نسخه چاپی

لاریجانی در یادمان شهدای شهریور حزب موتلفه اسلامی:

این پنج شهید موتلفه در راه خود ناسزا زیاد شنیدند اما از كوره در نرفتند/دولت بی منت تلاش كند

عکس خبري -اين پنج شهيد موتلفه در راه خود ناسزا زياد شنيدند اما از کوره در نرفتند/دولت بي منت تلاش کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این شهدا انسان‌های كوچكی نبودند و كارهای كوچكی نیز نكردند و همین یاران امام (ره)بودند كه به انقلاب بزرگی دست پیدا كردند.

 به گزارش تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در یادواره آینه‌داران آفتاب که در مجتمع فرهنگی رفاه برگزار شد، گفت: در جلسه‌ای که به یاد 5 شهید برگزار شده باید با لباس احرام وارد شد و کلمات شیوا و دلنشین مرحوم عسگراولادی نیز شما را خوب به حال آورد که در چه جلسه مبارکی حضور پیدا کردید.

وی ادامه داد: همه ما به نوعی با این 5 شهید ارتباط داشته‌ایم، اما سوال مهم این است که این شهدای بزرگوار چگونه و در چه مسلکی رشد کرده‌اند؟ چرا که این افراد کوچک نبودند و هر کدام نقش بزرگی در انقلاب ایفا کردند و انقلاب بزرگ را به ثمر رساندند.

رئیس مجلس با بیان اینکه انقلاب ایران روشنگری بزرگی در تاریخ بشر بود، افزود: شهید عراقی، شهید رجایی، شهید باهنر، شهید لاجوردی و شهید اندرزگو یاران امام‌خمینی(ره) بودند، اما اینکه آنها رشد یافته چه مکتبی بوده‌اند که به این میزان در انقلاب موثر بودند، دارای اهمیت است؛ اگر ما رمز و راز این موضوع را به درستی بفهمیم، می‌توانیم در مسیر درستی حرکت کنیم یا در روش خودمان تغییر ایجاد کنیم.

لاریجانی گفت: امروز جنس مبارزه با جنس مبارزه در گذشته تفاوت دارد، چرا که آن روز معلوم بود دشمن کجاست و باید چگونه با آن مبارزه کرد، اما امروز گاهی دشمن ناپیداست و خارج از مرزها قرار دارد، لذا مبارزه با دشمن نیز مشکل‌تر شده و به صحنه بین‌الملل نیز کشانده شده، پس مصاف با دشمن ساده نیست.

وی در خصوص ویژگی‌های این 5 شهید، گفت: نخستین خصوصیت آنها اخلاص است؛ آنها افراد مخلطی بودند و ریاکاری نداشتند، یعنی اگر قصد مبارزه داشتند با خدا رو راست بودند و به این دلیل توفیق و محبوبیت میان مردم داشتند. همچنین اینکه این 5 شهید در بستر از دنیا نرفتند که توفیق بزرگی است.

رئیس مجلس ادامه داد: چندی پیش یکی از دوستانم پیش من آمد و گفت "ما همه همسن و سال شهید مطهری شدیم، اما این مرد توفیق زیادی داشت و هنوز کتاب‌های او در کشور چاپ می‌شود"؛ شهید رجایی نیز معلم پاکباخته‌ای بود و نوع سلوک شهید رجایی قبل و پس از انقلاب اسلامی تغییری نکرد، در حالی که بنی‌صدر شدیدترین حمله‌ها را به وی داشت و حرف‌های بنی‌صدر نیش‌دار بود. اخیرا دیده‌ام بنی‌صدر مکاتبات خود را با امام‌خمینی(ره) و شهید رجایی منتشر کرده است؛ البته نمی‌دانم چقدر درست است، اما کتاب وی خواندنی است، چرا که در این مکاتبات بنی‌صدر با غرور و بدمستی صحبت می‌کند، اما مخاطبان وی ادب و متانت دارند و شهید رجایی در عین استواری کلام، متانت و ادب خود را نشان داده است، اما حرف‌های بنی‌صدر نسبت به شهید رجایی تخریب کننده بود.

لاریجانی در خصوص ویژگی‌های شهید باهنر، گفت: شهید باهنر فرد حلیمی بود. این 5 شهید پیش مردم محبوب بودند و آنها نمونه و اسوه محسوب می‌شدند. این ویژگی آنها به اخلاص باز می‌گردد و این توفیقات را خداوند به هر کسی نمی‌دهد.

