نسخه چاپی

یك كارشناس طب سنتی تشریح كرد

تدابیر رفع زخم معده

یك كارشناس طب سنتی تدابیر رفع زخم معده را تشریح كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سید جواد علوی درباره تدابیر زخم معده اظهار داشت: افراد قبل از گرسنگی غذا مصرف نکنند و قبل از سیر شدن دست از غذا بکشند. هر لقمه را 30 تا 40 بار بجوند. سر سُفره حرف نزنند. مصرف مایعات و میوه و ماست با فاصله قبل و بعد از غذا رعایت کنند و چند نوع غذا با هم نخورند.

وی درباره پرهیزات غذایی عنوان کرد: بهتر است افراد مبتلا به زخم معده غذاهای تند، شور، ترش، پُر ادویه، چرب، سرخ کرده، کارخانه‌ای، آماده و سنگین مصرف نکنند. همچنین، از مصرف قهوه،کاکائو، چای پر رنگ، نوشابه گاز دار، غذاهای خمیری، فست فود و آب یخ پرهیز کنند.

این کارشناس طب سنتی درباره غذاهای مفید برای درمان زخم معده افزود: از غذاهای مفید می‌توان به آش جو، شیر برنج، فرنی شیر بُز (خصوصا برای معده‌های گرم )، روغن زیتون، گوشت جوجه مرغ با کمی زرشک و سماق طعم دار شود، برنج سفید یک واحد- جو پوست کنده نیم واحد را مخلوط و با آب پخته شود و سپس نیم واحد نشاسته را در آب سبوس گندم حل شود و به آن اضافه کنید تا خوب بپزد و مثل حریره شود و در انتها 5 گرم صمغ عربی و 5 گرم کتیرا اضافه شود و به صورت نیم گرم مصرف شود، و همچنین می‌توان به دیگر خوراکی‌ها شربت آب و عسل، جلاب و ماءالشعیر طبی نام برد.

علوی اضافه کرد: "به"، گلابی، سیب، مویز، مربای بالنگ، مربای آمله، مربای هلیله و مربای پوست پسته برای افراد مبتلا به زخم معده مفید است.

وی خاطرنشان کرد: خاکشیر و نبات و آب جوش، 15 گرم زنیان، 20 گرم شیرین بیان، 15 گرم انیسون، 10 گرم زیره سبز، 15 گرم سیاهدانه را نرم کوبیده شود و بعد از هر غذا، یک قاشق مربا خوری مصرف شود. همچنین، جویدن سقز، مصطکی و عسل روزی 4 تا 5 بار مفید است.

۱۳۹۳/۶/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...