نسخه چاپی

تلخ و شیرین مرگ در پشت سد كارون ۳

مرگ مردم ساكن در پشت سد كارون۳ به علت نداشتن راه های ارتباطی مناسب با شهر ظاهرا به امری عادی تبدیل شده است و به این زودی ها هم قرار نیست برای مردمی كه با ساخت سد، پشت آبهای محصور شده اند، كاری كرد.


به گزارش نما به نقل از مهر، روستای شیوند از روستاهای بخش دهدز شهرستان ایذه است. این روستا قریب به دو هزار نفر جمعیت دارد. از زمان احداث سد کارون سه جاده های روستای شیوند به زیر آب رفتند و اهالی این روستا دائم شاهد حادثه های تلخ و دردناک هستند. از زمانی که اهالی روستای شیوند به واسطه ساخت سد کارون۳ دیگر جاده ندارند باید از راه آب و به وسیله بارج تردد کنند.

اگر اهالی این روستا بیمار شوند تنها یک قایق است که آنها را به اسکله انتقال دهد و آن هم قایقی که فقط توان جابه جایی یک بیمار را دارد و اگر بیمار دیگری همزمان با آن یک نفر وجود داشته باشد باید به انتظار بازگشت قایق از اسکله شود.

روند کند ساخت جاده روستای شیوند

حجت الله درویش پور نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: روستاهای ایذه و دهدز کمبودهای فراوانی از نظر راه های ارتباطی، آب آشامیدنی سالم، امکانات کشاورزی و باغداری مشکل دارند. اهالی این روستا و روستاهای اطراف از نظر بهداشتی و به طور کلی مشکلات فراوانی دارند.

وی می افزاید: روستای شیوند خانه بهداشت دارد ولی فقط برای کمک های اولیه است اما پاسخگوی نیازهای اولیه نیست. روستای شیوند حدود دو هزار نفر جمعیت دارد. یکی از کارهایی که باید به طور ویژه برای این این روستا رسیدگی شود بحث راه است. در حال حاضر تعداد چهار پیمانکار برای پروژه راه این روستا مشغول فعالیت هستند اما متاسفانه روند پیشرفت این پروژه بسیار کند است چون وزارت راه و شهرسازی و نیرو برای آن پول نمی دهند تا با سرعت پیش برود.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس تصریح می کند: متاسفانه کار پروژه راه این روستا معطل مانده ولی اگر زودتر اعتبارات لازم را به آن اختصاص دهند و پول مورد نیاز پرداخت شود و جاده درست شود چون روستای شیوند فاصله ای با ایذه ندارد مردم این روستا می توانند در عرض یک ساعت به شهرستان ایذه برسند.

مسئولان توجهی به ساخت جاده روستای شیوند نکردند

جهانبخش قلاوند فرماندار ایذه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: از زمانی که سد کارون۳ ساخته شد به مسئولان اعلام کردیم که در صورت ندادن جاده به روستای شیوند مردم آن به شهر مهاجرت کرده و در حاشیه شهر سکونت می کنند اما متاسفانه مسئولان توجهی نکردند و تا به امروز شاهد حادثه هایی از جمله غرق شدن مینی بوس و ماشین های دیگر در آب هستیم.

فرماندار ایذه می گوید: در حال حاضر راه روستایی آنها یک راه دریایی است و مثل آبادان و شهرهای دیگر حوزه خلیج فارس نیست که امکانات کافی بوده و یا اطلاعات لازم را داشته باشند. در حقیقت در این مسیر آبی تنها چند بالج برای رفت و آمد اهالی روستای شیوند قرار داده اند که وقتی یک بالج حرکت می کند حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد تا بالج بعدی برای جابه جایی مردم در مسیر حضور پیدا کند.

مرگ دلخراش دو دانش آموز روستای شیوند

شاید روزی که خبر احداث سد به گوش روستاییان این مناطق رسید هیچگاه فکر نمی کردند که این پروژه عظیم و کشوری باعث به زیر آب رفتن همه آرزوها و آینده فرزندانشان شود.

