: دولت گذشته با تکیه بر قیمت نفت فکر می‌کرد قدرت خوبی دارد و برای تحریم‌ها پشیزی قائل نبود و این شد نقطه اغفال دولت، چرا که تحریم را بلااثر می‌دانست.

وی اضافه کرد: در مدتی که تحریم‌ها اعمال شد موفق عمل نکردیم و در خواب افزایش قیمت نفت قرار گرفتیم و بدون توجه به آثار مخرب آن دولت گذشته برنامه ریزی می‌کرد و تعهدات وحشتناکی ایجاد کرد.

بانک افزود: ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی صرف فعالیت‌هایی شد که در اقتصاد کشور موثر نبود و هزینه ایجاد کرد و طرح‌های بسیار عمومی یعنی طرح‌های پوپولیستی مثل سفر‌ها که کاربردش راضی کردن مردم بود را انجام داد.

وی تصریح کرد: در ابتدا امکانات مالی از فروش نفت فراهم شد اما در ادامه کار به سختی پیش رفت؛ ۴۵ هزار میلیارد تومان را صرف مسکن مهر کردیم و حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر تعهد داشتیم و ۲۰ هزار میلیارد صرف طرح‌های زودبازده کردیم که دستاورد مشخصی هم نداشت.

بانک افزود: طرح‌های استانی ۲۱۰ هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد کرد که فقط ۷۵ هزار میلیارد تومان توسط دولت قبل تامین شد و تسهیلات بانکی ۷۰ هزار میلیارد تومان بود و از منابع بانکی ۱۱۰ هزار میلیارد تومان استفاده شد، یعنی به دلیل اینکه مشکلات تحریم به تدریج آثار خود را می‌گذاشت دولت از راه‌هایی استفاده کرد که براساس مبانی تخصصی نبود و راهی طی کرد که نتوانست برگردد.

قائم مقام نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: دولت آنقدر حجیم شد که ۱۲۰ هزار نفر در دستگاه‌های اداری مشغول شدند و برای اشتغال راهی نبود جز اشتغال دولتی، به همین خاطر کارکنان دولت را بازنشست کردیم و برای اداره جامعه ۴۲۰ هزار نفر به استخدام درآمدند.

وی اظهار داشت: یارانه‌ها از نظر اقتصادی کار اساسی بود؛ اما آیا این کافی بود که منابع مالی را از یارانه‌ها حذف و به شکل دیگر یارانه را به دست مردم دهیم؟ با این کار فقط یارانه را تبدیل و سپس کسری را از منابع بانکی، شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها تامین کردیم و در صنعت هم هیچ تحولی ایجاد نشد.

قائم مقام نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: امروز ۷۵ میلیون نفر دیگر به حقوق بگیر‌ها اضافه شده و کشور یارانه‌ای شده و درآمد کشور صرف هزینه مستقیم به مردم می‌شود و آثار این امر در اقتصاد روشن است.

وی اضافه کرد: دولت گذشته برای اینکه تحلیل غلط از اقتصاد داشت و نگاهش این بود که مردم را راضی نگهدارد از این رو اقتصاد امروز از درون پاشیده است.

بانک بیان کرد: دولت جدید می‌خواهد با مکانیزم‌های بین‌المللی و با تکیه به قدرت ملی کشور، منافع ملی مباحث مربوط به هسته‌ای را حل کند.

قائم مقام نهاد ریاست جمهوری اضافه کرد: دولت اگر راه حل تخصصی داشت وضعیت کشور اینطور نبود چون سیاست اقتصادی به سمتی رفت که کسانی که تحریم را اعمال کردند‌‌ همان را می‌خواستند و در این راستا باید پاسخ دهیم؛ در چنین شرایطی چگونه می‌توانیم وضعیت اقتصادی را بهبود بخشیم، البته اگر سیاست را از پوپولیست خارج کنیم و به اقتصاد داخلی متکی شویم، می‌توانیم آن را انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما ۳۴ سال سابقه کار دولتی داریم و از ابتدا دچار تحریم بودیم و این مکانیزم می‌تواند کارساز باشد و هم اکنون ۱۵ کشور هم مرز ما هستند که اکثرا دچار بحران هستند اما ما باثبات هستیم و این ثبات سیاسی ادامه دارد.

بانک افزود: مولفه‌هایی در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد که می‌تواند آن را به نتیجه برساند، البته این مذاکرات باعث شده مشکلات در بخش حمل و نقل در حوزه گاز، صادرات پتروشیمی حل و پول‌های بلوکه شده‌مان آزاد شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط موجود شرایطی است که می‌تواند سرانجام مناسبی برای تحریم ایجاد کند و اگر رفع شود می‌توان با سیاست علمی، تخصصی و کار‌شناسی مذاکرات به نتیجه برسد و تیم ما می‌تواند مذاکرات را به نتیجه برساند.

۱۳۹۳/۵/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...