نسخه چاپی

جزئیات دیدار اسد و كوفی عنان

عکس خبري -جزئيات ديدار اسد و کوفي عنان

بشار اسد در دیدار با كوفی عنان با اشاره به افزایش اقدامات تروریستی گروه‌های مسلح در سوریه عنوان داشت كه موفقیت طرح عنان به توقف این اقدامات و روند حمایت مالی و تسلیحاتی برخی كشورهای منطقه از این گروه‌ها، بستگی دارد.


به گزارش نما، ايسنا به نقل از شبكه المنار نوشت: بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه در ديدار خود با كوفي عنان،‌ فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه عنوان داشت: موفقيت طرح كوفي عنان به توقف اقدامات تروريستي و قاچاق سلاح به سوريه بستگي دارد.

وي در ادامه افزود: كشورهايي كه از گروه‌هاي تروريستي مسلح در سوريه حمايت مالي و تسليحاتي مي‌كنند بايد به طرح كوفي عنان پايبند باشند.

اسد همچنين تاكيد كرد: گروه‌هاي مسلح اقدامات تروريستي خود را در دوره اخير به صورت محسوسي در مناطق مختلف سوريه افزايش داده‌اند و دست به كشتار و ربودن مردم اين كشور مي‌زنند.

در اين ديدار اسد و كوفي عنان درخصوص تلاش‌هاي صورت گرفته براي توقف خشونت‌ها در سوريه و دستيابي به همكاري سياسي براي خروج از بحران كنوني بحث و تبادل نظر كردند.

در همين حال عنان می‌گوید یک سال بعد از آغاز درگیری‌های سوریه "این کشور به نقطه‌ای بی بازگشت رسیده است."

وي اين اظهارات را پس از از گفت‌وگو با اسد عنوان داشت.

عنان هم‌چنين به خبرنگاران گفت طرح صلح شش ماده‌ای او "آنطور که باید" اجرا نشده است.

کوفی عنان گفت: " از او (بشار اسد) خواستم که همین حالا، نه فردا، همین حالا گام مهمی بردارد تا فرصت و امکان اجرای طرح صلح فراهم شود."

عنان از دولت سوریه و تمام گروه‌های شبه نظامی خواست که نهایت خویشتن داری را به خرج دهند و در عین حال از نیروهای مسلح مخالف دولت خواست که خشونت‌ها را متوقف کنند.

از سوي ديگر وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه نيز در ديدار خود با كوفي عنان درخصوص "حملات صورت گرفته عليه سوريه براي ايجاد آشوب در كشور" بحث و تبادل نظر كرد.

المعلم توضيحي درخصوص اقدامات اصلاحاتي صورت گرفته از سوي نظام حاكم در زمينه‌هاي مختلف ارائه داد و عنوان داشت، دمشق خواهان آن است كه هيچ مانعي بر سر راه ماموريت ناظران سازمان ملل در اين كشور به وجود نيايد.

وي در ادامه از كوفي عنان خواست تا تمام تلاش خود را براي توقف حمايت مالي و تسليحاتي برخي كشورها از مخالفان سوريه به كار بگيرد.

عنان نيز تاكيد كرد كه جامعه بين‌المللي از طرح وي حمايت مي‌كند و او خواهان ادامه يافتن رايزني‌ها با رهبران سوريه است.

وي همچنين از همكاري دمشق براي فراهم كردن شرايط با هدف اجراي طرحش در خصوص تحقق امنيت و ثبات در سوريه قدرداني كرد.

عنان در ادامه افزود: طرف سوري زمينه را براي حضور احزاب رسانه و فعالان حقوق بشر فراهم كرده است و ما از دمشق به دليل حمايت از ناظران بين‌المللي قدرداني مي‌كنيم.

وي همچنين عنوان داشت: سوريه اخيرا از ايجاد كميته تحقيقاتي در خصوص كشتار منطقه الحوله خبر داده است و اين مساله بيانگر جديت مسئولان سوريه براي تحقق امنيت و ثبات در كشور است.

هم‌زمان کشتار بیش از یکصد شهروند غیرنظامی سوریه در الحوله با واکنش شدید جامعه جهانی رو به رو شده و گروهی از کشورها دیپلمات‌های سوریه را اخراج کردند.

آمریکا، انگليس، فرانسه، آلمان، اسپانیا، کانادا، ایتالیا، هلند، سوییس و استرالیا در زمره کشورهایی قرار دارند که دیپلمات‌های سوریه را اخراج کرده‌اند.

به گزارش بي.بي.سي، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگليس گفته است زمان برای اجرای طرح صلح کوفی عنان در حال پایان یافتن است.

پیشتر روپرت کالویل، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت تحقیقات ابتدایی نشان می دهد اغلب کشته شدگان در حوله به شیوه صحرایی اعدام شده‌اند.

به گفته او ۴۹ کودک و ۳۴ زن در میان قربانیان بوده‌اند. ناظران سازمان ملل متحد که از حوله بازدید کرده‌اند می گویند بسیاری از قربانیان با شلیک از فاصله نزدیک و یا ضربات چاقو کشته شده‌اند.

مقامات سوریه تصريح كرده‌اند كه این کشتار کار تروریست‌هایی بوده که قصد اخلال در روند صلح داشته‌اند و می‌خواهند کشورهای غربی را برای مداخله در وضع سوریه تحریک کنند.

۱۳۹۱/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...