وی با اشاره به کلامی از امیرالمومنین(ع) ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرمایند«هر که نهان خود را درست کند، خدا آشکار او را درست می‌کند و هر که برای دینش کار کند، خدا امر دنیای او را کفایت می‌کند و کسی که آنچه بین خود و خداست را نیکو سازد، خدا آنچه بین او و مردم است را نیکو می‌کند». مسلک این 5 شهید این‌گونه بود، لذا باید گفت این پنج شهید پیروان واقعی امام علی(ع) و استوانه‌های انقلاب  اسلامی بودند.

رئیس مجلس با اشاره به خصوصیت دوم شهدای حزب موتلفه، گفت: دومین ویژگی این پنج شهید این بود که آنها هدف خود را گم نکردند و در بدترین شرایط انسان‌های مسلکی بودند و «هرهری» مسلک نبودند و مقصد را از دست ندادند، یعنی همان راه روحانیت را طی کردند، غرب‌زده و شرق‌زده نشدند، تفقه در دین داشتند و به معنای واقعی دانشمند بودند.

لاریجانی ادامه داد: این پنج شهید دین را به درستی دریافتند و راه روحانیت را پیمودند. بسیاری از اعوجاجات پس از انقلاب به این دلیل بود که راه را گم می‌کردند، البته بعد از انقلاب موج‌های سنگین سیاسی به وجود آمد که آنها متلک می‌انداختند و می‌گفتند باید واقع‌گرا باشیم، اما باید به آنها پاسخ داد مبدأ کار مهم است نه مقصد؛ اگر دیپلماسی ما ایدئولوژیک باشد، اشکال ندارد، اما اگر در دیپلماسی هدف نداشته باشیم هرهری مسلک می‌شویم.

وی با بیان اینکه ایدئولوژیک بودن به معنای ندیدن حقیقت نیست، اظهار داشت: این پنج شهید هیچ وقت هدف را گم نکردند و از راه روحانیت جدا نشدند، البته موج‌هایی که پس از انقلاب به وجود می‌آمد برخی‌ها را به راهی می‌انداخت که برای کشور صدمه بود، اما این پنج شهید استقامت داشتند و اگر امام خمینی(ره) را به عنوان پیشوا قبول کردند با تمام وجود از او پیروی می‌کردند.

رئیس مجلس در خصوص خصوصیت سوم شهدای حزب موتلفه، گفت: این پنج شهید در راه دین با فهم و درایت کار می‌کردند و در کشور دریدگی ایجاد نمی‌کردند و راه را درست یافته بودند؛ هر جامعه‌ای که پرده‌ها در آن دریده شود، حیا از آن می‌رود و به جای هم‌افزایی در استعدادها شرایط به سمت سایش پیش می‌رود.

لاریجانی گفت: زمانی که بنی‌صدر در کشور بود تمام مسئله‌اش این بود که حزب جمهوری اسلامی را تخریب کند و خود را به عنوان کسی که گروه‌گرا نیست معرفی می‌کرد، درحالی که وقتی شروع به کار کرد دفتر هماهنگی رئیس‌جمهور را به راه انداخت که بدتر از 10 حزب بود.

وی ادامه داد: این 5 شهید تبلور فکر را در عمل نشان می‌دادند، نه اینکه به محض به قدرت رسیدن سازوکار فکر اسلامی را کنار بگذارند؛ امام علی(ع) در سخنی می‌فرمایند«هر که خود را پیشوای مردم می‌داند، باید پیش از تعلیم دیگری نخست به تعلیم نسل خود بپردازد و پیش از ادب کردن دیگران با عمل خود آنها را ادب کند».

رئیس مجلس گفت: این پنج شهید در راه خود ناسزا زیاد می‌شنیدند، اما از کوره در نمی‌رفتند و راه را گم نمی‌کردند، اما در میدان مبارزه سیاسی افرادی بودند که پرده دری می‌کردند و حیا را کنار می‌گذاشتند و جامعه را نیز آشفته می‌کردند. ملاحظه کنید که چقدر شهید بهشتی را اذیت کردند و کلماتی گفتند که آدم خجالت می‌کشد که آنها را در تاریخ بخواند.

لاریجانی افزود: جدای از خصوصیات معنوی و انقلابی این 5 شهید در مسند مدیریتی نیز توفیق داشتند، چرا که قصد خدمت به مردم را داشتند و خدمت را افتخار می‌دانستند، ضمن اینکه منت نمی‌گذاشتند. به طور مثال شهید رجایی با همه جان خود می‌گفت من خادم ملت هستم. این موضوع مکتب مدیریتی را ایجاد می‌کند که انسان خادم ملت است و به چه میزان وقت خود را صرف مردم و چقدر زمان خود را صرف حواشی می‌کند.

