نسخه چاپی

حجت‌الاسلام والمسلمین كریمی:

بیش از 12 هزار پرونده در دیوان عالی كشور مختومه شده است

رئیس دیوان عالی كشور گفت:‌ پرونده‌های زندانی دار در شعب دیوان عالی كشور خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در چند ماهه گذشته كه تعداد پرونده‌های زندانی دار ۱۰۶۰ فقره بوده هم اكنون به ۶۳۴ فقره كاهش یافته است.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی رئیس جدید دیوان عالی کشور طی گفتگویی با روابط عمومی این دیوان، فرازهای برنامه های خود را در آغاز دوره ریاست خود تشریح کرد.

متن گفتگو به شرح ذیل است:

*جناب کریمی با توجه به سوابق خدمتی شما در سمت‌های مختلف قضائی از جمله محاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی استان‌های زنجان و کردستان، دادستان انتظامی قضات، معاون قضائی رئیس قوه قضائیه در زمان حضرت آیت اله یزدی و همچنین در زمان آیت‌الله آملی لاریحانی و نیز سال‌ها که ریاست یکی از شعب دیوان عالی را بر عهده داشته‌اید و در یک سال اخیر نیز بعنوان معاون قضائی و نظارت دیوان عالی انجام وظیفه نموده‌اید وضعیت دیوان عالی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** همانطور که شما اشاره کردید من سال‌ها بعنوان عضوی کوچک از خانواده بزرگ این مجموعه در دیوان انجام وظیفه نموده‌ام دیوان عالی کشور دارای قضاتی با سوابق بالای ۳۰ سال و گاهاً بالای ۴۰ و ۵۰ سال سابقه خدمتی، قضاتی مومن، متعهد، دانشمند و تلاشگر می‌باشند که همگی آن‌ها افتخار تشکیلات قضائی هستند ووجود این قضات وضعیت مطلوبی را در دیوان بوجود آورده است.

*شما در جلسه معارفه خود عنوان فرمودید مدتی است مختومه‌های شعب دیوان از ورودی‌ها بیشتر شده لطفاً در این خصوص بیشتر توضیح دهید؟

**من آمار مقایسه‌ای چهار ماهه سال جاری(سال ۹۳) و چهار ماهه سال گذشته (سال ۹۲) را خدمتتان عرض می‌کنم. در چهار ماهه سال گذشته ورودی پرونده‌ها به شعب دیوان ۱۰۳۰۴ فقره و تعداد مختومه‌ها ۹۱۲۰فقره بوده و درچهار ماهه سال جاری ورودی به شعب دیوان ۱۱۹۰۵ فقره و مختومه یا خروجی ۱۲۱۰۸ فقره بوده است همانطور که ملاحظه می‌فرمائید علیرغم افزایش ورودی پرونده‌ها به شعب دیوان تلاش همکاران محترم ما موجب افزایش مختومه و کاهش موجودی شعب دیوان گردیده است.

*پرونده‌های زندانی دار در شعب دیوان خارج از نوبت رسیدگی می‌گردد یا در نوبت رسیدگی قرار می‌گیرد؟

** پرونده‌های زندانی دار در شعب دیوان عالی کشور خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد لازم به ذکر است که در چند ماهه گذشته که تعداد پرونده‌های زندانی دار ۱۰۶۰ فقره بوده هم اکنون به ۶۳۴ فقره کاهش یافته است.

* در خصوص رفع اطاله دادرسی در شعب دیوان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

**در شعب دیوان عالی کشور پرونده‌ای از قبل از سال ۱۳۹۱ وجود ندارد از طرفی ارجاع به شعب دیوان عالی کشور ساماندهی گردیده و با افزایش هفت شعبه جدید در سال جاری و گذشته موجب گردیده تا رشد موجودی در شعب دیوان متوقف و از میزان آن هر ماهه مقداری کسر گردد.

* جناب کریمی شما در خصوص ایجاد اداره کل نظارت و بازرسی صحبت کردید ابتدا در خصوص لزوم نظارت دیوان به شعب دادگاه‌ها توضیح دهید؟

** در اصل۱۶۱ قانون اساسی، نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم توسط دیوان عالی کشور مورد تاکید قرار داده شده است در حقیقت دو نوع نظارت بر دیوان متصور است.

۱- نظارت خاص که از طریق فرجامخواهی و تجدید نظر خواهی..... صورت می‌پذیرد.

