نسخه چاپی

رابطه طرح آخوندی و سیف و جیب بانك ها !

وام خرید مسكن به میزان ۲ میلیون فقره به اندازه بیش از ۴ برابر طرح مسكن مهر برای دولت بار مالی و هزینه برجای می‌گذارد با این تفاوت كه اقساط مسكن مهر به دولت بازمی‌گردد اما بازپرداختی برای ارائه یارانه سود برای دولت وجود نخواهد داشت.

به گزارش نما به نقل از مسیرآنلاین، در حالیکه کل تسهیلات اعطایی برای ۲ میلیون واحد مسکونی طرح مسکن مهر ۴۰ هزار میلیارد تومان طی ۴ سال بوده و این تسهیلات نیز توسط مردم بازپرداخت می شود، بررسی کارشناسان حکایت از ان دارد که بار مالی طرح وام خرید مسکن برای دولت طی ۵ سال بیش از ۱۷۵ هزار میلیارد تومان و برای ۲ میلیون واحد مسکونی است که به عنوان یارانه سود بوده و در نهایت بازپرداختی نیز ندارد!

وزیر راه و شهرسازی همچنان از طرح پرداخت تسهیلات خرید معادل ۵۰ درصد ارزش یک واحد مسکونی حمایت می‌کند و معتقد است برای خروج بخش مسکن از رکود باید به قشر متوسط جامعه وام پرداخت شود.

آخوندی شنبه همین هفته بخشی از جزئیات طرح مشترک خود و رئیس کل بانک مرکزی را تشریح کرد که در قالب آن حدود ۸۰ میلیون تومان تسهیلات به زوج‌های جوان پرداخت می‌شود و آنها (خانه‌اولی‌ها) نیز باید ۷۰ میلیون تومان داشته باشند تا بتوانند یک واحد مسکونی ۷۵ متری را در محله‌های قدیمی تهران خریداری کنند. بر اساس این طرح طی پنج سال ۱.۵ میلیون فقره وام به متقاضیان هدف پرداخت می‌شود.

کارشناسان ایرادات متعددی را به این نوع تسهیلات وارد کرده و معتقدند اجرای برنامه مشترک آخوندی و سیف می‌تواند چیزی شبیه فاجعه برای بخش مسکن را به‌دنبال داشته باشد. گذشته از تبعات منفی احتمالی طرح مذکور، به گفته وزیر راه‌وشهرسازی سود تسهیلات خرید مسکن از محل بودجه‌های عمومی تامین خواهد شد. گرچه مسئولان کنونی دولت انتقادات زیادی به نحوه تامین منابع طرح مسکن مهر داشته و دارند و این مسئله قاعدتا در تامین سود تسهیلات مورد نظر آخوندی نیز باید صادق باشد، اما با این حال بررسی میزان سود تسهیلات ۵۰ درصد معادل ارزش واحد مسکونی چندین برابر طرح مسکن مهر سود نصیب بانک‌ها خواهد کرد.

بر این اساس مبلغ کل سود دوران بازپرداخت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی ۱۲ ساله با نرخ بهره ۲۵ درصد ۱۷۳ میلیون تومان است. مبلغ کل سود تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی ۱۲ ساله با نرخ بهره ۱۴ درصدی نیز ۸۵ میلیون تومان خواهد بود. به این ترتیب مابه‌التفاوت یارانه سود پرداختی توسط دولت به ازای هر فقره وام ۸۸ میلیون تومان و برای ۱۵۰ هزار فقره تسهیلات ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

با توجه به این‌‌که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده سالانه ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی به متقاضیان هدف (زوج‌های جوان متعلق به قشر متوسط) پرداخت می شود بنابراین مابه‌التفاوت یارانه سود پرداختی توسط دولت به ازای این میزان تسهیلات ۲۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. در مجموع مابه‌التفاوت یارانه سود پرداختی توسط دولت به ازای یک میلیون ۵۰۰ هزار فقره تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی در ۵ سال ۱۳۲ هزار میلیارد تومان خرج روی دست دولت می‌گذارد.

در قالب طرح مهر حدود ۲.۲ میلیون مسکن شهری ساخته شد که ۴۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی هزینه شده در آن طی ۱۵ تا ۲۰ سال برگشت داده می شود اما در قالب طرح آخوندی در یک بازه پنج ساله ۱.۵ میلیون فقره تسهیلات پرداخت خواهد شد که حدود ۱۳۲ هزار میلیارد تومان یارانه سود آن فقط در جیب بانک ها خواهد رفت.

۱۳۹۳/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...