نسخه چاپی

اعتیاد به سمت زنانه شدن پیش می رود

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده با بیان اینكه آنچه كه در حال حاضر نگران كننده است پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر از سوی دختران و استقبال آنها از مواد مخدر صنعتی و محرك است، گفت: طبق پیش بینی‌ها به سمت زنانه شدن اعتیاد می رویم كه در نتیجه آمار مبتلایان نیز به سمت دو رقمی شدن می رود.

به گزارش نما به نقل از مهر: معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده با بیان اینکه آنچه که در حال حاضر نگران کننده است پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر از سوی دختران و استقبال آنها از مواد مخدر صنعتی و محرک است، گفت: طبق پیش بینی‌ها به سمت زنانه شدن اعتیاد می رویم که در نتیجه آمار مبتلایان نیز به سمت دو رقمی شدن می رود.

شامگاه شنبه همایش تجلیل از زنان و دحتران نخبه و نمونه ملارد با حضور ائمه جمعه، معاون رئیس جمهور و در امور بانوان و خانواده، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی، معاون امور بانوان استانداری تهران، فرماندار ملارد و جمعی دیگر از مسئولان محلی در این شهرستان برگزار شد.

شهیندخت ملاوردی در این مراسم ضمن گرامیداشت میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و هفته دولت اظهار داشت: امیدوارم نشستهایی از این دست ما به سمتی هدایت کند که گامهای واقع بینانه تری به سوی تحقق اهداف و برنامه ریزیهای دولت برداشته و مطالبات مردمی را که در حماسه بزرگ 24 خرداد 92 دولت تدبیر و امید را انتخاب کردند براورده کنیم.

وضعیت دختران در جامعه امروز ما بسیار مظلومانه است

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده وضعیت دختران در جامعه امروز را بسیار مظلومانه خواند و عنوان کرد: مباحث مربوط به دخترا نبه دلیل هم پوشانی با برنامه های وزرات ورزش و جوانان (15 تا 29 سال) و مرجه ملی حقوق کودک (زیر 15 سال) دچار نوعی مظلومیت شده است.

وی ادامه داد: یک سوم جمعیت کشور در حدود 23 میلیون نفر را جوانان تشکیل می دهند که از این تعداد نیمی دختران هستند و این یک پدیده منحصر بفرد در کشور ما است که از آن به عنوان پنجره جمعیتی یاد می کنند، اگر نتوانیم از این رشد جمعیتی و فرصت ویژه استفاده کنیم تبدیل به بار جمعیتی خواهد شد و چالشهای اساسی پیش روی کشور قرار می دهد.

مسائل زنان نباید به گروه ها و اقشار خاص تقلیل داده شود

این مسئول با اشاره به عمکرد یکساله دولت در حوزه زنان و خانواده گفت: در وضعیتی که از دولت قبل تحویل گرفتیم علاوه بر چالشهای اصلی که کمابیش نیز پابرجاست، شاهد نوعی عدم ثبات و مشخص نبودن سیاسیتگذاری ها در حوزه زنان و خانواده بودیم که برغم معاونت ریاست جمهوری، از سازمان معینی برخوردار نیسیتم و جایگاه دفاتر امور زنان در دستگاه های اجرایی کل کشور نیز متزلزل به نظر می رسد و در برنامه ریزی ها کار ما را با مشکل مواجه می کند.

مولاوردی متذکر شد: از سویی دیگر نیز تعدد مراکز، موازی کاری و چندباره کاری ها که درد مشترک بسیاری از حوزه ها به ویژه حوزه های اجتماعی و فرهنگی است، آسیبهای زیادی به برنامه ها وارد آورده است به ویژه در چند سال اخیر که مسائل زنان به گروه ها و اقشار خاص تقلیل داده شده است که چالشهای بسیاری برای ما بوجود آورد.

وی اضافه کرد: در واقع مجموعه عملکردها، سوءمدیریت ها و شرایطی که بی انصافی است ریشه تمام آنها را در هشت سال گذشته بدانیم، ما را با آسیب هایی مواجه کرد که بنیان خانواده را تهدید می کند.

استقبال زنان و دختران از مواد مخدر صنعتی و محرک نگران کننده است

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده خبر داد: طی پنج سال گذشته با افزایش قابل توجه زنان سرپرست خانوار مواجه بودیم که هم اکنون تعداد این زنان به 12.1درصد رسیده و زنانه شدن سالمندی و فقر از عواقب منفی آن است.

وی افزود: در زمینه اعتیاد نیز هرچند کمتر از 10 درصد معتادین کشور زنان هستند اما 63 درصد معتادین متاهل هستند و زندگی با همسران معتاد به طور قطع زنان را در معرض انواع آسیبها و خشونتها قرار می دهد.

