نسخه چاپی

شورای امنیت خواستار شد؛

اسرائیل و فلسطین به میز مذاكره بازگردند

كشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای مشترك از رژیم صهیونیستی و فلسطین خواستند مذاكرات برای دست‌یابی به آتش‌‌بس پایدار را ادامه دهند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه از طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی خواست با بازگشت به پای میز مذاکراه بسترهای توافق بر سر آتش‌بسی ماندگار در نوار غزه را فراهم آورند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، پانزده کشور عضو این شورا در بیانیه‌ای مشترک ضمن اعلام حمایت کامل از طرح میانجی‌گرانه مصر برای برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و فلسطین از دو طرف خواستند «مذاکرات را برای دست‌یابی به آتش‌بسی ماندگار و بادوام از سر گیرند.»

توافق بر سر صدور این بیانیه که پیش‌نویس آن را فرانسه تهیه کرده پس از آن صورت گرفت که مذاکرات هیئت‌های فلسطینی و اسرائیلی در قاهره در بحبوحه خشونت‌های مجدد اسرائیل در آستانه شکست قرار دارد. از زمان آغاز حملات اسرائیل در ۱۷ تیرماه علیه نوار غزه بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند که تعداد زیادی از آنها زن و کودک هستند.

این بیانیه از قدرت اثرگذاری یک قطعنامه کامل برخوردار نیست، اما به نوشته خبرگزاری فرانسه دیپلمات‌ها گفته‌اند آمادگی دارند در صورت وقوع بن‌بست در مذاکرات مصر، پاسخی قاطعانه‌تر به این موضوع نشان بدهند.

«ریاض منصور»، نماینده فلسطین در سازمان ملل گفت که طرف فلسطینی آماده بازگشت به میز مذاکرات در قاهره است. آقای منصور در مقر سازمان ملل در نیویورک به خبرنگارران گفت: «ما خواستار صلحی بادوام مبتنی بر مذاکراه هستیم. ما می‌خواهیم خشونت‌ها به پایان برسد. برای اینکه این محقق شود، اسرائیل باید به خشونت‌هایش پایان دهد و توافق کند.»

جنگنده‌های اسرائیلی روز چهارشنبه، پس از ۹ روز آتش‌بس، دهها حمله علیه نوار غزه انجام دادند که در خلال آن چندین فلسطینی غیرنظامی کشته شدند.

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه روز چهارشنبه با ابراز نگرانی شدید نسبت به شروع درگیری‌ها و کشته شدن غیرنظامی‌ها خواستار اجتناب از تشدید ناآرامی‌ها و توافق فوری دو طرف برای برقراری آتش‌بس انسانی به عنوان اولین گام آتش‌بس پایدار شده است.

۱۳۹۳/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...