نسخه چاپی

اختصاصی

وحشت از پیروزی‌ نیروهای عراقی علیه داعش

عکس خبري - وحشت از پيروزي‌ نيروهاي عراقي عليه  داعش

روزنامه واشنگتن‌پست 2 سپتامبر 2014 (۱۱شهریور) در مقاله‌ای به پیروزی‌های نیروهای عراقی علیه گروه تروریستی داعش پرداخت

گروه ترجمه ـ روزنامه واشنگتن‌پست 2 سپتامبر 2014 (۱۱شهریور) در مقاله‌ای به پیروزی‌های نیروهای عراقی علیه گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: یک روز پس از شکسته شدن حصر شهر شیعه‌نشین آمرلی، نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان طرفدار دولت روز دوشنبه به سمت روستاهای اطراف این منطقه حرکت کردند. ورود گروه‌های مسلح شیعه به شهرهای سنی‌نشین این وحشت را تشدید کرده که سنی‌ها هدف کشتارهای انتقام‌جویانه قرار گیرند. کشتارهای فرقه‌گرایانه از زمان حملات داعش در شمال عراق در ماه ژوئن افزایش یافته و شیعیان و گروه‌های اقلیت هدف قرار گرفته‌اند. روز دوشنبه جنگ ادامه یافت و شبه‌نظامیان شیعه و پیشمرگه کرد به منطقه سلیمان‌بیک و دیگر روستاهای سنی‌نشین هجوم آوردند. سخنگوی عصائب‌ الحق (گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران) گفت که «سلیمان‌بیک و سایر روستاهای اطراف آمرلی به‌طور کامل آزاد شده‌اند... تا دوشنبه‌شب، این گروه شبه‌نظامی به همراه نیروهای عراقی، این شهر و جاده راهبردی منتهی به آمرلی را تحت تسلط خود درآورده‌اند.»

در ادامه مقاله آمده است: بیشتر ساکنان منطقه سلیمان‌بیک پس از ورود نیروهای عراقی فرار کرده‌اند. آن‌هایی که مانده‌اند، به دلیل رهایی از دولت اسلامی داعش ابراز خشنودی می‌کنند؛ اما تنش‌ها زمانی تشدید شد که سنی‌های این منطقه در ابتدا از حضور دولت اسلامی استقبال کردند که دلیل آن، مخالفت این گروه با دولت تحت اداره شیعیان عراق بود. حال این سنی‌ها نگران هستند که به همکاری با شبه‌نظامیان داعش متهم شوند. شلال عبدول، رئیس سنی شورای محلی در حومه سلیمان‌بیک می‌گوید: «ساکنان بسیار نگران هستند... آن‌ها از ما می‌خواهند توضیح دهیم که آن‌ها با داعش همکاری نکرده‌اند و تنها مجبور به ماندن شده بودند.» شبکه‌های تلویزیونی عراق تصاویر شادی غیرنظامیان و نظامیان و نیز ورود کامیون‌های کمک‌رسانی را نشان داد.

در پایان مقاله آمده است: عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه داعش را به پاکسازی قومی در مناطق شمالی عراق که تحت تسلط این گروه است، متهم کرد. عفو بین‌الملل در گزارشی 26 صفحه‌ای با عنوان «پاکسازی قومی در مقیاسی تاریخی» نوشت: «جهادی‌ها به‌طور نظام‌مند غیرعرب‌ها و غیرسنی‌ها را از زمان حمله به شمال عراق در تابستان امسال، هدف قرار داده‌اند. شبه‌نظامیان دولت اسلامی تعداد بسیاری از اقلیت‌ها را مطابق سیاست عمدی پاکسازی قومی که احتمالاً جنایت‌ جنگی است، ربوده، کشته و بیرون رانده است... اقلیت‌های آسیب‌پذیر در برابر حملات دولت اسلامی با خطر محو شدن رو‌به‌رو هستند... داعش صدها زن و کودک را ربوده و این وحشت نیز وجود دارد که مردان بسیاری هم ربوده‌ شده‌اند.» در عین حال، روز دوشنبه سازمان ملل اعلام کرد توانسته 45 تن کمک بشردوستانه به آمرلی تحویل دهد. طی مدت دو ماه شیعیان در محاصره در آمرلی، به غذا، آب و برق دسترسی نداشته‌اند.

 تحلیل‌:
نویسنده تلاش می‌کند اهل سنت عراق را از پیروزی شیعیان، نگران و ترسان نشان دهد، حال آنکه ظاهراً وی و سایر غربی‌ها و کشورهایی که از داعش حمایت کرده‌اند، از این پیروزی‌ها نگرانند. القای نگرانی اهل‌سنت عراق از پیروزی شیعیان، برنامه تبلیغاتی روانی دشمنان ملت عراق برای حفظ نابسامانی در عراق از طریق شعله‌ور کردن جنگ مذهبی است، حال آنکه مردم عراق به‌خوبی درک کرده‌اند که داعش تکفیری اساساً گروهکی منحرف است که قصد دارد ایده‌های پلید خودش را تحمیل کند و هر فرد مخالف ایده‌هایش را هلاک می‌کند و برای آن‌ها شیعه و سنی تفاوتی ندارد. همان‌گونه طی چند ماه گذشته این رفتار را در سوریه و عراق نشان داده‌اند.

۱۳۹۳/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...