نسخه چاپی

سرمربی تیم ملی جودو در گفت و گو با نما:

نباید به گونه ای كار میكردند كه حالا كسی انتظاری نداشته باشد

عکس خبري -نبايد به گونه اي کار ميکردند که حالا کسي انتظاري نداشته باشد

به رغم آنكه جوانگرایی گستردهای در جودو صورت گرفته است و برخی از ملی پوشان تجربه حضور دربازیهای آسیایی را ندارند اما با تاكید این موضوع به آنها كه نباید به گونه ای كار میكردند كه حالا كسی از ورزش جودو انتظاری نداشته باشد.

به گزارش نما ،نتایج نه چندان خوب جودو در چند سال اخیر موجب شد تا کمیته ملی المپیک با وجود آنکه این رشته ورزشی در 7 وزن برگزارمیگردد تنها با حضور 5 نماینده آن در بازیهای آسیایی اینچئون موافقت کند. در این میان اما مسعود حاجی آخوندزاده سرمربی تیم ملی جودو بر این باوراست که تیمش به رغم جوان بودن میتواند در بازیهای آسیایی عملکرد قابل قبولی داشته باشد واز اعتبار جودوی ایران دفاع کند. با توجه به نزدیکی بازی های آسیایی اینچئون با حاجی آخوندزاده گفتگویی کردیم که در پی می آید.

چه شد که با 5 نماینده در بازی های آسیایی شرکت می کنیم؟
درصحبتهایی که با کمیته ملی المپیک شده بود قرار شد کاروان با کیفیتی از ورزش جودو راهی اینچئون شود. نظر ما در ابتدا روی 2 تا 3 نفر بود اما با درخششی که درمسابقات مغولستان از بازیکنان جوان تیم ملی دیدیم متقاعد شدیم که میتوانیم در تمامی اوزان نماینده داشته باشیم. هرچند کمیته ملی المپیک با حضور 2 نمایندهمان موافقت نکرد.

با این اوصاف کار جودوکاران در این بازی‌ها بسیار سخت خواهد بود؟
نمیتوان منکر این شد که قدرتهای اصلی المپیک و جهان از قاره آسیا هستند.میدانیم که نمایندگان ژاپن، کره، ازبکستان، قزاقستان و اخیرا امارات که قهرمانان مولداوی رابه تابعیت کشورخود درآوردهاست رقبای بسیارسرسختی برای جودوکاران ما هستند و بچههای تیم ملی باید فراتر از حد طبیعی خود کار کنند.

فکر می کنید بچه های تیم ملی موفق بشوند؟
امید زیادی به موفقیت تیمم در اینچئون دارم. به رغم آنکه جوانگرایی گستردهای در جودو صورت گرفته است و برخی از ملی پوشان تجربه حضور دربازیهای آسیایی را ندارند اما با تاکید این موضوع به آنها که نباید به گونه ای کار میکردند که حالا کسی از ورزش جودو انتظاری نداشته باشد انگیزه کسب مدال را در آنها بالا بردم. معتقدم جودوی ایران خیلی زود دوباره به قله بازمی گردند و بازیهای آسیایی این موضوع را ثابت می کند.

تیم ملی اگر با کلیه نفرات در اینچئون حاضر بود میتوانست علاوه بر مسابقات انفرادی در رقابتهای تیمی هم شرکت کند،‌اما اینطور نشد این کار را برای ما سخت نمی کند؟
متاسفانه در اوزان 66 و 90 کیلوگرم نمایندهای نداریم و این 2 وزن جزو 5 وزن مسابقات تیمی است. ما بخت بیشتری در مسابقات تیمی داشتیم و تجربه این را ثابت کرده بود اما نتوانستیم کمیته ملی المپیک را راضی به اعزام نفرات برتر این 2 وزن کنیم چون آنها معتقد بودند که در بخش انفرادی در این اوزان بختی برای کسب مدال نداریم.

