نسخه چاپی

تحریم‌های جدید اروپا و آمریكا علیه روسیه

آمریكا و اتحادیه اروپا گفته‌اند حتی اگر توافق صلح در مذاكرات بلاروس بین اوكراین و روسیه صورت گیرد، تحریم‌های جدید علیه روسیه وضع خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به نقل از بی.بی.سی اتحادیه اروپا در ماه اوت، در لیست سیاه خود تجدید نظر کرد و بخش‌های کلیدی اقتصاد روسیه را هدف تحریم قرار داد. به این ترتیب میزان تحریم‌هایی که اروپا برای روسیه در نظر گرفت از آنچه آمریکا هدف قرار داده بود بیشتر شد.

اتحادیه اروپا و آمریکا هر دو ده‌ها تن از مقامات، فرمانده‌هان جدایی طلبان هوادار روسیه و تعدادی از بزرگترین شرکت‌های آن کشور را به اتهام تضعیف حاکمیت اوکراین در فهرست سیاه خود قرار داده‌اند.

تحریم‌های جدید

تحریم‌های اتحادیه اروپا که در ۳۰ ژوئیه اعلام شد برای اولین بار بخش‌هایی را هدف تحریم ها قرار داد که توسط اطرافیان پر نفوذ ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اداره می‌شوند.

این مجازات‌ها شامل تحریم تسلیحاتی، محدود کردن اکتشاف و بهره برداری از منابع انرژی دور از سواحل و محدود کردن فعالیت بانک‌های دولتی روسیه برای معامله در بازار اروپا است.

هدف از این مجازاتها تضعیف اقتصاد روسیه و ترغیب ولادیمیر پوتین به پایان دادن به حمایت آن کشور از شورشیان اوکراین است.

حال بانک‌های روسی از گرفتن وام‌های دراز مدت در اتحادیه اروپا محروم می‌شوند.

همچنین صادرات تجهیزات نظامی و یا با کاربرد دوگانه به روسیه و به طور کلی قراردادهای فروش اسلحه بین اتحادیه اروپا و روسیه ممنوع شده است.

اتحادیه اروپا از صدور فناوری‌های صنایع انرژی به روسیه منع شده است. این تحریم‌ها صنعت گاز را متاثر نمی‌کند و بنابر این صدور گاز به اروپا ادامه خواهد داشت.

از آن گذشته، دوستان و آشنایان پوتین اجازه سفر به کشورهای اتحادیه اروپا را نخواهند داشت.

اتحادیه اروپا با دنبال کردن الگوی تحریم های آمریکا، افراد با نفوذ و نزدیک به پوتین و بسیاری از شرکت‌های معتبر را نیز هدف تحریم‌های خود قرار داده است.

یکی از مهمترین نهادهای مالی "بانک روسیه" است که از آن به عنوان "بانک شخصی" مقامات ارشد روسیه یاد می‌شود.

در میان آنها یوری کوالچوک و نیکلای شامولف، سهامداران عمده و مقام ارشد بانک روسیه و از نزدیکان پوتین قرار دارند، که در دوران ریاست جمهوری او و از طریق تاسیس شرکت تعاونی مسکن به نام "اوزرو داخا" در ۱۹۹۶ ثروت زیادی برای خود اندوخته‌اند.

فرد دیگری که به فهرست سیاه اروپا افزوده شده، همبازی جودوی پوتین، آرکادی رومانوویچ، از دوستان قدیمی اوست که قراردادهای عمده‌ای در بنای دهکده المپیک ۲۰۱۴ سوچی به او و برادرش، بوریس، واگذار شد.

این دو برادر همچنین دارای قراردادهای هنگفت برای تاسیس زیرساخت‌های کشور و مالکان بانک اس ام پی نیز هستند.

تحریم‌های جدید مشاوران ارشد پوتین در شورای امنیت قدرتمند روسیه را نیز هدف قرار داده‌ است.

ویاچسلاو ولودین، معاون رئیس ستاد ارتش و بسیاری از ژنرال‌های ارشد روسیه از جمله کسانی هستند که در فهرست سیاه قرار دارند.

