نسخه چاپی

نتانیاهو: هدف بلند مدت ما خلع سلاح حماس است

نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت هنوز زود است كه در مورد آتش بس دائم در غزه صحبت كنیم و هدف بلند مدت ما خلع سلاح حماس است.

به گزارش نما ، تسنیم به نقل از المیادین نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای اولین بار پس از توافق بر سر آتش بس در غزه به سخنرانی پرداخت و گفت: اسرائیل به هرگونه نقض آتش بسی از سوی گروه های فلسطینی با قدرت پاسخ می‌دهد.

نتانیاهو افزود: هنوز زود است که در مورد آتش بس دائم در غزه صحبت کنیم و هدف بلند مدت ما خلع سلاح حماس است. از بین بردن گروهی تروریستی مانند حماس آسان نیست همانطور که آمریکا نتوانست القاعده را از بین ببرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی بدون اشاره به امتیازاتی که در این جنگ از دست داده گفت: حماس در مذاکرات خواستار بندر، فرودگاه و وساطت قطر و ترکیه در مذاکرات و همچنین آزادی اسرای قرار داد شالیت بود که به هیچ کدام دست پیدا نکرد. حماس از شدت پاسخ ما به نقض آتش بس غافلگیر شد و انتظار داشت که ما شروطش را بپذیریم.

وی گفت: آتش بس یک دستاورد بزرگ سیاسی و نظامی برای اسرائیل است.

نتانیاهو افزود: ما مقدار زیادی از تونل ها را تخریب کردیم و صدها مرکز فرماندهی حماس را نابود کردیم و با استفاده از گنبد آهنین از کشته شدن اسرائیلی‌ها جلوگیری کردیم و حماس را از حمله هوایی و زمینی به خود منع کردیم.

وی همچنین خطاب به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت: ابومازون باید یک طرف را انتخاب کند. ما خوشحال خواهیم شد که نیروهای عباس در غزه مستقر باشند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: حجم ضررهایی که خانواده‌‌های اسرائیلی با کشته و زخمی‌های خود متحمل آن شدند را درک می‌کنم.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز جزئیاتی از توافق آتش‌بس غزه بین اسرائیل و گروه حماس که روز سه‌شنبه منعقد شد را منتشر کرد.

خبرگزاری رویترز مفاد زیر را به عنوان بخش‌های اعظم مفاد این توافقنامه بین مذاکره‌کنندگان دو طرف منتشر کرده است:

گام‌های فوری

* حماس و سایر گروه‌های فلسطینی در غزه توافق کرده‌اند، تمامی حملات راکتی و خمپاره‌ای به اسرائیل را متوقف کنند.

* اسرائیل تملامی اقدامات نظامی از جمله حملات هوایی و عملیات زمینی را متوقف خواهد کرد.

* اسرائیل موافقت کرده بخش‌های بیشتری از گذرگاه‌های مرزی خود با غزه را جهت تسهیل ارسال کالا از جمله کمک‌های انسانی و تجهیزات عمرانی به بخش‌های تحت محاصره غزه بازکند.

* مصر موافقت کرده به موجب توافقنامه‌ای دو جانبه و جداگانه مرز 14 کیلومتری خود با غزه در رفح را باز کند.

* تشکیلات خود گردان فلسطین به ریاست محمود عباس، مسئولیت نظارت بر مرزهای غزه را به عهده بگیرد؛ اسرائیل و مصر امیدوارند این امر موجب خواهد شد از ورود تسلیحات، مهمات نظامی و کالاهای دارای مصارف دو گانه به غزه جلوگیری شود.

* تشکیلات خودگردان فلسطین رهبری تلاشهای بین‌المللی با مشارکت کمک‌کنندگان بین‌المللی، از جمله اتحادیه اروپا برای بازسازی غزه را به عهده خواهد گرفت.

* انتظار می‌رود اسرائیل در صورت دوام آتش‌بس، منطقه حائل امنیتی در داخل مرز غزه را از 300 متر به 100 متر کاهش دهد. این اقدام به فلسطینی‌ها اجازه خواهد داد تا به زمین‌های کشاورزی نزدیک به مناطق مرزی دسترسی بیشتری داشته باشند.

* اسرائیل محدودیت‌های ماهی‌گیری در سواحل غزه را از 3 مایل قبلی به 6 مایل افزایش می‌دهد و این احتمال وجود دارد که در صورت دوام آتش‌بس آن را گسترش دهد. در نهایت فلسطینی‌ها تمایل دارند به مرز 12 مایل مورد قبول جامعه بین‌المللی برسند.

موضوعات بلندمدتی که قرار است درباره آن بحث صورت گیرد عبارتند از:

· حماس از اسرائیل می‌خواهد تا صدها اسیر فلسطینی را که در کرانه باختری در پی ربایش و کشته شدن سه نوجوان اسرائیلی بازداشت کرده است، آزاد کند. حماس در ابتدا مشارکت در کشتن این سه اسرائیلی را رد کرد.

* محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان که رهبری حزب فتح را برعهده دارد خواستار آزادی اسرای فلسطینی شده است که مدت های زیادی است در بند هستند. آزادی این اسرا پس از شکست مذاکرات میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان ناکام ماند.

* اسرائیل از حماس و دیگر گروه‌های شبه نظامی در غزه می‌خواهد تا تمام اعضای بدن و وسایل شخصی نظامیان اسرائیلی کشته شده در طی جنگ غزه را باز گرداند.

* حماس خواستار ساختن شدن یک بندر در غزه می‌شود تا کالاها و مردم بتوانند از باریکه غزه منتقل شود. اسرائیل مدت‌های زیادی است که این طرح‌ها را رد کرده است اما احتمال می‌رود پیشرفتی در این قضیه حاصل شود اگر تضمین‌های امنیتی مشخصی داده شود.

* فلسطینیان همچنین خواستار فرودگاه غزه هستند-فرودگاه بین‌المللی غزه که در سال 1998 افتتاح شد اما در اسل 2000 توسط اسرائیل بمباران شد- تا بازسازی شود.

* حماس خواستار رفع انسداد منابع مالی‌اش است تا بتواند حقوق مربوط به 40 هزار نیروهای پلیس، کارکنان دولتی و سایر کارکنان دولتی که طی سال گذشته دستمزدی دریافت نکرده‌اند را پرداخت کند.

۱۳۹۳/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...