ملاوردی افزود: آنچه که در حال حاضر نگران کننده است پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر از سوی دختران و روی آوری به مواد محرک و صنعتی است، برعکس مردان که تمایل به استفاده از مواد مخدر سنتی دارند استقبال زنان و دختران از مواد مخدر صنعتی و محرک که بسیار آسیب زا هستند، هر روز در حال گسترش است و طبق پیش بینی ها به سمت زنانه شدن اعتیاد می رویم که در نتیجه آمار مبتلایان نیز به سمت دو رقمی شدن می رود.

55 درصد طلاقها ریشه در اعتیاد دارد

این مسئول با ذکر این مطلب که 55 درصد طلاقها ریشه در اعتیاد دارد، خاطرنشان کرد: بالا رفتن سن ازدواج، آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج قابل کتمان نیست که باید با علم به این واقعیات برنامه ریزی کنیم تا بتوان شاهد تاثیرگذاری لازم در بهبود وضعیت زنان و خانواده باشیم. البته معاونت امور زنان به تنهایی از پس مشکلات موجود برنمی آید و تقویت بنیان خانواده با توجه به منویات رهبری، عزمی ملی و مدیریتی جهادی می طلبد.

وی رسیدگی به امور زنان سرپرست خانوار و زنان بهبود یافته را از اولویتهای این معاونت از ابتدای آغز بکار دولت یازدهم برشمرد و گفت: در این رابطه و بر اساس ماده 230 قانون پنجم توسعه، تفاهم نامه های اجرایی مشترکی با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و... امضا و اجرایی شد که امیدواریم تا پایان سالجاری شاهد به ثمر نشستن اقدامات باشیم.

بکارگیری زنان در مدیریت میانی کشور امیدوار کننده است

ملاوردی یادآور شد: در حمایت از زنان سرپرست خانوار نیز طرحی به عنوان پایلوت کشوری در شهرستان ری با هدف دستیابی به یک مدل موثر حمایتی از زنان در حال اجرا است که اگر مدل موفقی به دست آید این طرح در سراسر کشور اجرا می شود تا این زنان را از وضعیت موجود خارج کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به بحث مدیریت زنان در پستهای عالی دولتی عنوان کرد: انتظاری از ابتدای فعالیت دولت یازدهم مبنی بر بکارگیری زنان در مدیریتهای عالی وجود داشت که انتقادات بسیاری هم به آن وارد شد. این انتظار در سطح وزیر برآورده نشد و برغم توصیه های جدی رئیس جمهور به وزرا برای بکارگیری بانوان در پست معاونتها این امر در حد انتظار محقق نشد اما اتفاق خوب این مساله، بکارگیری زنان در پستهای مدیریتی میانی است. هم اکنون زنان بسیاری در کسوت فرمانداری، شهرداری و.... مشغول فعالیت هستند.

تقویت بنیان خانواده؛ اولویت دولت یازدهم

وی تقویت بنیان خانواده را ازد دیگر موضوعات در دستور کار دولت برشمرد و ادامه داد: در این راستا تمام طرح هایی که در دولتهای نهم و دهم به اجرا درآمده مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت و ضعف ها، خلاء ها و نقاط قوت استخراج شد، در نهایت هم اکنون پروژه خانواده سالم آغاز شده که امید می رود با همکاری تمام دستگاه های ذیربط به سمت افزایش کارکرد خانواده برویم زیرا زیرا طی سنوات گذشته خانواده کارکرد خود را از دست داد و نهادی جایگزین نیز اثربخشی لازم را نداشتند.

این مسئول افزود: با توجه به گسترش تکنولوژی، اینترنت و.... ارتباط میان اعضای خانواده به حداقل رسیده که به منظور بهینه سازی این روابط طرح ارتقای مهارتهای زندگی در دستور کار قرار گرفت و پروزه مربوطه در حال طی مراحل ابتدایی است.

جایگاه زنان در برنامه ششم توسعه ارتقا می یابد

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده از شناسایی هزار و 700 سازمان غیردولتی در حوزه زنان و خانواده خبر داد و گفت: البته تمام این نهادها در یک سطح نیستند و ما در تلاش هستیم تا این سازمانها را به جایی برسانیم که به معنای خاص خوشان در فعل و انفعالات جامعه تاثیرگذار باشند، در سفرهای استانی نیز حمایتهای لازم از این نهادها به عمل آمده است.

ملاوردی اظهار داشت: در این حوزه برنامه هایی در دست اقدام داریم که سیاستهای حمایتی در اولین نشست منطقه ای که اواخر مهرماه سالجاری برگزار می شود، اعلام خواهد شد و آنچه که الان در دستور کار قرار دارد این است که در برنامه ششم توسعه جایگاه لازم برای حوزه زنان و خانواده تبیین و تعریف شود.

۱۳۹۳/۶/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...