نسخه چاپی

طرح X چیست؟

پنتاگون به بهانه به راه‌انداختن جنگ سایبری علیه سایر كشورها تحت عنوان طرح X به دنبال جاسوسی اینترنتی در سایر كشورهاست.

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت:‌ وزارت دفاع آمریکا میلیاردها دلار برای ارتقاء ظرفیت‌های جنگ سایبری کنار گذاشته است. در همین راستا، آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی پنتاگون (DARPA) به منظور استخدام نیرو برای جنگ بعدی خود به بخش خصوصی و نسل بعدی کامپوترهای آمریکا رو آورده است.

در واقع، این آژانس به دنبال سرمایه گذاری 1.54 میلیارد دلاری برای 5 سال آینده است تا به این طریق توانایی‌های آنلاین خود را ارتقاء دهد که البته 110 میلیون دلار از این بودجه به "طرح X" اختصاص خواهد یافت. با این تفاوت که برعکس گذشته این بودجه لزوما برای ممانعت از تروریسم سایبری به کار نمی‌رود بلکه پنتاگون در تلاش است تا اطمینان حاصل کند آمریکا می‌تواند علیه سایر کشورها جنگ سایبری به راه اندازد به جای اینکه صرفا خود را برای مقابله با حملات خارجی آماده کند.

منابع نزدیک به این موضوع به روزنامه واشنگتن پست گفتند: طرح X در کنار حملات نظامی واقعی به اجرا در خواهد آمد و این امکان را به آمریکا می‌دهد تا همزمان از قدرت شیلک خود در میدان جنگ و حملات سایبری در سیستم‌های کامپیوتری بهره بگیرد.

بر اساس این گزارش، بخشی از طرح X خواستار "نقشه دیجیتالی میدان جنگ" است که به پنتاگون اجازه می‌دهد هر اقدامی در اینترنت را که به نفع دولت آمریکا باشد، پنهانی رصد کند. در واقع،‌ وزارت دفاع آمریکا در صدد است با استفاده از طرح X اطمینان حاصل کند علاوه بر جاسوسی از کامپوتر شهروندان خود،‌ بتواند سیستم افراد دیگر در خارج از آمریکا را نیز رصد کند.

پیش از این نیز،‌ نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را ارائه کرده‌ بودند که به سازمان‌‌های اطلاعاتی این کشور اجازه می‌داد در صورت تمایل، به اطلاعات مشتریان و کاربران اینترنتی شرکت‌‌های خصوصی دسترسی پیدا کنند.

این قانون جدید که "قانون حمایت و شراکت اطلاعات سایبری" نام دارد، به نهادهای دولتی و شرکت‌‌های خصوصی اجازه می‌دهد با یکدیگر همکاری داشته و به مبادله اطلاعات با یکدیگر بپردازند. در این طرح دولت می‌توانست قوانین فعلی حاکم را نقض کند و بنا به تشخیص خود، به اقداماتی چون رصد ارتباطات اینترنتی، فیلتر کردن محتوا یا حتی تعطیل نمودن برخی وب سایت‌‌ها و سرویس‌‌های آنلاین بپردازد. هر چند CISPA ظاهرا با هدف مقابله با تهدیدات سایبری و دیگر خطرات فضای مجازی تهیه شده، ولی کاربران اینترنت به شدت نگران نقض حریم شخصی خود و افشای اطلاعات خصوصی ‌شان نزد گروه‌‌های ثالث هستند به همین دلیل این طرح با مخالفت افکار عمومی آمریکا روبرو و در نهایت به تغییر موضع مقامات کنگره منجر شد.

۱۳۹۱/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...