نسخه چاپی

ایران صادرات نفت به انگلیس و فرانسه را قطع كرد

عکس خبري -ايران صادرات نفت به انگليس و فرانسه را قطع کرد

وزارت نفت ایران اعلام كرد، در راستای تصمیم پایان دادن به صادرات نفت خام به شش كشور اروپایی، صادرات نفت به شركت‌های انگلیسی و فرانسوی را قطع كرده است.


اين در حالي است که پيشتر رستم قاسمي، وزير نفت ايران بر احتمال قطع صادرات نفت به برخي کشورهاي اروپايي تاکيد کرده بود.

عليرضا نيکزاد رهبر، سخنگوي وزارت نفت ايران روز يکشنبه (۳۰ بهمن) گفت که تهران هيچ مشکلي در صادرات و فروش نفت خام به مشتريان ديگر خود ندارد.

نيکزاد رهبر خاطر نشان کرد: "ما مشتريان نفت خود را داريم و موارد جايگزين براي فروش نفت اين شرکت‌ها در نظر گرفته شده است و نفت‌خام صادراتي را به‌جاي شرکت‌هاي انگليسي و فرانسوي به مشتريان جديد تحويل خواهيم داد."

وزراي امور خارجه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا ۲۳ ژانويه با قطع واردات نفت و انسداد دارايي‌هاي بانک مرکزي ايران در اتحاديه اروپا در راستاي اعمال فشار بر تهران به خاطر برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي موافقت کردند.

اين تحريم‌ها از اول جولاي ۲۰۱۲ اجرا خواهد شد و کشورهاي عضو اتحاديه اروپا تا آن زمان فرصت دارند تا خود را با اين شرايط جديد تطبيق دهند و منابع نفتي جايگزيني براي خود بيايند.

با وجود تاکيد تهران بر اين که فعاليت هسته‌اي ايران ماهيتي غيرنظامي دارد، امريکا، رژيم اسراييل و برخي متحدان اروپايي‌شان ادعا مي‌کنند برنامه هسته‌اي ايران ممکن است جنبه نظامي داشته باشد.

ايران تاکيد دارد به عنوان يکي از امضاکنندگان پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي (ان‌پي‌تي) و عضوي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حق دست‌يابي به فن‌آوري هسته‌اي براي مقاصد صلح‌آميز را دارد.

بنابر بازديدهاي بي‌شمار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از تاسيسات هسته‌اي ايران، هيچ‌گونه مدرکي مبني بر وجود انحراف در برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران به سمت توليد سلاح هسته‌اي يافت نشده است.

۱۳۹۰/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...