نسخه چاپی

ادعای احتمال دیدار اوباما و روحانی

دوشنبه هفته آینده نشست دو جانبه وزیر امور خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می شود.

به گزارش نما به نقل از آریا، ظريف و اشتون روز 10 شهريور در شهر بروکسل ديدار مي‌کنند. قرار است در اين نشست، در مورد دور بعدي مذاکرات هسته‌اي که گفته مي‌شود پيش از آغاز مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک برگزار مي‌شود، گفت‌وگو کنند.

يک سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نشست هفته آينده وي با وزير امور خارجه ايران را ملاقاتي مهم جهت آمادگي براي برگزاري دور بعدي مذاکرات هسته‌اي، توصيف کرده است.

وي در مورد نشست بروکسل به روزنامه وال‌استريت‌ژورنال گفته است: «اين ملاقاتي مهم در راستاي آماده‌سازي شرايط جهت دور بعدي مذاکرات جامع است.»

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي ايران با گروه 1+5 در خصوص ديدار "محمدجواد ظريف" وزير امور خارجه ايران و "کاترين اشتون" مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در بروکسل گفته است: در اين ديدار آخرين وضعيت مذاکرات هسته اي ايران و گروه 1+5 و نحوه پيگيري اين مذاکرات بررسي مي شود.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي ايران با بيان اينکه معاونان ظريف و اشتون نيز در بروکسل آخرين وضعيت مذاکرات را ارزيابي خواهند کرد، تصريح کرده است: ديدارهاي دوجانبه ديگري نيز قبل از نشست نيويورک برگزار خواهد شد که در حال تنظيم زمان و سطح آن هستيم.

نشست نيويورک

برخي کارشناسان معتقدند هنوز اختلافات اساسي در مسير رسيدن به توافق وجود دارد و دو طرف به نشست هاي بيشتري نياز دارند .از اينرو حساسيت ها به مذاکرات ژنو و همچنين نشست بعدي ايران و1+5 با توجه به اينکه احتمالاً در نيويورک (مقر سازمان ملل) برگزار خواهد شد؛افزايش يافته است.

روزنامه وال استريت ژورنال، در اين باره نوشت؛ويليام برنز، معاون وزير خارجه آمريکا در آينده نزديک بازنشسته مي‌شود. با اين حال گفته شده که برنز و همچنين جک سوليوان، مشاور امنيت ملي جو بايدن، معاون رييس‌جمهور حتي پس از ترک پست‌هاي کنوني خود در کاخ سفيد ، به حضور خود در مذاکرات هسته‌اي با ايران ادامه خواهند داد.

رابرت اينهورن، مشاور پيشين وزارت امور خارجه آمريکا در امور منع اشاعه سلاح هاي اتمي، در اين باره گفته است اين تمايل وجود دارد که بيشترين تلاش انجام شود تا مذاکرات در پايان تمديد چهارماه به سر انجام برسد.

تلاش نمايندگان ايران و امريکا براي رسيدن به توافق در حالي مطرح است که خبرهاي تاييد نشده اي وجود دارد که برخي تلاش ها در راستاي تشکيل جلسه در سطح سران گروه 1+5 و ايران در نيويورک در حال انجام است.البته برخي منابع خبري نيز از احتمال نشست دوجانبه روحاني و اوباما خبر مي دهند.

به هرحال شهريورماه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک همچون سالهاي گذشته تشکيل جلسه مي دهد جلسه اي که در سال گذشته با گفتگوي تلفني روحاني رييس جمهور ايران و باراک اوباما رييس جمهور آمريکا به اتمام رسيد و حواشي بسياري به دنبال داشت.

سال گذشته پس از برگزاري اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در حالي كه رييس جمهوري اسلامي ايران در حال حركت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه براي خروج از نيويورك بود، اين تماس برقرار شد و طرفين پيرامون مسايل مختلف با يكديگر گفت وگو كردند.

اکنون منابع غيررسمي خبري از احتمال اعلام رسمي توافق نهايي و حتي امضاي توافقنامه جامع هسته اي در ايستگاه نيويورک خبر مي دهند؛ خبري که احتمال دارد پس از ديدار دو جانبه روحاني و اوباما اعلام شود. برخي تحليل ها احتمال انتشار اين خبر را قوت مي بخشد.

به نظر مي رسد ديدار دوجانبه ظريف و اشتون پيش از نشست نيويورک که "مهم" توصيف شده است، در همين راستا صورت مي گيرد.

۱۳۹۳/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...