نسخه چاپی

پشت پرده های واردات بی رویه میوه به كشور

عکس خبري -پشت پرده هاي واردات بي رويه ميوه به کشور

واردات هر نوع میوه ممنوع است." این جمله ای است كه بارها و بارها از زبان مسئولین مختلف از وزارت كشاورزی گرفته تا وزارت بازرگانی سابق و وزارت صنعت،معدن و تجارت امروز نقل شده است اما درعمل بازار میوه پر است از سیب فرانسوی، انگور شیلیایی، پرتقال مصری و تركیه ای ، نارنگی پاكستانی و...



جوان آنلاین نوشت :

واردات هر نوع میوه ممنوع است." این جمله ای است که بارها و بارها از زبان مسئولین مختلف از وزارت کشاورزی گرفته تا وزارت بازرگانی سابق و وزارت صنعت،معدن و تجارت امروز نقل شده است اما درعمل بازار میوه پر است از سیب فرانسوی، انگور شیلیایی، پرتقال مصری و ترکیه ای ، نارنگی پاکستانی و...

به در هرحال با وجود اظهار نظرهای وزارت کشاورزی و وزارت صنعتدر مورد ممنوعیت واردات میوه ، واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی همچنان زیان تولید‌کنندگان داخلی و هدر رفتن سرمایه‌های ملی را به‌دنبال دارد.

کاهش تعرفه واردات سیب و پرتقال در ایام پایانی سال گذشته در شرایطی که دست‌اندرکاران بخش تولید از کفایت تولید داخل این محصولات برای تامین نیاز بازار مصرف داخلی خبر می‌دادند باعث دپوی مرکبات تولید داخل ذخیره‌سازی شده در انبارها، فاسد شدن این محصولات و سرازیر شدن آن برای مصرف خوراک دام شده است.

همچنین وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی اصلی بخش تولید از هر گونه اظهارنظر شفاف در مورد موافقت با کاهش حقوق ورودی و سود بازرگانی این محصولات خودداری کرده و عملا زمینه واردات بی‌رویه سیب و پرتقال، گوشت قرمز و بسیاری از محصولات کشاورزی و هدر رفتن سرمایه‌های ملی را فراهم کرده و وعده های وزارت صنعت نیز در این خصوص تحقق نیافته است.
تلاش های نمایندگان مجلس برای برخورد با واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی نیز نتیجه مثبتی را به همراه نداشته است.
در این میان اظهار نظراخیر رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه نیز قابل توجه است. وی در آخرین اظهارات خود از پشت پرده های واردات میوه سخن گفت و اظهار داشت: مگر مي‌شود انگور از آفريقا و از طريق مبادي غيررسمي وارد كشور شود؟ بدون شك حجم بالاي ميوه‌هاي خارجي موجود در بازار به صورت قاچاق وارد كشور نشده‌اند.

البته اين تنها بخشي از اظهارات رييس اتحاديه صادركنندگان و وارد‌كنندگان ميوه است كه سعي دارد نشاني اتفاقات پشت پرده واردات ميوه را بدهد، اتفاقاتي كه كسب سودهاي كلان توسط عده‌اي را با تضعيف بخش مولد اين حوزه دنبال مي‌كنند.

واردات بي‌رويه ميوه همواره مورد انتقاد بهارستان‌نشينان بوده است و دولتي‌ها در مظان اتهام. اين اتهام اما به واسطه صدور مجوزهاي مختلف براي واردات گسترده محصولات كشاورزي به بهانه تنظيم بازار بوده است.

رييس اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان ميوه در همين رابطه گفت: هم‌اكنون دو سال است واردات ميوه طبق قانون ممنوع است، اما در عين حال و در فصول مختلف شاهد عرضه گسترده ميوه‌هاي خارجي در سطح بازار هستيم.
رضا نوراني عنوان كرد: مسوولان اعلام مي‌كنند كه به واسطه ممنوعيت واردات، هيچ ميوه‌اي به صورت رسمي و از مبادي قانون وارد كشور نمي‌شود. اين در حالي است كه ميوه جزو محصولات فسادپذير بوده و امكان واردات آن به هر نحو وجود ندارد.

وي تصريح كرد: بدون استثنا ميوه بايد توسط كانتينرهاي يخچال‌دار حمل‌ونقل شود. مگر مي‌شود انگور از آفريقا و از طريق مبادي غيررسمي وارد كشور شود؟ بدون شك حجم بالاي ميوه‌هاي خارجي موجود در بازار به صورت قاچاق وارد كشور نشده‌اند، پذيرش اين مساله چندان منطقي به نظر نمي‌رسد.

به این ترتیب به نظر می رسد، گلایه های رئیس اتحادیه صادر کننده گان و واردکنندگان مستقیما به دولتی ها باز می گردد. دولتی هایی که هر بار اعلام می کنند واردات میوه ممنوع است اما در عمل نتیجه این است که میوه های خارجی در ویترین مغازه ها جولان می دهند و میوه های ایرانی روی درختان می پوسد و فاسد می شود.

از سوی دیگر اما به‌رغم واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی، بررسی قیمت انواع میوه و مرکبات در یک ماه گذشته و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته بیانگر رشد بیش از ۴۰ درصدی قیمت انواع میوه و مرکبات و سبزی‌های تازه است که این در واقع نشان می دهد، این واردات در قدرت خرید مردم هم تاثیر مثبت نداشته است و معلوم نیست دلیل واردات بی رویه جز پر کردن جیب عده ای معلوم احال ، چه نفعی برای کشور دارد که جوی آن گرفته نمی شود؟

۱۳۹۱/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...