حدود یک هفته پیش دو دانش آموز دبیرستان امام صادق روستای شیوند که برای برداشت محصول بالای درخت گردو رفتند بر اثر سقوط از درخت دچار ضربه مغزی شده و جان خود را از دست دادند. یکی از این دو دانش آموز به دلیل کمبود امکانات حتی نتوانست تا رسیدن به بیمارستان تاب بیاورد و معصومانه در اوج محرومیت با روستای محل زندگی خود وداع کرد.

درویش کیانی عموی یاسین دانش آموز فوت شده روستای شیوند در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می کند: یاسین پنجم شهریور ماه سال جاری برای برداشت محصولات بالای درخت گردو رفت که از درخت به زمین افتاده و دچار ضربه مغزی شد. بعد از این حادثه بلافاصله توسط قایق اورژانس آن را به ایذه و سپس به اهواز منتقل کردیم.

مرگ مغزی شدن یک دانش آموز

وی بیان می کند: وقتی متوجه شدیم که یاسین دچار مرگ مغزی شده پیشنهاد بیمارستان را پذیرفته و هر دو کلیه و کبد وی را به برای پیوند اهدا کردیم.اگر بهداری یا بیمارستان داشتیم شاید هرگز این اتفاق نمی افتاد یا حتی اگر آمبولانس یا جاده بود می توانستیم یاسین را زودتر برای درمان به بیمارستان برسانیم.

عموی دانش آموز فوت شده بیان می کند: امکانات زیادی برای این روستا نیاز است تا مردم بتوانند به راحتی و در آسایش زندگی کنند اما اگر مسئولان حتی جاده و بیمارستان را برای ما فراهم کنند ما دیگر نیازی به سایر امکانات نداریم.

کیانی اظهار می کند: حدود ۱۵ سال پیش داراب کیانی یک قطعه زمین را برای ساخت بیمارستان یا درمانگاه به دولت اهدا کرد و آن زمان مسئولان چندین بار به روستا مراجعه کرده و در نهایت سند واگذاری زمین را به ما دادند اما هرگز شاهد ساخت بیمارستان یا درمانگاه در این روستا نبودیم.

نصرت الله کیانی عموی اسد کیانی دیگر دانش آموز فوت شده نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: اسد پنجم شهریور ماه سال جاری برای برداشت محصولات بالای درخت گردو رفت اما متاسفانه از ارتفاع ۱۲ تا ۱۵ متری بر زمین افتاد و فوت کرد.

وی بیان می کند: یک قایق اورژانس در منطقه بود اما نفر اولی که همزمان با اسد دچار حادثه شد را به اسکله برد و تا برگشت از اسکله ۲۰ دقیقه بعد برای انتقال اسد آمد که متاسفانه اسد جان خود را از دست داده بود.

عموی دانش آموز فوت شده یادآور می شود: اگر امکانات بیشتری به ما می دادند مشکلات کمتری به وجود می آمد و اگر در یک روز دو یا سه نفر بیمار شند تنها یک قایق اورژانس داریم که آن هم می تواند فقط یک نفر را جابه جا کند و این دردی از دردهای ما را درمان نمی کند.

کیانی در پایان می گوید: اگر جاده داشتیم به این مشکلات دچار نمی شدیم و الآن چندین بار است که حوادث مختلفی برای مردم این روستا به وقوع می پیوندد ولی وجود جاده می توانست از وقوع این حوادث جلوگیری کند.

زندگی بخشیدن به سه نفر

اما مرگ این جوان روی شیرینی دیگری هم داشت که باعث زندگی بخشیدن به سه نفر از بیماران شد.

