نسخه چاپی

درخواست غرامت گروگان های آمریكایی از ایران رد شد

دیوان عالی آمریكا، شكایت 100 تن از اتباع این كشور را كه خواستار غرامت از ایران بودند، وارد ندانسته و رد كرد.

به گزارش نما به نقل از کیهان، ديوان عالي آمريكا، شكايت 100 تن از اتباع اين كشور را كه خواستار غرامت از ايران بودند، وارد ندانسته و رد كرد.
اين شكايت به حوادث تسخير لانه جاسوسي توسط دانشجويان ايراني در سال 58 مربوط بود.
بي بي سي گزارش داد: ديوان عالي آمريكا درخواست گروگان هاي آمريكايي را براي احياء پرونده شكايتشان جهت دريافت غرامت از ايران، رد كرد.
حدود 100 نفر كه گروگان هاي آمريكايي سه دهه پيش در ايران و برخي بازماندگانشان را شامل مي شوند از ديوان عالي آمريكا خواسته بودند اجازه دهد پرونده شكايت آنان براي دريافت غرامت از دولت ايران، بار ديگر به جريان افتد.
اين عده در شكايتي كه حدود ده سال پيش در يك دادگاه بدوي مطرح كردند خواستار دريافت بالغ بر شش ميليارد دلار غرامت از ايران شده بودند اما دادگاه بدوي اين درخواست را رد كرد.
براساس شكايت اوليه، هر يك از گروگان هاي سابق مبلغ 10 هزار دلار به ازاي هر روز كه در بازداشت بود دريافت مي كرد.
اين دادگاه در سال 2002 ميلادي بنا به درخواست وزارت امور خارجه آمريكا، از دريافت غرامت اين آمريكايي ها از ايران جلوگيري كرده بود.
براساس راي دادگاه، پيمان نامه موسوم به بيانيه هاي الجزيره كه بين ايران و آمريكا به امضا رسيد و به آزادي گروگان ها منجر شد، دولت و يا شهروندان آمريكا مجاز نيستند با راي محاكم آمريكايي خواستار غرامت از ايران شوند.
شاكيان قصد داشتند غرامت موردنظر را از دارايي هاي مسدود شده ايران در آمريكا دريافت كنند.
وكيل آنها مي گويد قبل از سقوط شاه در ايران، مقاديري از پول ايران نزد بانك هاي آمريكايي سپرده شده بود كه در زمان رياست جمهوري جيمي كارتر مسدود شده، و همچنان در بانك هاي آمريكا موجود است.
طبق يكي از مفاد پيمان نامه الجزاير كه با وساطت الجزاير بين ايران و آمريكا امضا شد، رسيدگي به شكايت دو طرف از جمله در ارتباط با گروگان گيري كارمندان سفارت ايالات متحده در تهران تنها در صلاحيت دادگاه بين المللي ويژه بررسي دعاوي دو كشور است.
ديوان عالي آمريكا طبق رويه متعارف خود، در راي روز سه شنبه دليلي براي رد شكايت گروگان هاي سابق اعلام نكرد.

۱۳۹۱/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...