نسخه چاپی

بازتاب سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در رسانه‌های خارجی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز یكشنبه اعلام كرد كه یك پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی كه قصد ورود به حریم هسته‌ای نطنز را داشته با موشك سرنگون كرده است. این خبر در رسانه‌های سراسر جهان بازتاب گسترده‌ای داشت.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز در پی انتشار این خبر گزارش داد: ایران توانسته است یک پهپاد جاسوسی را در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای نطنز هدف موشک قرار دهد که سپاه پاسداران ایران می‌گوید متعلق به اسرائیل بوده است.

بنا بر اطلاعیه نیروهای سپاه این پهپاد از نوع رادارگریز و پنهان‌کار بوده و قصد ورود به حریم هسته‌ای نطنز را داشته است.

رویترز در ادامه ‌آورده است: تأسیسات نطنز یکی از اصلی‌ترین مسائل مورد اختلاف میان کشورهایی است که ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند. ادعایی که ایران همواره آن را رد کرده است.

این خبرگزاری همچنین گزارش داد: اگر خبر سرنگونی این پهپاد صحت داشته باشد، احتمالا" از نوع هرون (Heron) یا نوع قوی‌تر آن ، یعنی هرون-تی‌پی (Heron TP) ساخت اسرائیل است که برای یک مأموریت، با چنین مسافتی مناسب است.

ایران همواره اسرائیل و هم‌پیمانانش را به ترور دانشمندان هسته‌ای و حمله به سایت‌های هسته‌ای‌اش با ویروس‌های کامپیوتری متهم کرده است. اما اسرائیل همیشه از پاسخگویی به این اتهامات سر باز زده است و ارتش نیز روز یکشنبه اعلام کرد در مورد گزارشات خارجی اظهار نظر نمی‌کند.

همچنین شبکه خبری بی‌بی‌سی اعلام کرد: نیروی سپاه پاسداران ایران یک پهپاد جاسوسی را توسط موشک در منطقه‌ای در 300 کیلومتری جنوب پایتخت سرنگون کرد. اما در اطلاعیه سپاه اشاره‌ای به زمان سرنگونی این هواپیمای بدون سرنشین و جزئیات چگونگی انجام این کار اشاره‌ای نشده است.

اسرائیل پیش از این بارها تهدید کرده است به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله خواهد کرد، این در حالی است که یک سخنگوی ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اظهار کرد: هیچ اظهار نظر یا واکنشی وجود ندارد که بخواهیم در مورد این‌گونه گزارشات خارجی ارائه دهیم.

این پهپاد در نزدیکی تأسیسات هسته‌ای نطنز سرنگون شده است. نطنز در واقع اصلی‌ترین تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در ایران است که گفته می‌شود بیش از 16 هزار سانتریفیوژ در آن قرار دارد.

روزنامه گاردین نیز با انتشار خبر سرنگونی این پهپاد رژیم صهیونیستی نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین در نزدیکی یک تأسیسات هسته‌ای‌اش علیه جنگ‌طلبی ‌ها اقدام کرده است.

این روزنامه انگلیسی در ادامه به ورود یک پهپاد به خاک ایران در سال گذشته پرداخت که این هواپیما نیز توسط نیروهای ایرانی به طور کاملا" سالم به زمین نشانده شد.

گاردین نوشت: یک سخنگوی سپاه پاسداران سال گذشته گفت این پهپهاد آمریکایی مهندسی معکوس شده است.

این روزنامه همچنین یادآور شد: نطنز اصلی ترین مرکز غنی‌سازی اورانیوم در ایران است که بیش از 16 هزار سانتریفیوژ را در خود جای داده است. همچنین حدود 3هزار سانتریفیوژ دیگر در تأسیسات زیرزمینی فردو قرار دارد که به دلیل موقعیت آن قابل دستیابی نیست.

در اطلاعیه روز یکشنبه سپاه پاسداران ایران آمده است که این پهپاد قصد نزدیک شدن به تأسیسات هسته‌ای نطنز را داشته است. اسرائیل پیش از این بارها تهدید کرده به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند.

مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل هیچ‌گاه در پاسخ به این گزارشات اظهار نظر نکرده‌اند.

همچنین روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از رسانه‌های داخلی ایران نوشت: ایران اعلام کرده است یک پهپاد جاسوسی اسرائیل را در نزدیکی شهر نطنز که یکی از تأسیسات مهم هسته‌ای این کشور در آن واقع شده را با موشک هدف قرار داده است.

نطنز یکی از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف میان ایران و کشورهایی بوده است که این کشور را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند.

هاآرتص همچنین آورده است: گفته می‌شود اسرائیل تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه است اما مقامات اسرائیلی همواره توقف پیشرفت تکنولوژی هسته‌ای ایران را خواستار شده‌اند. ایران همواره تأکید کرده که چنین خواسته‌ای غیرممکن است.

به نوشته این روزنامه ایران همیشه اسرائیل را به ترور دانشمندان هسته‌ای‌اش و هدف قرار دادن این تأسیسات هسته‌ای با ویروس‌های کامپیوتری متهم می‌کند، اگر چه اسرائیل هیچ‌گاه در مورد این گزارشات اظهار نظر نکرده است. در سال 2010 تأسیسات هسته‌ای ایران هدف یک ویروس قرار گرفته بود که شواهد قویا" نشان می‌داد این ویروس توسط آمریکا و اسرائیل منتشر شده است اما هیچ کدام از دولت‌ها مسئولیت آن را نپذیرفتند.

علاوه بر این رسانه‌های دیگری چون آسوشیتدپرس، شبکه فاکس نیوز، اسکای نیوز، راشا تودی، الجزیره و بسیاری پایگاه‌های اینترنتی دفاعی و نظامی خبر سرنگونی این پهپاد را به طور گسترده پوشش دادند.

۱۳۹۳/۶/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...