نسخه چاپی

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده دهلران

در پی زمین لرزه 5.8 ریشتری شب گذشته كه كانون آن شهر موسیان در 25 كیلومتری دهلران بود، بسیاری از مناطق روستایی این شهرستان دچار خسارت شد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، شدت زمین لرزه به حدی بود که در ساعت های نخستین واقعه آب، برق و تلفن مناطق شهری و روستایی این شهرستان مرزی قطع شد.

این زمین لرزه همچنین باعث وحشت مردم شد به طوری که اهالی این شهرستان شب را تاصبح در بوستان ها و اقامتگاه های اضطرای و محیط های باز به سر بردند.

بیشترین شدت خسارت و آسیب ناشی از زمین لرزه شب گذشته موسیان به منازل مسکونی این بخش و دهستان دشت عباس و روستاهای «برم» و «ذالفقار» وارد شده است.

بسیاری از منازل مسکونی این روستاها به شدت دچار ترک خوردگی دیوار و ریزش سقف و حصار شده است.

مردم این روستاها ژس از زلزله شب را در کوچه ها و خیابان ها سپری کردند و امروز نیز فرماندار و امام جمعه دهلران و جمعی از مدیران شهرستان وارد این روستاها شدند و از نزدیک با مردم زلزله زده روستای ذوالفقار دیدار کردند.

در ساعت های نخست زمین لرزه با دستور فرماندار دهلران گروه های تخصصی بازسازی آب و برق و مخابرات شهرستان به روستاها و بخش های خسارت دیده اعزام شدند و فوری اقدام به راه اندازی جریان برق، آب و برقراری خطوط تلن و مخابرات کردند.

روستاهای آسیب دیده که به لحاظ آب آشامیدنی مشکل داشتند با استفاده از تانکر و آبرسانی سیار آب مورد نیاز اهالی آنها تامین شد.

اکنون به کمک نیروهای امدادی و خدمات رسان و پیگیری استاندار و مسوولان محلی شهرستان هیچ مشکلی در شهر دهلران و بخش ها و روستاها تابعه در خصوص آب،برق و مخابرات وجود ندارد.

فرماندار دهلران در این باره به ایرنا گفت: زمین لرزه دوشنبه شب آسیب های جدی به منازل مسکونی و تجاری بخش هایی از شهرستان دهلران وارد کرد.

«امیدعلی سبزی» افزود: عمده خسارت شامل ترک خوردگی سقف منازل، ریزش سقف و دیوار کشی خانه ها، ترک برداشتن دیوار ساختمان های اداری و تخریب دیوار مکان های عمومی بوده است.

وی گفت: زمین لرزه همچنین در ساعت های نخستین باعث قطع آب و برق روستاهای این شهرستان شد که فوری با اعزام پروه های فنی و تخصصی آب و برق و مخابرات مشکل آنها رفع شد.

فرماندار دهلران افزود: پیش بینی لازم برای اسکان مردم در صورت وقوع زمین لرزه احتمالی دیگر اندیشیده شده و به همین منظور چادرهای اقامتی در دو منطقه شهر دهلران و یک نقطه بخش موسیان دایر شده است.

وی با اشاره به خسارت بیش از 30 درصدی به تاسیسات زیرساختی شهرستان گفت: کارشناسان در حال بررسی میزان آسیب های وارده ناشی از زمین لرزه شب گذشته این شهرستان مرزی هستند.

وی افزود: کارشناسان ارزیاب از صبح امروز کار بررسی و برآورد خسارت وارده به حوزه های مختلف این شهرستان را آغاز کرده اند.

رییس بیمارستان دولتی شهدای دهلران نیز گفت: در پی زمین لرزه های روز گذشته و دیشب بیش از 40 مجروح و مصدوم برای درمان و مداوا به این بیمارستان انتقال یافتند.

«شهریار رسولی» افزود: بیشتر زخمی های زمین لرزه دیشب دهلران سرپایی مداوا و ترخیص شدند ضمن اینکه بیمارستان شهدا به لحاظ امکانات، تجهیزات پزشکی و دارو در آمادگی کامل است.

مدیر جمعیت هلال احمر دهلران نیز گفت: کار برپایی 200 تخته چادر برای اسکان اضطراری در دو نقطه دهلران شامل مناطق کنار بوستان اناران و محوطه حاشیه شهدای گمنام این شهر در حال اتمام است.

