نسخه چاپی

صبر می‌كردند نوه‌ام هم می‌توانست بازی خداحافظی‌ام را ببیند

مهاجم پیشین تیم ملی فوتبال كشورمان گفت: اگر از سوی فدراسیون كمی صبر می‌كردند نوه‌ام هم می‌توانست بازی خداحافظی‌ام را ببیند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، کسی که راه مربیگری را خوب پیش می‌رود و قصد دارد از مسیر درستی به نیمکت تیم‌های فوتبال برسد، این روزها در تمرینات بایرن‌مونیخ کارهای پپ گواردیولا، یکی از بهترین مربیان جهان را زیر نظر گرفته است. وحید هاشمیان که به دلیل حضور در دوره پرولیسانس مربیگری فدراسیون فوتبال آلمان، باید یک دوره کارآموزی را در تیم‌های بوندس‌لیگایی بگذراند، به انتخاب خودش و موافقت باشگاه بایرن‌مونیخ در تمرینات این تیم شرکت کرده و به گفته خودش این فرصت بسیار بزرگی برای اوست.

وحید هاشمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم درباره حضورش در کلاس‌های مربیگری فدراسیون فوتبال آلمان که منتهی به حضورش در تمرینات بایرن‌مونیخ شده، بحث تیم ملی و تمدید قراردادش کارلوس کی‌روش، بازی خداحافظی‌اش که فدراسیون فوتبال برنامه‌ریزی کرده و دیگر مسائل صحبت کرده است.

تسنیم: ابتدا درباره روند کلاس‌های مربیگری‌تان صحبت کنید که در چه وضعیتی قرار دارید و شرایط چگونه است؟

کلاس‌های مربیگری پرولیسانس فدراسیون فوتبال آلمان که به مدت 10 ماه طول می‌کشد، به چند بخش تقسیم می‌شود که باید تمام این دوره را به صورت منظم پشت سر بگذاریم. بخش اول بحث‌های تئوری بود که در کلاس‌ها شرکت می‌کردیم و یک بخش عملی هم در کلاس‌های‌مان داشتیم که به ما برنامه می‌دادند و آنها را در زمین پیاده می‌کردیم. مربیگری در بخش‌های روانشناسی، تغذیه، آنالیز و ... همه در این دوره آموزش داده می‌شود و باید آنها را پشت سر بگذاریم.

تسنیم: حضورتان در مسابقات قهرمانی زیر 19 ساله‌های آسیا چطور بود؟

یک دوره 10 روزه بود که ما را به مجارستان بردند تا بازی‌ها را از نزدیک ببینیم و آنالیز کنیم. این دوره نیز به صورت کارآموزی بود و باید آن را پشت سر می‌گذاشتیم. بعد از این، دوره کارآموزی حضور مربیان در تیم‌های بوندس‌لیگای یک و دو است که اکنون در حال گذراندن این دوره هستیم. سال گذشته مونشن گلادباخ و هرتابرلین قبول نمی‌کردند که مربیان این دوره کار‌آموزی را در این تیم‌ها بگذرانند و بایرن‌مونیخ هم تا به حال چنین چیزی نداشته، اما خوشبختانه من این دوره را در تیم بزرگی چون بایرن‌مونیخ می‌گذرانم.

تسنیم: چه شد که این تیم را انتخاب کردید؟

در این کلاس مربی‌ای که در تیم جوانان وردربرمن حضور دارد، این دوره را در تیم بزرگسالان همان تیم می‌گذراند. من هم چون در هامبورگ زندگی می‌کنم می‌توانستم در تمرینات هامبورگ یا بوخوم شرکت کنم اما ترجیح دادم به تیم بزرگتری بروم و بایرن‌مونیخ را انتخاب کردم. آنها نیز چون بازیکن سابق‌شان بودم مخالفتی نکردند و قبول کردند که در تمرینات این تیم حاضر شوم.