وی تأکید کرد: من مخالف گفتن این نیستم که دولت و مجلس خدمات خود را بیان کنند، اما باید توازن حاصل شود و گوشه‌ای از خدمات را بگویند؛ این خصلت در شهید باهنر وجود داشت.

رئیس مجلس با طرح این پرسش که آیا وضع ما بهتر از گذشته است و به این سنت‌های فکری نیاز نداریم؟ تصریح کرد: این طور نیست؛ میدان مبارزه امروز گسترده‌تر و پیچیده‌تر و سخت‌تر از گذشته شده است و اگر در گذشته رژیم طاغوت وجود داشت و مصاف روشنی داشتیم امروز این‌گونه نیست و در موضوع هسته‌ای و اوضاع عجیب منطقه‌ای با مصاف جدی روبرو هستیم؛ مصاف هسته‌ای ما انرژی‌بر است و ساده نیست. دستاورد ملت باید حفظ شود، اما همه قدرت‌های بزرگ جمع شدند که این دستاورد را از ما بگیرند، اما باید از تمام فنون دیپلماسی استفاده کنیم تا با هزینه کمتر آن را نگهداریم.

لاریجانی ادامه داد: هر روز که دشمنان از خواب بیدار می‌شوند، سرشان را از پنجره بیرون می‌کنند و علیه ملت ایران فریاد می‌زنند که ایران دنبال سلاح است، اما آنها فریب‌کاری می‌کنند و می‌دانند که ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، اما فضاسازی کرده و اراده‌ها را معطوف می‌کنند تا آن را به ماجرا تبدیل کنند.

وی گفت: نکته جالبی است که تمام رسانه‌ها و رجال سیاسی دنیا در یک چیز بمباران رسانه‌ای می‌کنند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است؛ برخی از آنها افرادی دارند که حاق مطلب را به گونه‌ای بیان می‌کنند. برژینسکی مشاور امنیت آمریکا در سخنی گفته است «ادعای آمریکا در خصوص ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران بی‌معناست و اصولا من ایران را کشوری اصیل می‌دانم که در اغلب کشورهای خاورمیانه چنین چیزی را نمی‌بینید؛ در ایران انسجام واقعی وجود دارد و کشور با هویت و معتبر و با دولت مستحکمی است. اسرائیل تنها رژیمی است که به طور انحصاری دارای سلاح‌های هسته‌ای است و از مدت ها این جنگ‌افزار را در اختیار داشته و ارتش اسرائیل 100 تا 200 بمب هسته‌ای دارد و این برای قتل عام کافی است، بنابراین پرداختن به موضوع ساخت بمب اتمی از سوی ایران مصداقی از حقه بازی است».

رئیس مجلس با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در خصوص سلاح هسته‌ای، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فتوا دادند که ایران نمی‌تواند دنبال سلاح هسته‌ای باشد و خود آنها نیز عقل دارند که بفهمند فتوا چیز مهمی است و تغییر نمی‌کند؛ وقتی دبیرکل سازمان ملل به ایران آمد به من گفت آیا می‌توانی فتوای رهبری را در مجلس تصویب کنید؟ من به وی پاسخ دادم که ممکن است مجلس امروز قانونی بگذارد و فردا قانون خود را تغییر دهد، اما فتوای رهبر تغییر نمی‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه آنها می‌دانند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، یادآور شد: حتی در گزارش آمریکایی‌ها نیز چنین چیزی گفته شده، اما آنها به ایران می‌گویند شما کشور الهام‌بخش و تاثیرگذاری در منطقه هستید و حالا قدرت فناوری هسته‌ای نیز پیدا می‌کند، بنابراین با این موضوع در معادلات منطقه‌ای تغییر ایجاد می‌شود؛ آنها این موضوع را تبلیغات نمی‌گویند، بلکه در جلسات با ما می‌گویند.

وی ادامه داد: من در جلسه‌ای در مذاکرات هسته‌ای به فردی گفتم که حرف اصلی شما چیست؟ او پاسخ داد مهمترین مسئله شما این است که با فناوری هسته‌ای تراز کشور شما در منطقه تغییر می‌کند. این مصاف کوچکی نیست و به مجاهدت، فهم و دقت نیاز دارد؛ تمام خصوصیاتی که در این پنج شهید وجود داشت امروز کشور به اشد وجه به آن نیاز دارد.

