نسخه چاپی

حكایت كتابی كه زندگی یك كشیش را متحول ساخت

عکس خبري -حکايت کتابي که زندگي يک کشيش را متحول ساخت



خبرنامه دانشجویان ایران:

کتاب را ورق زد. با اینکه در بین دیگران به خریدار کتب قدیمی معروف بود اما تا به حال کتابی با این قدمت تاریخی ندیده بود. آن هم کتابی با دست خط کوفی. کشیش از وقتی که کتاب را از آن مرد تاجیکی گرفته بود، خورد و خوراکش نعطیل شده بود و کارش شده بود مطالعه و مطالعه و... . مگر در این کتاب چه نوشته بود که این طور ذهن کشیش روس را به خود مشغول کرده بود؟

ابراهیم حسن بیگی بعد از خلق آثاری چون "ریشه در اعماق"، "اشکانه" و رمان "محمد"، این بار رمانی را به نگارش درآورده که گویی فرد خواننده فقط با یک رمان مواجه نیست بلکه چند با مفاهیمی دست و پنجه نرم می کند که بارها و بارها آن را شنیده اما انگار نشنیده است. کتابی که در بردارنده چندین کتاب است و نحوه پرداخت آنها نیز بی نظیر می باشد.

رمان "قدیس" که توسط انتشارات نیستان به چاپ رسیده، شامل 13 فصل می باشد. ماجرای داستان از آنجایی آغاز می شود که کشیش روسی، پیرمردی است در هر روز به کلیسا رفته و به نصیحت مردم می پردازد. در یکی از این روزها مردی تاجیکی در حالی که بسیار مضطرب و نگران است، وارد کلیسا شده و منتظر به پایان رسیدن مراسم دعاخوانی در کلیسا می شود. کشیش بعد از پایان مراسم به سراغ جوان رفته و حال او را جویا می شود. جوان کیف خود را باز می کند و کتابی را به دست کشیش می دهد و از کشیش می خواهد که کتاب را از او بخرد.

کشیش ابتدای امر شک می کند که نکند مرد تاجیکی سارق کتاب بوده و علت اضطراب وی این است که او فرار کرده و به کلیسا پناه آورده اما بعد از پرسیدن سوالات متعدد پی به صدق مرد می برد. مرد که نگهبان یک ساختمان مسکونی است، ادعا می کند که دو نفر که قصد ربودن کتاب را داشتند او را تعقیب می کردند و وی از دست آنها گریخته و از طرفی شنیده است که کشیش خریدار کتاب های قدیمی است و وی قصد دارد کتاب را فروخته و برای خود زندگی دست و پا کند.

کشیش از مرد تاجیکی مهلت می گیرد که بعد از وارسی کتاب در صورتی که به دردش خورد از او بخرد. ابراهیم حسن بیگی اینگونه می نویسد که کشیش با مرد تاجیکی قرار می گذارد که دو روز بعد برا گرفتن پول به کلیسا بیاید. دو روز می گذرد اما مرد تاجیکی به کلیسا نمی آید در حالی که کتاب دست کشیش است و در این مدت تورقی به کتاب زده است.صبح روز سوم وقتی کشیش داخل کلیسا می شود تمام وسایل از جمله مجسمه حضرت مسیح علیه السلام واژگون شده و فضا به هم ریخته است و پول هایی که کشیش داخل کشوی میز گذاشته و برای مرد تاجیکی بوده دزدیده شده است. پلیس بعد از وارسی صحنه و شنیدن ماجرای پول دزدیده شده که برای یک مرد تاجیکی بوده و وی نیامده پول را بگیرد می گوید: اتفاقا دیروز به ما خبر دادن مردی تاجیکی که نگهبان ساختمانی بوده توسط لفرادی ناشناس به قتل رسیده است و کشیش متوجه قضیه می شود.

فردای آن روز کشیش به یکی از دوستانش تلفن می زند و از او می خواهد دو نفر از کارگران خود را برای مرتب کردن وسایل داخل کلیسا بفرستد. کارگران در حین کار متوجه حضور دو مرد ناشناس در کلیسا می شوند. آن دو مرد مستقیم به دفتر کشیشمی روند و وی را تهدید می کنند که کتاب را تا فردا به دستشان برساند در غیر این صورت به سرنوشت مرد تاجیکی دچار خواهد شد.

کشیش وقتی اوضاع را وخیم می بیند شبانه به همراه همسر خود از روسیه عازم لبنان می شود. جایی که پسر و عروسش به همراه نوه خردسالش در آنجا زندگی می کنند. هم چنین سعی دارد با جرج جرداق مسیحی دیداری داشته باشد و در مورد کتابی که به دستش رسیده با وی صحبت کند.

اما اینکه موضوع کتاب چیست و چه چیزی باعث شده بود مرد تاجیکی بخاطر آن کشته شود و کشیش از کشور خود رهسپار لبنان شود و زندگی اش را متحول سازد را به شما وامی گذاریم. فقط به همین نکته بسنده می کنیم که کتاب خطی که مربوط به 1400 سال پیش است و قدمتی تاریخی دارد دست‌نوشته‌های مردی به نام عمرو عاص است که روی کاغذهای باستانی پاپیروس مصری یاداشت‌هایی نوشته و از جنگی به نام صفین و از مردانی به نام علی و معاویه نام برده است.

نویسنده برای نوشتن این کتاب از منابعی چون نهج‌البلاغه، خداوند علم و دانش (رودولف ژایگر)، فروغ ولایت (آیت‌الله جعفر سبحانی)، علی بن ابی‌طالب (عبدالفتاح عبدالمقصود)، نقش ائمه در احیاء دین (علامه عسکری)، امام علی صدای عدالت انسانی (جرج جرداق) و ... بهره برده است.

چاپ نخست این کتاب در اسفند 90 در 304 صفحه و قیمت 7200 تومان روانه بازار کتاب شده است

۱۳۹۱/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...