نسخه چاپی

مانور ایران و روسیه در مقابل آمریكا

پایگاه اینترنتی شبكه خبری «راشاتودی» طی گزارشی در زمینه «افزایش روابط ایران و روسیه در حوزه انرژی» و به قلم «په په اسكوبار»، روزنامه نگار مطرح برزیلی می‌نویسد: تحریم‌های سنگین نیز نتوانسته‌اند تهران را به زانو دربیاورند و «آیت‌الله خامنه‌ای»، رهبری ایران نیز اعلام داشته است كه به حصول توافق هسته‌ای خوشبین نیست در واقع درخواست رهبری ایران فراتر از یك قرارداد صرف به عنوان رهبر یك كشور توسعه یافته است.

به گزارش نما به نقل از فارس، شبکه خبری راشاتودی طی تحلیلی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: سیاست ایران در نزدیکی به روسیه در حقیقت طرحی برای ترک انداختن در تحریم‌های تحمیلی علیه تهران و مسکو است.

پایگاه اینترنتی شبکه خبری «راشاتودی» طی گزارشی در زمینه «افزایش روابط ایران و روسیه در حوزه انرژی» و به قلم «په په اسکوبار»، روزنامه نگار مطرح برزیلی می‌نویسد: تحریم‌های سنگین نیز نتوانسته‌اند تهران را به زانو دربیاورند و «آیت‌الله خامنه‌ای»، رهبری ایران نیز اعلام داشته است که به حصول توافق هسته‌ای خوشبین نیست در واقع درخواست رهبری ایران فراتر از یک قرارداد صرف به عنوان رهبر یک کشور توسعه یافته است.

از سوی دیگر ایران و روسیه با عقد قرار دادی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار وارد مرحله‌ای دیگر از همکاری شده‌اند و قرار است جزییات این قرار داد در سپتامبر سال جاری نهایی شود و البته تعجبی ندارد که واشنگتن از این ماجرا عصبانی شود زیرا این قرارداد موجب می‌شود تا صادرات نفت ایران در روز متجاوز از ۱ میلیون بشکه در روز شود. باید گفت رقص باله مانند ایران و روسیه در حوزه انرژی باعث نگرانی آمریکا و اروپا شده است.

در ادامه این گزارش نویسنده با اشاره بر موقعیت ایجاد شده برای ایران با توجه به تحریم روسیه می‌نویسد: با تحریم‌های اعمالی بر روسیه، ایران می‌تواند گاز مورد نیاز اروپا را تامین کند. در واقع ایران می‌تواند با انتقال گاز خود به ترکیه گاز مورد نیاز اروپا را تامین کند. البته باید تصریح کرد که ایران از یک سو مایل به تحریک مسکو به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز اروپا نیست اما این کشور می‌داند که در صورت احتمال تنش زدایی با آمریکا، اروپا در پی اغوا کردن ایران و عقد قرارداد و سرمایه گذاری در این کشور است.

در ادامه این مطلب آمده است: البته ایران بعید است در جنگ با روسیه در زمینه تامین انرژی اروپا برآید. در حالی که تحریم‌های اعمالی بر روسیه مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای را تحکیم می کنند زیرا طرف‌های اروپایی محتاج گاز ایران هستند اما این بدین مفهوم نیست که تهران از خود بیخود خواهد شد. هر چقدر که ایرانیان در پی طرح‌های جدید هستند در عین حال سیاست‌هایشان در واقع نزدیکی دو جانبه با مسکو برای ترک انداختن در تحریم‌های تحمیلی علیه هر دو کشور است.

در انتهای این گزارش آمده است: پرونده هسته‌ای ایران برای آمریکا همانند تالار آیینه‌ای است که منعکس کننده آرزوهای این کشور برای دست یابی به بازار بکر جمعیت ۷۷ میلیونی جوان و فرهیخته ایران به اضافه منبع انرژی عظیم برای شرکت‌های نفتی آمریکایی است. البته در این تالار آینه‌ای ایران نیز اهدافی دارد و می‌خواهد به عنوان قدرت منطقه‌ای بین شرق و غرب قرار گیرد.

اگر «حسن روحانی»، رییس جمهور ایران موفق به حصول توافق نهایی هسته‌ای با غرب شود، آنگاه وضعیت اقتصادی ایران با سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها بسیار بهبود خواهد یافت. البته ایران قادر است با رویکرد نرمش قهرمانانه و نزدیکی بیشتر با چین و روسیه نیز به مسیر خود ادامه دهد.

۱۳۹۳/۶/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...