نسخه چاپی

چشم و هم‌ چشمی برای دیه یك اعدامی!

پدر مقتول با دریافت 200 میلیون تومان رضایت داد اما مادر مقتول كه جدا از همسرش زندگی می‌كند 210 میلیون تومان طلب كرده است.

به گزارش نما به نقل از ایران: پدر مقتول با دریافت 200 میلیون تومان رضایت داد اما مادر مقتول که جدا از همسرش زندگی می‌کند 210 میلیون تومان طلب کرده است.

حمایت 200 میلیونی نیکوکاران تاکنون نتوانسته است پسر جوان را از پرتگاه مجازات اعدام نجات دهد.

این پسر فروردین‌ماه سال جاری تا پای چوبه دار رفت و با تلاش گروهی انسان‌دوست به سلول زندان بازگشت و حالا پاهایش لرزان و دلش ترسان از روزی است که باز تاریخ تکرار شود و وی در سحرگاه شوم زیر طناب دار بایستد و گریان عفو بخواهد.

«رسول» جوان 27 ساله اصفهانی که چهار سال پیش به خاطر اختلاف 100 هزار تومانی، دوستش به نام «محمود» را کشته است مهمان گریان بند 2 جوانان زندان دستجرد است.

«حمید نعمتی» پدر رسول به شوک گفت: رسول و مقتول با هم در کارگاه مبل‌سازی کار می‌کردند. آنها در مدت همکاری با هم رابطه‌ای دوستانه داشتند به طوری که رسول یک گوشی تلفن همراه از قربانی خرید اما به دلایلی مجبور شد گوشی را به او بازگرداند و این در حالی بود که محمود پول گوشی را به رسول پس نداد و این اختلاف مالی باعث ایجاد درگیری‌های آن دو شد.

وی در ادامه اظهار کرد: رسول مدت زیادی از محمود بی‌خبر بود اما هر وقت که محمود را می‌دید در مورد پرداخت پول گوشی سؤال می‌کرد و محمود نیز همیشه طفره می‌رفت تا اینکه پس از دو سال روز 24 فروردین سال 89 درگیری میان آن دو بالا گرفت و محمود با چاقو به سمت رسول حمله کرد. پسرم می‌گوید محمود را هل داده و متوجه نشده وقتی به زمین افتاده چاقویش باعث زخم شانه‌اش شده به همین خاطر بلافاصله روی کمرش نشسته تا چاقو را از وی بگیرد، وقتی او را برگردانده متوجه شده شانه‌اش خونی است و همین باعث شده بود بترسد و فرار کند.

پدر رسول ادامه داد: محمود با پدرش به مرکز درمانی رفته و به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفته اما چند ساعت پس از بازگشت به خانه به کما رفته و جان باخته است. این خیلی ما را ناراحت کرد و هنوز از اینکه پسر جوان کشته شده است غصه داریم و شرمسار هستیم. از سوی دیگر همه تلاشمان را کردیم تا رضایت بگیریم و وقتی روزنه امیدی پیدا کردیم ناگهان همه روشنایی‌ها در تاریکی گم شدند و حالا نگران سرنوشت رسول هستیم.

قاضی «سلیمانی» نیز درخصوص این پرونده به «شوک» گفت: قاتل و مقتول هر دو در جوانی و بر اثر اختلافی ساده و بچگانه با هم درگیر شده بودند و متأسفانه یکی از دو جوان در این درگیری جان باخته است.

وی افزود: اولیای دم تقاضای اجرای حکم قصاص را مطرح کرده‌اند اما با گفت‌وگوی بسیار و برگزاری جلسات صلح و سازش، پدر مقتول موافقت کرد با دریافت 200 میلیون تومان رضایت بدهد که این میزان پول با کمک نیکوکاران تهیه شد و پدر مقتول با حضور در شعبه اول اجرای احکام دادسرای اصفهان و اعلام رضایت رسمی پول درخواستی را دریافت کرد.

قاضی سلیمانی اضافه کرد: مادر مقتول که جدا از همسرش زندگی می‌کند گفته در ازای دریافت 210 میلیون تومان رضایت خود را اعلام می‌کند و تأکید داشته اگر هرچه سریعتر این میزان پول پرداخت نشود با پرداخت 75 میلیون تومان مابه‌التفاوت دیه مرد مسلمان درخواست اجرای حکم قصاص را خواهد کرد.

«جواد جاویدنیا» کارشناس حقوقی و قاضی دادگستری درخصوص این پرونده گفت: طبق قانون هر یک از والدین می‌توانند درخواست اجرای حکم قصاص را داشته باشند و همچنین آنها می‌توانند هر مبلغی که بخواهند را برای بخشش از حکم قصاص مطالبه کنند.

در حقیقت برای گرفتن رضایت طبق قانون محدودیتی وجود ندارد و همه‌چیز به میزان انصاف خانواده مقتول برمی‌گردد.

وی افزود: بسیار دیده شده است خانواده‌هایی که حتی بدون دریافت دیه از حق قانونی خود می‌گذرند اما در این پرونده خاص، مادر مقتول می‌تواند با پرداخت 75 میلیون تومان یعنی نصف دیه مرد مسلمان درخواست اجرای حکم قصاص داشته باشد و دریافت دیه 200 میلیون تومانی از سوی پدر مقتول مانع اجرای حکم اعدام نمی‌شود.

درخواست پدر نگران

پدر رسول که سال‌هاست تلاش می‌کند پسرش را از مجازات مرگ نجات دهد در نام‌های به روزنامه ایران خواستار کمک شد.

حمید نعمتی به شوک گفت: پسرم به قصاص نفس محکوم شد و روز 24 فروردین‌ماه سال جاری قرار شد اعدام شود که با میانجی‌گری یکی از روحانیون و عده‌ای از معتمدان اصفهان خانواده محمود در آخرین لحظات از اولیای دم 600 میلیون تومان پول خواستند تا رضایت دهند.

وی افزود: با کمک نیکوکاران 200 میلیون تومان جمع‌آوری شد و پدر محمود به اجرای احکام آمد و با گرفتن این میزان پول رضایت داد و ما تصور کردیم پسرم نجات یافته است، غافل از اینکه مادر مقتول می‌تواند دیه طلب کند.

پدر جوان اعدامی ادامه داد: مادر محمود 210 میلیون تومان پول خواسته که ما 100 میلیون تومان کم داریم و امیدوارم نیکوکاران و انسان‌دوستان کمک کنند تا پسر خطاکارم از اعدام نجات یابد.

۱۳۹۳/۶/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...