البته ناگفته نماید انتقاداتی هم به نفرات انتخاب شده میشود .
این موضوع تازهای نیست و همیشه لیستهای انتخابی مورد انتقاد عدهای قرار گرفته است. افرادی که گزینش شدند در تورنمنتهای مختلف حضور داشتند و نتیجه عملکرد آنها به دقت بررسی شده است.» وی اذعان کرد: «بیشترین انتقاد متوجه اوزان 60 و 100+ کیلوگرم بوده است. احسان بهرامیان که در وزن 60 کیلوگرم انتخاب شده است در مسابقات مغولستان قهرمان جوانان جهان که رنکینگ 25 جهان را دراختیار دارد و همچنین نفردهم رنکینگ جهان را شکست داد و با بداقبالی به مدال نرسید. درباره جعفر پهلوانی که می گویند کوراش کار است و ذاتا جودوکار نیست باید بگویم دوستان منتقد به نتایج او دقت کنند. پهلوانی با وجود اینکه 20 سال سن دارد توانسته تمامی رقبای داخلی را مغلوب کند.

مراحل آمادگی حریفان ایران برای بازیهای آسیایی چگونه بوده است؟
کشورهای رقیب توجه بیشتری به تیم ملی خود دارند. به عنوان نمونه تیم ملی کره شمالی که در شرایط اقتصادی مناسبی هم نیست برای حضور موفق در بازیهای آسیایی پس از یک ماه اردویی که در روسیه برگزار کرد به ژاپن رفت تا 3 هفته هم در آنجا اردو داشته باشد. متاسفانه از کشورهای رقیب عقب هستیم و ناچاریم با توجه به بضاعتی که داریم وارد مسابقات شویم.

به نظر جودو برای کشورهای آسیایی از اهمیت خاصی برخوردار است؟
جودو در مقایسه با سایر رشتههای رزمی در سطح بالاتری قراردارد و قابل مقایسه با آنها نیست. بارها دیدیم که در مسابقات بین المللی رییس جمهور و نخست وزیر کشورمیزبان در ورزشگاه محل برگزاری رقابتها حاضر شده که این موضوع نشان دهنده اهمیت بالای جودو نسبت به سایر رشتههای رزمی است.

شنیده ایم با یک جودو کار در مسابقات جهانی روسیه شرکت خواهیم کرد دلیل این تصمیم چه بوده است ؟
پس از رقابتهای روسیه تقریبا 3 هفته تا شروع بازیهای آسیایی اینچئون زمان داریم و با توجه به اینکه این رقابتها برای ما اولویت دارد، تصمیم گرفتیم در مسابقات جهانی با یک نماینده حاضر شویم. البته در این زمینه به فاکتورهایی مثل مشکل کم کردن وزن، شرایط روحی و روانی ملیپوشان نیز توجه شد.


پس تنها دلیل یک نماینده در مسابقات جهانی همین مسابقات آسیایی بود؟
خیر . اگر قرار بود در رقابتهای جهانی با تیم کامل حاضر شویم باید با 70 درصد آمادگی به روسیه میرفتیم. در  مسابقات جهانی باید از نفراتی استفاده کنیم که لااقل در جدول بازیها چند دور حضور داشته باشند و در همان دور نخست از گردونه بازیها خارج نشوند. ما امیرقاسمینژاد را در وزن 81 کیلوگرم انتخاب کردیم که شرایطش بد نیست و خودش نیز علاقه داشت در این مبارزات حاضر شود. به هرحال امیدوارم که حضور خوبی در این دوره از رقابتها داشته باشد.

صحبت آخر؟
به غیر از قاسمینژاد، سعید مولایی و جواد محجوب هم قرار بود به مسابقات قهرمانی جهان اعزام شوند که محجوب و مولایی با توجه به نزدیکی این مسابقات با بازیهای آسیایی و اینکه باید وزن کم کنند تصمیم گرفتند به رقابتهای جهانی اعزام نشوند وگرنه ما مشکلی برای اعزام آنها نداشتیم. اگر جودوکارانی در سطح آنها داشتیم حتما در این 2 وزن هم در روسیه نماینده داشتیم.

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا

۱۳۹۳/۶/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...