«خسرو خدادادی» افزود: در بخش ها موسیان نیز دیشب چادرهایی برای اسکان مردم دایر شد که مورد استفاده نیز قرار گرفت.

وی گفت: هشت گروه امداد و نجات شامل سه گروه زنان و پنج گروه مردان با عضویت 250 نفر برای امدادرسانی و کمک دهی به مردم سازماندهی شده اند.

مدیر آب و فاضلاب روستایی دهلران نیز گفت: آبرسانی سیار به روستاهای کاور، مرکز دشت عباس، بیت فزیه، مطارفه، ابوغویر و ابوقریب در بخش موسیان از دیشب آغاز شد.

«نورمحمد چابک» افزود: زمین لرزه شب گذشته خسارت جدی به 22 کیلومتر از خط انتقال آب آشامیدنی در روستاهای انقلاب، ثاراله، نهر عنبر و جلیزی بالا وارد کرد.

مدیر آب و فاضلاب روستایی دهلران گفت: ایستگاه های پمپاژ مرکز دشت عباس و روستاهای ذوالفقار و بیات نیز دچار مشکل اساسی شده است.

چابک گفت: مخزن آب روستای انقلاب در بخش مرکزی نیز دچار ترک خوردگی شدید شده که نیازمند بازسازی اساسی است.

وی افزود: زمین لرزه شب گذشته خسارت عمده ای به زیرساخت های آب و فاضلاب روستایی شهرستان دهلران وارد کرده که کارشناسان این دستگاه در حال بررسی و برآورد میزان خسارت هستند.

مدیر آب و فاضلاب شهری دهلران نیز از خسارت جدی به مخرن ذخیره آب شهر دهلران خبر داد و گفت: خط خروجی این مخزن تا داخل شهر دهلران به طول 15 کیلومتر به کلی تخریب شده است.

ˈکیومرث اسماعیلیˈ افزود: آب مورد نیاز مردم دهلران اکنون با استفاده از قسمت دیگر ذخیره مخرن و لوله انتقال جایگزین آب تامین می شود.

وی گفت: مخزن آب آشامیدنی شهر موسیان نیز دچار آسیب جدی شده و کارشناسان این اداره در حال بررسی و برآورد میزان خسارت هستند.

**زلزله به 12 هزار و 500 واحد مسکونی در آبدانان و دهلران خسارت زد

معاون امور عمرانی استاندار ایلام نیز گفت: زمین لرزه های متعددی که از صبح روز گذشته در شهرستان های آبدانان و دهلران رخ داده است باعث وارد شدن خسارت به 12 هزار و 500واحد مسکونی شد.

«شاپور پولادی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد 10 هزار واحد در مناطق شهری و روستایی شهرستان آبدانان قرار دارد که بین 10 تا 100 درصد خسارت دیده اند.

وی گفت: 375 نفر بر اثر زمین لرزه های شهرستان های آبدانان و دهلران زخمی شدند.

پولادی افزود: یک هزار و 750 تخته چادر تاکنون میان مردم در مناطق زلزله زده بخش مورموری تقسیم شده است.

وی بیان کرد: در شهر آبدانان نیز یک اردوگاه برای اسکان 60 خانوار آسیب دیده در نظر گرفته شده است.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام تاکید کرد: آبرسانی سیار نیز روزانه به مناطق زلزله زده با استفاده از 20 دستگاه تانکر آبرسان انجام می شود.

پولادی افزود: آرامش نسبی اکنون در شهرستان های آبدانان و دهلران برقرار است و مردم این مناطق با امیدواری بسیار بیشتر در حال انجام امور خود است.

وی گفت: گروه های ستاد بحران، بنیاد مسکن و امور عمرانی با حضور در مناطق آسیب دیده در حال ارزیابی و برآورد خسارت بویژه در بخش های آب و فاضلاب شهری و روستایی ، شبکه برق و دیگر زیرساخت ها هستند.

معاون استاندار ایلام در پایان ابراز امیدواری کرد برآورد خسارت در مناطق زلزله زده هرچه زودتربه اتمام رسیده و گزارش لازم برای ارائه به مقام های کشور تدوین شود.

شهرستان های آبدانان و دهلران در طول دو روز گذشته بیش از 175 بار لرزیدند که بزرگترین آن مربوط به زمین لرزه ساعت 7 و 2 دقیقه صبح روز گذشته با قدرت 6،1 ریشتر بود.

شهرستان دهلران در جنوب باختری استان ایلام 67 هزار نفر جمعیت دارد.

۱۳۹۳/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...