اتحادیه اروپا روسای کنونی نهادهای اطلاعاتی روسیه را نیز هدف قرار داده است، در صورتی که آمریکا دست به چنین اقدامی نزده است.

مسدود کردن دارایی‌های مقامات و تجار روسی در غرب نه تنها حساب‌های بانکی و سهام شرکت‌ها را در بر می‌گیرد بلکه منابع اقتصادی دیگر چون خرید و فروش املاک نیز مورد تحریم قرار خواهد گرفت.

ممنوعیت از سفر به اروپا در مواردی شامل استثنا است. افرادی که از مصونیت دیپلماتیک برخوردارند یا به دلایل انساندوستانه (مثلا در صورت نیاز به درمان پزشکی) مشمول ممنوعیت از سفر نمی‌شوند.

تحریم‌های آمریکا

گنادی تیمچنکو از ثروتمندترین تجاران روسیه و از نزدیکان پوتین است و مانند بسیاری دیگر از نزدیکان ریاست جمهوری در فهرست سیاه تحریم های آمریکا قرار دارد.

او از بنیانگذاران شرکت تجارت کالای "گاونور" و صاحب شرکت سرمایه گذاری "ولگا گروپ" است که از سهامداران عمده در بخش انرژی و حمل و نقل، از جمله شرکت نواتک، دومین شرکت بزرگ تولید کننده گاز در روسیه است.

نام ایگور سچین، از مقامات سابق اطلاعاتی روسیه و از متحدان دیرینه پوتین نیز در فهرست سیاه آمریکا به چشم می‌خورد.

سچین، رئیس شرکت عظیم نفتی "روس‌نفت" و از شرکای شرکت "اکسون موبیل" و "بریتیش پترولیوم" در بریتانیاست.

اما پوتین در لیست سیاه نیست. رهبران جهان نمی‌خواهند او را منزوی کنند و می‌خواهند در صورت لزوم با پوتین رو در رو به گفت‌وگو بنشینند.

غرب هنوز در زمینه‌های مختلف از جمله در مورد ایران و کره شمالی به همکاری روسیه نیاز دارد.

اما آیا هیچکدام از این تدابیر به روسیه ضرر می‌رساند؟

تحریم‌ها پیامی روشن به پوتین و متحدان قدرتمند او در حوزه سیاست و تجارت می‌فرستد.

دست بانک‌ها و شرکت های تولید انرژی که در لیست سیاه قرار دارند از بازارهای مالی آمریکا و اتحادیه اروپا کوتاه شده است.

ناظران می‌گویند تحریم ها احتمالا اقتصاد رو به رکود روسیه را بیشتر از این تضعیف خواهد کرد.

نرخ رشد اقتصادی روسیه در سال گذشته میلادی ۱.۳ درصد بود. این در حالی است که بین ماه‌های آویل و ژوئن سال جاری هیچ رشدی در این زمینه مشاهده نشده است.

ضررهایی که متوجه اتحادیه اروپاست

روسیه بازار بزرگی برای خودروهای آلمانی است. دولت آلمان به دلیل تاثیر منفی تحریم روسیه روی اقتصاد آن کشور در ابتدا با مجازات‌های اقتصادی مخالف بود.

روسیه یازدهمین بازار صادرات کالا و خدمات محصول آلمان است. سال گذشته حجم صادرات آلمان به روسیه به ۳۸ میلیارد یورو رسید.

سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزی روی مواضع دولت آلمان تاثیر گذاشت. آنگلا مرکل گفت تحریم روسیه اجتناب ناپذیر است و وزیر اقتصاد آلمان نیز افزود منافع اقتصادی اولویت اول نیست، اولویت اصلی تضمین ثبات و صلح است.

بعضی از کشورهای اتحادیه اروپا بیشتر از بقیه در اثر تحریم ها متضرر می شوند زیرا در دهه اخیر روسیه به بازار بزرگی برای کالاهای مصرفی غرب تبدیل شده است.

پس از آنکه روسیه در واکنش به تحریم‌های غرب، واردات مواد غذایی از اروپا، آمریکا، کانادا و استرالیا را تحریم کرد، تولید‌کنندگان مواد غذایی نیز با ضررهای هنگفتی مواجه شده‌اند.

۱۳۹۳/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...