دکتر امین بحرینی، فوق تخصص جراحی پیوند و مدیر مرکز پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز در خصوص این پیوند عضو می گوید: در حادثه‌ای در روستای شیوند از توابع شهرستان ایذه، جوانی ۱۷ ساله به نام یاسین به دلیل سقوط از ارتفاع دچار عارضه مغزی و سپس مرگ مغزی شد و از آن‌جا که تنها از ناحیه سر دچار صدمه شده و دیگر اعضای او سالم بود، پس از قطعی شدن مرگ مغزی و صحبت‌هایی که با خانواده این بیمار انجام شد و پس از جلب رضایت آنان، اعضای یاسین شامل دو کلیه و کبد، به سه بیمار نیازمند پیوند داده شد.

مدیر مرکز پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز ادامه داد: این در حالی است که در استان خوزستان بیماران بسیاری وجود دارند که نیاز به پیوند عضو داشته و به دلیل کمبود اعضای پیوندی در استان، مجبورند به مرکز پیوند در سایر استان‌ها مراجعه کنند.

وی با اشاره به حال عمومی بیماران گیرنده عضو گفت: بیمارانی که عمل پیوند کلیه روی آنها انجام شد یک آقای ۲۰ ساله، یک خانم ۲۵ ساله و مادر سه فرزند بوده اند که تا این لحظه نتایج پیوند آنها بسیار خوب و رضایتبخش است و انتظار می‌رود تا چند روز آینده از بیمارستان مرخص و و به آغوش خانواده خود بازگردند.

پدر یاسین، جوان ۱۷ ساله‌ای که پیوند اعضای او جان سه بیمار را نجات داده است، نیز اظهار کرد: این خواست خدا بود تا ما یاسین را این گونه از دست بدهیم و مرگ او حیاتی دوباره برای دیگران باشد.

وی ادامه داد: من و مادر یاسین فقط برای رضای خدا دست به این کار زدیم تا خانواده دیگری شاهد از دست رفتن عزیز خود نباشد و ما و یاسین در روز قیامت در پیشگاه خداوند سر افکنده نباشیم.

مادر یاسین نیز در رابطه با پیوند اعضای فرزند خود به بیماران نیازمند عضو گفت: در ابتدا راضی به پیوند اعضای بدن یاسین نبودم و حتی تصور این که بدن بی‌جان یاسین را شکافته و اعضای بدن او را خارج نمایند تاب و توانم را می‌ربود.

وی ادامه داد: ولی تصور این که چندین نفر با پیوند اعضای یاسین به آنها حیات دوباره یافته و دل چندین خانواده شاد می شود به من قوت قلب می‌داد و امروز از این که می بینم سه نفر با انجام این کار جان دوباره یافتند، بسیار آرامش خاطر دارم و امیدوارم مورد قبول درگاه خداوند نیز واقع شود.

وی گفت: با اینکه یاسین من از دست رفته است ولی از این که اعضای او جان سه بیمار را از نجات داده و به آنها حیات دوباره بخشیده، احساس می‌کنم که یاسین هنوز زنده و حاضر است و فقط از گیرندگان اعضای یاسین می‌خواهم گاهی به ملاقات من بیایند و یادی از یاسین کنند تا با دیدن آنها حضور یاسین را بیشتر احساس کنم.

سیدسالم سیادت، جوان ۲۰ ساله اهوازی و گیرنده یکی از کلیه های یاسین گفت: از یاسین و خانواده او بسیار متشکر و سپاسگزارم و دعا می‌کنم روح یاسین قرین رحمت خداوند قرار بگیرد.

سمیره برشدی، خانم ۲۵ ساله و مادر سه فرزند و یکی دیگر از گیرندگان کلیه‌های یاسین گفت: بسیار خوشحالم و از خانواده یاسین بسیار سپاسگزارم که با انجام این عمل خداپسندانه به من زندگی دوباره بخشیدند.

وی ادامه داد: من نیز ۲ سال بود که دیالیز می شدم و سه فرزند من با سختی و مشکل بسیار زندگی می‌کردند. تا این که با لطف خداوند و همچنین لطف و از خودگذشتگی یاسین و خانواده او توانستم جان دوباره بیابم.

۱۳۹۳/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...