نسخه چاپی

در راستای مصوبه خبرگان رهبری در خصوص افزایش جمعیت/

ضرورت تامین بستر افزایش جمعیت

فرزندآوری یازده میلیون مجرد كشور در صورت ازدواج باعث افزایش نرخ باروری كلی جامعه می‌شود، براین اساس حمایت از ۳ میلیون زوج نابارور و كاهش فاصله تولد نخستین فرزند از ازدواج و كاهش فاصله بین فرزندان از برنامه‌های وزارت بهداشت است.

به گزارش نما متن یادداشت تسنیم با عنوان «ضرورت فراهم کردن بسترهای لازم برای افزایش نرخ جمعیت» به قلم دکتر محمد اسماعیل مطلق به این شرح است: مجلس محترم خبرگان رهبری در مصوبه خود به توجه به مساله تکثیر نسل و ایجاد بسترهای مناسب برای آن پرداخته است.

این پیشنهاد، دقت نمایندگان محترم را در مجلس خبرگان برای توجه به زیر ساخت‌های لازم و آماده سازی آنها در راستای افزایش فرزند آوری و به عبارتی ارتقای نرخ باروری کلی نشان می‌دهد.

در واقع اگر برخی از زیر ساخت‌های لازم برای این امر مهم فراهم شود، برخی از موانعی که در حال حاضر بر سر راه ارتقای نرخ باروری کلی وجود دارد، برطرف خواهد شد. یکی از اصلی ترین این موانع کم بودن تعداد ازدواج‌ها در مقایسه با جمعیت در آستانه ازدواج در کشور است.

اگر جمعیت یازده میلیون نفر اقدام به ازدواج کنند، فرزندآوری آنان نرخ باروری کلی را در جامعه افزایش خواهد داد و بسیاری از مشکلات اجتماعی موجود نیز با افزایش ازدواج‌ها کاهش خواهد یافت.

قطعاً یکی از مهمترین بسترها برای افزایش ازدواج فرهنگ سازی برای ازدواج مناسب و نیز ارتقای آگاهی جوانان در ارتباط با مزایای ازدواج خواهد بود. بنابراین از دستگاه‌های فرهنگ ساز انتظار می‌رود که با اتخاذ رویکردهای مشتری محور به این امر مهم اقدام کنند.

از دیگر مورد بسترها می‌توان به مشکل ناباروری اشاره کرد که بالغ بر 3 میلیون زوج را در کشور تحت تاثیر قرار داده است. فرآیندهای حمایتی که طلیعه آن توسط وزارت بهداشت آغاز شده است، اگر حمایت سایر دستگاه‌های ذیربط را به همراه داشته باشد، قادر خواهد بود که مانع مهمی را از سر راه فرزند آوری خانواده‌ها بردارد.

یک زیر ساخت بسیار مهم دیگر پایداری خانواده‌ها است. متاسفانه بیش از 50% طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد. این امر به این مفهوم است که تعداد قابل توجهی از خانواده‌ها، در بهترین سنین فرزند آوری و باروری از هم پاشیده می‌شود. همه زیرساخت‌هایی که سبب تحکیم بنیان خانواده‌ها شود، می‌تواند بستر مناسبی را برای تکثیر نسل فراهم آورد.

فرهنگ رو به رشد تک فرزندی یکی دیگر از نقاط مهم مداخله و بسترسازی است. از همه دستگاه‌های ذیربط انتظار می‌رود که با رویکرد علمی در این زمینه برنامه ریزی کنند. وزارت بهداشت نیز به نوبه خود وارد این عرصه شده است و این مساله را در چارچوب ابعاد مختلف سلامت بررسی و تبیین می‌کند.

کاهش فاصله تولد نخستین فرزند از ازدواج و نیز کاهش فاصله بین فرزندان از دیگر اولویت‌های وزارت بهداشت است. دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مناسب سازی مشاوره‌ها را در راستای کاهش فاصله‌های یاد شده و با توجه به حفظ و ارتقای سلامت مادران و کودکان آغاز کرده است و امید است با فعالیت‌های در دست اجرا، ارتقای آگاهی جامعه مخاطب و تغییر رفتار خانواده‌ها را موجب شود.

یکی دیگر از زیر ساخت‌های مهم نیز ساز وکارهای اقتصادی است. امید است که دولت محترم بتواند با برنامه ریزی‌ها و اقدامات کارآمد، در این زمینه نیز به موفقیت‌های قابل قبولی دست یابد.

محمد اسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس

۱۳۹۳/۶/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...