۲- نظارت عام: این نوع نظارت بدین معنی است که علاوه بر فرجامخواهی، دیوان عالی کشور باید ساز و کار‌هایی را به کار گیرد و تشکیلاتی ایجاد نماید تا بتواند به کلیه محاکم تالی، نظارت داشته باشد و عملکرد قضات را مورد بازرسی و بررسی قرار دهد تصویب آئین نامه نظارت دیوان عالی کشور در مورخ ۳۰/۴/۸۹ توسط ریاست محترم قوه قضائیه گامی مثبت در جهت عملی نمودن نظارت عام می‌باشد. در بند الف ماده ۳ آئین نامه مذکور به نظارت ادواری، مستمر و موردی اشاره گردیده است. بحث نظارت ادواری و موردی که بر اساس برنامه تنظیمی توسط قضات مجرب دیوان با عزیمت به استان‌ها صورت می‌گیرد که خود موجب دلگرمی همکاران در شعب بدوی و تجدید نظر شده همچنین تذکرات بازرسین محترم به قضات در جهت اتقان و ارتقاء کیفیت آراء تاثیر به سزائی داشته و دارد.

از بدو ورود اینجانب به دیوانعالی کشور و با توجه به دغدغه‌های فکری ریاست معظم قوه قضائیه حضرت آیت اله آملی لاریجانی (دام برکاته) برای نظارت، اداره کل نظارت و بازرسی دیوان فعال گردید و مدیر کل اداره نظارت که از مدیران نمونه و موفق قوه قضائیه که سال‌ها ریاست کل یکی از استان‌ها را عهده دار بوده با استفاده از فن آوریهای جدید و سیستم مدیریت پرونده (cms) و همچنین به جهت اجرائی کردن بند ه ماده ۱۰ آئین نامه اقدامات مناسبی را انجام داده که از جمله این اقدامات پی گیری پرونده‌های مسن در شعب بدوی و تجدید نظر استان‌ها با عمر بالا که از روند دادرسی و رسیدگی خارج شده بود بجریان افتاده و با همکاری رؤسای محترم کل استان‌ها توسط قضات مربوطه ر سیدگی و تا کنون حدود ۲۵ هزار پرونده از این گونه منتهی به صدور رأی گردیده.

* اقدامات دیگری را که معاونت نظارت انجام داده و یا در برنامه آینده قصد انجام آن را دارد توضیح می‌د هید؟

** با توجه به اینکه احکام صادره محاکم(چه بدوی و چه تجدید نظر) با استفاده از سیستم مدیریت پرونده در اختیار معاونت نظارت دیوان است کار‌شناسان مستقر در اداره کل نظارت با ملاحظه آرای متعارض که در موضوعات یکسان و مشابه صادر گردیده مراتب را جهت صدور رأی وحدت رویه به نظر ریاست دیوان می‌رسانند و این امر باعث می‌گردد تا از صدور آراء متهافت جلوگیری بعمل آید دیگر اینکه تجزیه و تحلیل آرائی که در شعب دیوان عالی کشور نقض می‌گردند در جهت ارتقاء کیفی آراء شعب دادگاه‌ها و کاهش آراء منقوض. این بررسی مشخص می‌کند علت نقض آراء به مسائل ماهوی بر می‌گردد یا علل شکلی دارد چنانچه موضوع به نوعی به ضعف دانش قضائی مربوط شود این کاستی‌ها و ضعف‌ها مدنظر قرار گرفته و در برنامه ریزی‌های آموزشی مورد لحاظ قرار می‌گیرد. موضوع دیگری که در آینده بآن توجه خواهد شد بررسی این موضوع است که چه شعباتی کمترین و بیشترین نقض آراء را دارند که بدیهی است در راستای ماده ۱۲ آئین نامه شعباتی که کمترین آراء نقض شده را داشته باشند به عنوان شعبات بر‌تر شناخته شده و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

* به عنوان آخرین سوال برنامه حضرتعالی برای آینده دیوان عالی کشور چیست؟

** بدواً تلاش درجهت اجرای منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) که در فرمایشات اخیرشان در جلسه هفته قوه قضائیه و همچنین در تمدید ماموریت ریاست قوه قضائیه بیان فرمودند سپس تلاش در جهت ارتقاء جایگاه دیوان عالی کشور بعنوان مرجع عالی قضایی، تلاش در جهت تقویت نیروی انسانی دیوان، تلاش در جهت کاهش موجودی شعب و کوتاه کردن فرآیند دادرسی، تقویت معاونت نظارت دیوان در جهت اجراء کامل آئین نامه نحوه نظارت و نهایتاً تلاش در جهت جلب اعتماد عمومی به دیوان عالی کشور.

۱۳۹۳/۶/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...