نسخه چاپی

لطفا دیگركلنگ به زمین نزنید!

وجود75هزارطرح وپروژه نیمه تمام دركشور باعث شده كه دولت یازدهم اولویت خود رااتمام این پروژه های قرار دهد امری كه با حمایت مجلسی ها نیزهمراه بوده است.

به گزارش نما به نقل از قدس انلاین چندی پیش محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت تاکید کرد که اولویت اصلی دولت اتمام پروژه های نیمه تمام است و ترجیح می دهیم این پروژه ها به مرحله بهره برداری برسد.درخصوص علل افزایش پروژه های نیمه تمام در کشور می توان به عدم تخصیص به موقع بودجه ،طولانی بودن پروژه،قطره چکانی بودن روند بودجه دهی و...را نام برد اما با همین شرایط بنظر می رسد بهتر باشد که دیگر کلنگی به زمین نخورد تا وضعیت پروژه های نیمه تمام قبلی روشن شود.
*آمار معاون روحانی از طرح های نیمه تمام در کشور
معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت : 75 هزار طرح و پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که برای اتمام آنها به چهار میلیون و 170 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.محمد شریعتمداری در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان رضوی که با هدف تهیه مقدمات سفر هیات دولت به این استان تشکیل شده بود افزود : با توجه به حجم منابع محدود مالی کشور حدود 24 سال طول می کشد که این طرحها و پروژه ها به اتمام برسد.
وی با بیان این که طی سالیان گذشته فضای بی اعتمادی در سایه وعده داده شده و انجام نگرفته در سطح کشور شکل گرفته گفت: سفرهای دولت که تحت عنوان کاروان تدبیر و امید صورت می گیرد بر پایه نظامات جدیدی پیش می رود و این کاروان جز در ضرورتها وعده مجددی نمی دهد که قابلیت عمل نداشته باشد.
شریعتمداری گفت : کاروان تدبیر و امید تلاش می کند مجموع پروژه های عمرانی و در حال اجرا را که از پیشرفت فیزیکی بالای 70 تا 80 درصد برخوردار است با کمک دولت و تخصیص منابع از سایر ردیفها و امکاناتی که در اختیار رئیس جمهوری و در ردیفهای متمرکز هست را دوره زمانی کوتاه به سرانجام برساند.
وی افزود: البته این طرحها نیز باید به گونه ای باشد که در زندگی مردم، تامین معیشت آنها و ایجاد اشتغال نیز تاثیر گذار باشند.
معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: اگر پروژه ای باشد که به شکل استثنایی پیشرفت کمتری داشته اما اهمیت فوق العاده ای دارد می توان به آن پروژه هم منابعی را اختصاص داد که مردم زودتر به خدمات مورد نظر برسند.
وی افزود: در بودجه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی در حوزه اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای نیز این سیاست مورد توجه قرار گرفت با این تفاوت که در سفرها معمولا رئیس جمهوری با تخصیص 100 درصد منابع موافقت می کنند و در سال بعد هم تعهد می کنند تخصیص 100 درصد صورت گیرد یعنی در سال 1394 همه پروژه ها به نتیجه و اتمام برسد.
*اتمام پروژه‌های نیمه تمام کشور 20 سال زمان می‌برد
نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی معتقد است، اگر هیچ پروژه دیگری در کشور آغاز نشود، اتمام همین پروژه‌های نیمه تمامی که داریم 20 سال طول می‌کشد. عبدالرضا مصری پروژه‌های نیمه تمام را بلایی برای کشور دانست که استان کرمانشاه هم از آن جدا نیست.وی ضمن طبیعی خواندن وجود تعدادی پروژه نیمه تمام، افزود: مسلما یک راه 500 کیلومتری را نمی‌توان یک ساله ساخت و احداث آن زمان بر است، اما برخی از پروژه‌ها به دلیل کمبود اعتبار چندین سال است که طول کشیده‌اند.
این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه دلیل طولانی شدن تخصیص اعتبار برای پروژه‌ها را نظام بودجه ریزی نادرست کشور خواند و ادامه داد: این نظام یک نظام بدون برنامه و غیر پاسخگو است.مصری گفت: تا زمانیکه این نظام بودجه‌ریزی در کشور حاکم است، نباید انتظار داشت هیچ پروژه‌ای در زمان خود به انجام برسد.
وی با انتقاد از بودجه‌های قطره چکانی که برای پروژه‌ها در نظر گرفته می‌شود، تاکید کرد: به جای اینکه هر سال قسمتی از اعتبار یک پروژه تخصیص یابد، باید تمام اعتبار پروژه در اول در اختیار بانک قرار گیرد و بانک به تدریج آن را به پیمانکار پرداخت کند.
به گفته این نماینده مجلس، در تمام دنیا شیوه پرداخت اعتبارات یک پروژه به این شکل است.
مصری خاطرنشان کرد: تا زمانی که این بودجه ریزی نخ‌نمای ناکارآمد که هر سال ماه‌ها وقت دولت و مجلس را می گیرد برقرار است، شرایط همین خواهد بود.
مصری در ادامه با اشاره به تصمیم امسال دولت برای اختصاص بودجه به پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بیشتری دارند، گفت: این روش همچنان باعث می‌شود استان‌های برخوردار که در گذشته اعتبار بیشتری دریافت کرده‌اند، برخوردارتر شوند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این با وجود اینکه بارها سوال کردیم هرگز لیست 290 پروژه ای که پیشرفت بالا داشتند اعلام نشد، مثلا راه آهن کرمانشاه بیش از90 درصد پیشرفت دارد اما برای سال جاری اعتبار مناسبی نگرفت.
به گفته این نماینده مجلس اگر بودجه عمرانی کشور سالی 40 هزار میلیارد تومان باشد و در خوشبینانه ترین حالت هیچ پروژه ای در کشور کلنگ زنی نشود، 20 سال زمان نیاز است تا پروژه های گذشته اجرایی شوند.
*نگاه اقتصادی دقیق‌تر جلوگیری از خسارت پروژه‌ها را به دنبال خواهد داشت
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز در همین باره گفت: برای دولت مجوزهای صادر شده که پروژه‌های نیمه تمام زیر 50 درصد که امکان واگذاری به بخش خصوصی را دارند واگذار کند هر چه نگاه ما از لحاظ اقتصادی دقیق‌تر باشد می‌توانیم از خسارت تاخیر در انجام پروژه‌ها جلوگیری کنیم. مهرداد بائوج لاهوتی سخنگوی کمیسیون عمران در مجلس گفت: بودجه‌ای که سال گذشته به منابع عمرانی تعلق گرفت 15 هزار میلیارد تومان بود اما با توجه به این که ما حدود 3 هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور داریم برآورد ریالی این پروژه‌ها حدود 24 هزار میلیارد تومان است.
لاهوتی تصریح کرد: امسال برای دولت مجوزهای صادر شده که پروژه‌های نیمه تمام زیر 15 درصد را امکان واگذاری به بخش خصوصی را دارند واگذار کنیم هر چه نگاه ما از لحاظ اقتصادی دقیق‌تر باشد می‌توانیم از خسارت تاخیر در انجام پروژه‌ها جلوگیری کنیم.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: طرحی نیز در کمیسیون عمران مطرح شده که بتوانیم با تغییر کاربری پروژه‌ها در زمینه عملکرد آن‌ها پروژه‌های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار و به اتمام برسانیم.

۱۳۹۳/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...