رئیس مجلس با اشاره به بحران‌های منطقه، گفت: بحران‌هایی که در منطقه وجود دارد دعوای شیعه و سنی و به وجود آوردن جریان افراطی مگر در گذشته وجود داشت؟ خیر؛ این مسائل موارد جدیدی است که به وجود آوردند، اما موضوع کوچکی نیست.

لاریجانی ادامه داد: دشمنان موجوداتی ایجاد کردند که از سربریدن مردم لذت می‌برند. لذت می‌برند که اتوبوسی را گلوله باران کنند و از ربایش زنان نیز لذت می‌برند؛ زمانی کشورهای بزرگ فکر می‌کردند اگر چنین موجوداتی را به وجود آورند می‌توانند از آن به خوبی استفاده کنند، لذا آنها را با حساب به وجود آوردند.

وی با اشاره به سخن بوش پدر در سال 2003، گفت: بوش پدر در سال 2003 عنوان کرد «ایران باید به وسیله دشمنان خود محاصره شود و تا سال 2008 باید این هدف محقق شود». البته نتوانستند این هدف را محقق کنند، اما آنها برای هدف خود گروه بدلی مجاهدی ایجاد کردند که آن را به جان ایران بیاندازند و دعوای شیعه و سنی راه بیاندازند و افراطی‌گری به وجود آورند و به جای اینکه فکر الهام‌بخش اسلام و انقلاب اسلامی مردم را بیدار کنند، دعوای درونی به وجود آوردند.

رئیس مجلس درباره گروه داعش، گفت: سران داعش از وابستگان بودند و مهمترین سران آن در زندان آمریکایی‌ها بودند که آنها را آزاد کردند و به آنها گفتند جریانی به راه بیاندازید؛ در جریان سوریه نیز آنها به ناآرامی‌ها کمک کردند، چون استفاده آمریکا از تروریسم تاکتیکی است و برای رسیدن به هدف از تروریسم نیز استفاده می‌کنند و در ادامه داعش را به وجود آوردند، یعنی جریان افراطی که به جان کشورهای منطقه که آن را به وجود آوردند، نیز خواهد افتاد.

لاریجانی ادامه داد: دشمنان به دنبال گسترش این دعوا هستند و این پدیده مهمی است که در منطقه رشد کرده و یک نوع دیوانگی نیز در آن وجود دارد. امام علی(ع) می‌فرمایند«تندروی نوعی جنون است، زیرا تندرو پشیمان می‌شود و اگر نشود دیوانگی او پابرجاست». این حرف متینی است و می‌بینید که در حال و وضع داعشی‌ها جنون وجود دارد.

وی با بیان اینکه مصاف با داعش، مصاف کوچکی نیست، یادآور شد: این مصاف به انرژی، وقت و فکر نیاز دارد تا مسلمان‌ها را از چنگ اینها نجات دهیم. اگر در گذشته با تاکتیک‌های روشنی از رژیم دیکتاتور مواجه بودیم، امروز این تاکتیک‌ها متنوع شده و مصاف بست پیدا کرده است، پس باید مسلکی زندگی کرد و هدف‌گرا باشیم و باید بیش از گذشته در راه‌مان استقامت داشته باشیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه نباید میراث و انقلابی که به دست شهدا رشد یافته را فراموش کنیم، گفت: این میراث و انقلاب امروز دست این نسل جدید است و نسل جدید با برداشت‌هایی از حکمت مدیریتی آنها این مصاف را مدیریت می‌کند.

لاریجانی در خصوص مشکلات موجود در کشور، گفت: مشکلات اقتصادی در درون کشور وجود دارد که بخشی از آن به دلیل بی‌تدبیری و بخشی به خاطر تحریم‌هاست؛ ما در این زمینه نیاز به تدبیر، دقت نظر و فداکاری داریم. وقتی هرخانه‌ای سر می‌زنیم مشاهده می‌کنیم جوانان بیکار در آن وجود دارند و این موضوع انسان را نگران می‌کند، بیکاری و تورم درد بزرگی است.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال با عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، یادآور شد: اینکه امسال رهبر معظم انقلاب با عنوان عزم ملی و مدیریت جهادی مطرح فرمودند راهی جز این نیست و باید واقعا مجاهدانه کار کرد. گاهی مشاجرات سیاسی در کشور که به هر دلیلی به وجود می‌آید آدم را متعجب مِی‌کند، چون ما با مصاف سختی در کشور روبرو هستیم، البته موارد غلطی در کشور وجود دارد، اما این به این معنا نیست که غلط را با غلط پاسخ دهیم و نیاز به حلم داریم.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر می‌خواهیم راه این بزرگان را بپیماییم باید ببینیم که چکار کنیم. امسال سال اقتصاد مقاومتی است و باید کشور ما از نظر تولید رونق پیدا کند و اقتصادمان مردمی شود، اما این‌طور نیست.