تسنیم: برای حضور در تمرینات بایرن‌مونیخ باید مراحلی هم طی می‌شد یا فقط با یک درخواست به تمرینات رفتید؟

دو مسئله در این خصوص وجود داشت. باید دو تعهدنامه را به فدراسیون فوتبال آلمان و باشگاه بایرن‌مونیخ می‌دادم تا بتوانم در تمرینات این تیم شرکت کنم. البته زمانی که خواستم به بایرنی‌ها تعهدنامه را بدهم آنها خندیدند و به تعهدنامه احتیاجی نداشتند اما طبق قانون باید این کار انجام می‌شد. همچنین از باشگاه بایرن‌مونیخ باید تاییدیه می‌گرفتم که در این تیم حضور داشتم که البته چون من پیش از این بازیکن بایرن‌مونیخ بودم نیازی به این تاییدیه نبود.

تسنیم: این تعهدنامه چه شرایطی دارد؟

چون من هر روز باید در تمرینات این تیم شرکت کنم و نکات یادداشت‌برداری می‌شود، باید به باشگاه بایرن‌مونیخ و فدراسیون تعهد بدهم که اطلاعات تمرین را به کسی ندهم و فقط برای مدرس کلاس‌ها باشد. اگر در این دوره کسی بخواهد اطلاعات تمرین باشگاه‌ها را به کسی بدهد، به طور کلی از کلاس‌ها اخراج می‌شود.

تسنیم: در این مدت چه نکاتی از تمرینات بایرن‌مونیخ یاد گرفته‌اید؟

هنوز دو هفته دیگر از این دوره باقی مانده و باید ببینم در ادامه چه خواهد شد. هنوز جمع‌بندی نهایی‌ام را انجام نداده‌ام.

تسنیم: سؤالاتی که دارید را از گواردیولا پرسیده‌اید؟

گواردیولا آنقدر سرش شلوغ است که همین که اجازه داده در تمرینات تیمش شرکت کنم باید از او تشکر کنم. حضور در تمرینات بایرن‌مونیخ که یک تیم بزرگ است، فرصت بسیار بزرگی محسوب می‌شود و باید از این فرصت استفاده کنم. دوست ندارم برای گواردیولا مزاحمتی ایجاد کنم و نکاتی که می‌خواهم را یادداشت کرده‌ام. کمک مربی بایرن هم هر روز موضوع جدید تمرین و برنامه‌هایی که قرار است انجام شود را به من می‌دهد تا بتوانم بهتر تمرینات را زیر نظر بگیرم. سؤالاتم از گواردیولا را نوشته‌ام تا یک روز که برنامه خلوت‌تر شد از او بپرسم.

تسنیم: احتمال دارد بعد از این دوره از کلاس‌های فدراسیون و زمانی که مدرک مربیگری را گرفتید در بایرن‌مونیخ فعالیت‌تان را ادامه دهید؟

نه؛ این فکرهای ایرانی‌هاست و من آمده‌ام به اینجا تا دوره کارآموزی‌ام را بگذرانم و بعد از یادگیری و پایان کارم بروم.

تسنیم: به نظرتان چرا بین فوتبال آلمان و ایران تا این حد تفاوت وجود دارد. در فوتبال ایران شاید به مربیان جوانی چون وحید هاشمیان فرصت کار داده نشود اما در آلمان اینگونه با شما برخورد می‌شود و در تمرینات تیم بزرگی چون بایرن‌مونیخ شرکت کرده‌اید.

مقایسه که کاملاً اشتباه است و نباید فوتبال آلمان و ایران را با هم مقایسه کنیم. آلمانی‌ها با برنامه ریزی و نظمی که دارند کارشان را پیش می‌برند اما متأسفانه فوتبال ما دچار یک آشفتگی در همه زمینه‌هاست. اینکه به من به عنوان یک خارجی در آلمان فرصت و شانس حضور در این کلاس‌ها را داده‌اند ارزش زیادی دارد. البته همه چیز فقط شانس نیست و خودم هم تلاش زیادی کرده‌ام تا این فرصت را به دست آوردم، اما حضورم در چنین کلاس‌هایی به عنوان یک خارجی فرصت بسیار بزرگی است. فوتبال ما دچار آشفتگی است همانند اینکه چند روز پیش خواندم که می‌خواهند برای من بازی خداحافظی برگزار کنند.

