نسخه چاپی

حفظ سلامت بدن با پیاده روی تند

دكتری طب ورزشی با تاكید بر اهمیت پیاده روی در حفظ سلامت بدن گفت: پیاده‌روی تند (از نوع فعالیت روزانه با شدت متوسط و به مدت 30 دقیقه) برای اغلب مردم عملی و در هر جا و در هر سنی قابل انجام است.

به گزارش نما دکتر رحمت سختی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه برخی فواید فعالیت‌های بدنی که منجر به نتایج مثبت فیزیکی و روحی در افراد می‌شود گفت: کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون، ابتلا به برخی سرطان‌ها، دیابت نوع II، پوکی استخوان، جلوگیری از افزایش وزن، افزایش کلسترول خوب(HDL)، کاهش کلسترول بد (LDL)، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و بهبود شکل فیزیکی فرد از تاثیرات مهم فعالیت‌های بدنی است.

وی افزود: افزایش قدرت عضلانی، افزایش انعطاف‌پذیری بدنی (با عضلات و مفاصل) و کمک به حفظ تعادل، افزایش ظرفیت قلبی تنفسی، بهبود دردهای پشت (کمر و گردن)، حفظ قوام عضلات به رغم افزایش سن و کمک به استقلال فردی در آن دوران نیز از جمله آثار انجام حرکت های ورزشی است.

سختی یادآور شد: بهبود کیفیت زندگی و روابط اجتماعی، کاهش میزان خستگی‌پذیری، کاهش اضطراب و افسردگی، بهبود کیفیت خواب در اثر شلی بیشتر عضلات و تمدد اعصاب و تقویت مقابله با استرس‌ها نیز در اثر انجام فعالیت های مداوم بدنی حاصل می شود.

دکتری طب ورزشی با تاکید بر اهمیت پیاده روی در حفظ سلامت بدن گفت: پیاده‌روی تند (از نوع فعالیت روزانه با شدت متوسط و به مدت 30 دقیقه) است که برای اغلب مردم عملی و در هر جا و در هر سنی قابل انجام است.

وی افزود: این نوع پیاده‌روی، سریع‌تر از یک پرسه زدن ساده در خیابان‌ها و کمی خفیف‌تر از حالتی است که فرد را به «نفس زدن» بیندازد؛ به طوری که فرد حین حرکت قادر است با فرد مجاور خود صحبت کند. سرعت حرکت در این حالت در یک فرد معمولی و متوسط حدود 4 تا 6 کیلومتر در ساعت است که با احتساب مدت زمان 30 دقیقه (فعالیت روزانه)، کل مسافت طی شده در پیاده‌روی تند، روزانه 2 تا 3 کیلومتر به دست می آید.

سختی گفت: اگر به دلایلی امکان انجام فعالیت بدنی به شیوه فوق (روزانه نیم ساعت) وجود نداشته باشد، می‌توان آن را به دو قسمت 15 دقیقه‌ای و یا سه قسمت 10 دقیقه‌ای در طول روز تقسیم کرد.

این دکترای طب ورزشی خاطر نشان کرد: در هر صورت وجود نظم و پایداری در فعالیت‌های بدنی (مثلا 30 دقیقه پیاده‌روی تند در تمام روزهای هفته) یک اصل در حصول کامل سلامتی محسوب می‌شود.

سختی در پایان خاطر نشان کرد: ممکن است به دلایل مختلف فردی تصمیم بگیرد که به جای 30 دقیقه روزانه، 210 دقیقه در روز مشخصی از هفته (مثلا جمعه‌ها) فعالیت بدنی توصیه شده را انجام دهد (7×30 دقیقه) که این انتخاب گرچه بد نیست، ولی تاثیر و فواید روزانه 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط (مثل پیاده‌روی تند) و یا 45 دقیقه فعالیت بدنی ضعیف (مثل پیاده‌روی آرام یا والیبال) و یا 20 دقیقه بازی روزانه فوتبال یا پیاده‌روی در سر بالایی (فعالیت بدنی از نوع شدید) را ندارد.

۱۳۹۳/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...