نسخه چاپی

تردد بمب های متحرك در خیابان‌ها

معاون سازمان ملی استاندارد ایران از آغاز بازرسی ادواری مخازن سی.ان.جی خودروهای گازسوز و همچنین جایگاههای عرضه سی.ان.جی ظرف چند ماه آینده خبر داد.

بهادر كاظمي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره اين‌كه چرا تاكنون خودروهاي گازسوز موجود در كشور بازرسي ادواري نشده‌اند؟ ‌گفت: بازرسي ادواري از خودروهاي داراي مخازن سي.ان.جي به ايجاد هماهنگي بين دستگاههاي مختلف مانند وزارت نفت، ‌وزارت كشور، سازمان استاندارد و ستاد سوخت نياز داشته كه هماهنگي‌ها در حال انجام است و اميدواريم ظرف چند ماه آينده بازرسي از مخازن سي.ان.جي خودروها آغاز شود.

وي افزود: علاوه بر مخازن سي.ان.جي خودروها قرار است از جايگاههاي عرضه سوخت سي.ان.جي نيز بازرسي ادواري به عمل آيد.

او با بيان اين‌كه حجم كاري مربوط به بازرسي ادواري از مخازن فوق‌العاده بالاست، اظهار كرد: طبق آمارهاي منتشر شده بيش از سه ميليون خودرو گازسوز و بيش از دو هزار جايگاه سوخت‌گيري سي.ان.جي در كشور وجود دارد.

به گفته معاون سازمان ملي استاندارد ايران، در حال حاضر كارشناسان مربوطه در حال گذراندن آموزشهاي مربوط به بازرسي ادواري از مخازن سي.ان.جي هستند.

اين مقام مسئول عنوان كرد: مخازن سي.ان.جي خودروها بايد طبق استاندارد هر سه سال يكبار بايد بازرسي شوند.

او در پاسخ به اين سوال كه تعداد حوادث ناشي از انفجار مخازن سي.ان.جي خودروهاي گازسوز تاكنون چقدر بوده است‌؟ گفت:‌ اغلب خودروهاي گازسوزي كه مخازن سي.ان.جي آنها منفجر شده، به صورت غيراستاندارد تجهيز شده بودند.

وزارت كشور از بيش از دو سال پيش مسئوليت بازرسي ادواري از مخازن سي.ان.جي را بر عهده گرفته، اما به گفته يك كارشناس صنعت سي.ان.جي، مسئولان اين وزارتخانه آشنايي چنداني با بحث سي.ان.جي و بازرسي از مخازن ندارند و در واقع اين كار در حيطه تخصصي آنها نيست و از سوي ديگر مجموعه‌هاي مرتبط نيز از انجام اين كار شانه خالي كرده‌اند.

در ایران نخستين بار در سال ۱۳۵۶ طرح گازسوز کردن خودروها به صورت آزمایشی در شهر شیراز با تبدیل ۱۲۰۰ دستگاه خودرو سواری به مرحله اجرا درآمد. مشابه این طرح در مشهد نیز در سال ۱۳۶۶ اجرا شد. شرکت اتوبوس واحد تهران و حومه نیز در سال ۱۳۷۱ تحقیقاتی را در زمینه گاز سوز کردن اتوبوسهای درون شهری آغاز کرد که در سال ۱۳۷۵ از این نوع اتوبوس‌ها بهره‌برداری شد.

از سال ۱۳۸۳ شرکت خودروسازی سایپا شروع به تولید خودروهای گازسوز نیسان وانت و پراید کرد. بعد از آن شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به منظور اجرای تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۸۶، اقدام به دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی شامل انواع وانت‌، تاکسی‌، آژانس و تاکسی تلفنی کرد. دو شرکت خودروسازي ایران خودرو و سایپا نیز برخی از محصولات خود را به صورت پایه گازسوز وارد بازار کردند.

در این میان در کنار کارخانه‌های خودروسازی، کارگاههای نصب مخزن سی.ان.جی نیز فعال بودند که اوایل سال گذشته ادامه کار این کارگاهها غیر قانونی اعلام شد.

اگرچه ایران طبق رتبه‌بندی انجمن جهانی خودروهای گازسوز در حال حاضر از نظر تعداد خودروهای گازسوز در رتبه دوم جهان قرار دارد، اما بعد از گذشت چندین سال از شروع گازسوز کردن خودروها در ايران هیچ نوع بازرسی از مخازن گاز نصب شده روی این خودروها صورت نگرفته است. برخي كارشناسان و حتي مسئولان دولتي از مخازن سي.ان.جي خودروها كه از آنها بازرسي نشده، به عنوان بمبهاي متحرك خياباني ياد كرده‌اند.

۱۳۹۱/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...