تسنیم: چطور؟

زمانی که از بازی‌های ملی خداحافظی کردم نه ازدواج کرده بودم و نه فرزندی داشتم. اکنون فرزند من بزرگ شده و وقت رفتنش به مهدکودک و آمادگی است که می‌خواهند برای من بازی خداحافظی برگزار کنند. البته خوشحالم که دخترم هم می‌تواند بازی خداحافظی‌ام را ببیند و شاید اگر کمی صبر می‌کردند نوه‌ام هم می‌توانست به تماشای بازی خداحافظی‌ام بنشیند.

تسنیم: با این شرایط برای بازی 27 آبان با کره‌جنوبی که اعلام شده بازی خداحافظی همزمان شما، مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی است، شرکت می‌کنید؟

فعلاً نمی‌دانم چه اتفاقی رخ می‌دهد. کسی با من تماسی نگرفته که بدانم برنامه چیست و باید چه کاری انجام دهم. مشخص نیست که چه اتفاقی رخ می‌دهد.

تسنیم: مسئله مهم دیگری که وجود دارد بحث تمدید قرارداد سرمربی تیم ملی است. کی‌روش اعلام کرده که برنامه‌اش برای جام جهانی 2018 روسیه است. درست است که بعد از نزدیک به 4 سال حضور جام ملت‌ها نادیده گرفته شود؟

من نمی‌دانم که او چه برنامه‌ای دارد، اما می‌خواهم بدانم این درست است که ما به جام ملت‌های آسیا برویم و اگر اوت شدیم هم ایرادی نداشته باشد، اما هدف‌مان را جام جهانی قرار دهیم؟! باید ببینیم برنامه چیست. اگر قرار به جوانگرایی باشد و بخواهیم تیم را در جام ملت‌ها تغییر بدهیم، اگر نتیجه هم نگیریم مسئله‌ای نیست و می‌توان به آینده امیدوار بود. تیم ملی آلمان چند دوره در تورنمنت‌ها به مقام‌های دومی و سومی رسید و یک کار اصولی انجام داد، اما اگر ما بخواهیم کار اصولی انجام ندهیم، این صحبت‌ها منطقی نیست. اگر قرار باشد با همین تیم و این سن و سال‌ها راهی جام ملت‌ها شویم به نظرم کار درستی نکرده‌ایم و باید به فکر انجام یک کار اصولی باشیم.

تسنیم: برخی می‌گویند ما راهی جام جهانی شده‌ایم و اکنون باید به فکر قهرمانی در جام ملت‌ها باشیم که بیش از 30 سال است به این عنوان دست پیدا نکردیم. با این صحبت‌ها موافقید؟

صعود ما به جام جهانی قطعی و مشخص نیست. ما در این دوره هم با سختی توانستیم راهی جام جهانی شویم و بعد از باخت به لبنان و ازبکستان کارمان خیلی سخت شده بود و با خوش شانسی راهی جام جهانی شدیم. اینکه فکر کنیم حتماً به جام جهانی 2018 صعود می‌کنیم درست نیست. باید در تیم ملی یک کار اصولی انجام دهیم.

تسنیم: پس شما معتقدید باید در تیم ملی جوانگرایی شود؟

اگر جوان خوب در فوتبال‌مان باشد، چرا که نه. باید بازیکنان جوان را پرورش دهیم و برای این کار باید از مربیان خوب و جوانی استفاده کنیم که انگیزه بالایی دارند و می‌توانند برای بازیکنان جوان دوره‌هایی بگذارند که فوتبال را به خوبی یاد بگیرند. فدراسیون فوتبال موظف است که دوره‌های خوب بگذارد تا مربیان خوب بتوانند بازیکن پرورش دهد تا آینده فوتبال‌مان را تضمین کنیم. شاید بدون این کار هم چند بازیکن جوان بیایند اما تعداد اندک شمار است.

انتهای پیام/

۱۳۹۳/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...