لاریجانی با اشاره به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، گفت: سیاست‌های اصل 44 توسط رهبری تصویب شد، اما چه بلایی برسر این قانون در آوردند. آیا این‌گونه اقتصاد مردمی می‌شود؟ آن را از دولت گرفتند و به جاهای غیردولتی دادند. اگر ما نیروگاه‌ها را بابت بدهی از وزارت نیرو بگیریم و به وزارت دفاع بدهیم کار غیردولتی بودن به آنها دست می‌دهد یا اگر پتروشیمی‌ها را از وزارت نفت به وزارت دفاع بدهیم، درست است؟

وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی هم‌اکنون خصوصی شده واکثر شرکت‌های بزرگ چنین سرنوشتی پیدا کردند یا در سهام عدالت مقدار بسیاری از سهم شرکت های بزرگ را به مردم دادند. حالا این پرسش مطرح است که آیا به شما حس مالکیت دست داده یا سهام عدالت به اسم و ورقی تبدیل شده که شاید در خانه‌ها هم پیدا نکنیم؟ این‌گونه که سیستم اصلاح نمی‌شود.

رئیس مجلس افزود: اینکه مقام معظم رهبری سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی را ابلاغ کردند، یعنی اینکه مردمی شود و رقابت به وجود آید، اما این‌گونه رشد حاصل نمی‌شود و تا رقابت حاصل نشود دانشگاه‌های ما پیشرفت نمی‌کنند. هم‌اکنون پژوهش‌های دانشگاه‌ها ارتباطی به تولید ندارد، اما اکثر درآمد دانشگاه‌های معتبر دنیا از بخش‌های تولیدی حاصل می‌شود، اما بخش تولیدی ما احساس نیاز نمی‌کند و نتیجه آن این می‌شود که ما بودجه تصویب کنیم و به دانشگاه‌ها بدهیم و دانشگاه‌ها نیز پژوهش‌هایی انجام دهند که معلوم نیست به درد دنیای ما می‌خورد یا آخرت‌مان.

لاریجانی ادامه داد: پس اگر رقابت در کشور و مردمی بودن اقتصاد به وجود نیاید، دانشگاه ما رویکرد صحیحی پیدا نمی‌کند و رهبری مسئله مهمی را رقم زدند، اما به درستی اجرا نشد. این حجم کار که مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی مطرح فرمودند به مجاهدت زیاد نیاز دارد و جز با مدیریت جهادی امکان‌پذیر نیست؛ دولت باید عزم خود را بر این کار جزم کند.

وی با اشاره به هفته دولت، خاطرنشان کرد: ما به دولت یازدهم تبریک می‌گوییم؛ آنها کارهای زیادی انجام دادند، اما ما باید در این راه بی‌منت تلاش کنیم و اگر می‌خواهیم راه شهید رجایی و باهنر را طی کنیم باید بدانیم امروز میدان مجاهدت داخل کشور و اقتصاد مقاومتی است و اگر این دو را درست کنیم می‌توانیم در مذاکرات هسته‌ای ناجح باشیم وگرنه در مذاکرات نمی‌توانیم پیروز باشیم، لذا امروز بیش از گذشته به راه و مسلک این شهیدان نیاز داریم و باید بیش از گذشته همدیگر را تحمل کرده و اخلاق‌گرا باشیم و از برخی چیزها بگذریم.

رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است برخی مسائل غلط باشد، اما باید به خاطر یک مأموریت مهمتر از این موضوعات بگذریم، لذا یاد کردن از شهدای بزرگ که افتخار ایران اسلامی هستند و موتلفه اسلامی که حزب پایدار در کشور ماست باعث افتخار است و موتلفه باید مفتخر باشد که چنین شهدای بزرگی را در درون این حزب دارد و باید از این‌گونه نشست‌ها این پند را بگیریم که در منطقه و صحنه بین‌الملل در مصاف دشوارتری قرار داریم.

۱۳۹۳/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...